S

Sesselja

Vad tycker ni om det här:

I ett stall går 10 stycken hästar på lösdrift, är ute dygnet runt och får hösilage i foderhäck ute i hagen. Själva foderhäcken är inhägnad så att man kan styra tillgången på mat. Hästarna har fri tillgång hela natten, men man stänger av på dagen. Stallägaren (som bor på gården) åker bort en vecka och överlämnar ansvaret att öppna och stänga för maten till en vuxen kompis och en 12-årig flicka. Flickan har sin häst i stallet. Stallägaren säger dessutom till de andra hästägarna att "ni kan väl kolla lite när ni är i stallet". I vanliga fall är det stallägaren som har huvudansvaret för hästarna och ser till dem minst två gånger om dagen. Detta står det om i hyresavtalet.

Vad tycker ni? Är det ok att göra så här? Är det ok att lämna över ansvaret till en 12-årig tjej, som alltså är minderårig? Vad händer om det skulle ske en olycka? Vems är ansvaret då? Gäller försäkringen? :confused:
 
Tja, alla i stallet verkar ju veta om hur det ligger till och det var ju två pers som skulle vikariera för stallägaren. Rent juridiskt antar jag att stallägaren fortfarande har ansvaret. Hur okej det känns beror mycket på de två personer som skall se till hästarna, men det finns ju många duktiga och ansvarstagande 12-åringar. Vad skulle hända om stallägaren blev sjuk eller bröt benet?
Mina fem öre...
 
Jo, det finns ju olika sätt att se det på. Själv är jag lite velig, så det är bra att höra vad andra tycker.
 
Hade jag haft min häst där så hade det kvittat eftersom jag som ägare tar fullt ansvar för min egen häst.
Vet hästägarna om att de är borta så kan de ju lösa det sinsemellan.
 
Vad är problemet? Det är ju som du själv skriver en vuxen som har ansvaret! 12-åringen har väl fått det här i uppdrag för att ta lite mer ansvar själv och för att hon ska känna större delaktighet? Det är ju inte så att stallägaren åkt och lämnat över allt ansvar på ungen, utan det finns ju en vuxen. :smirk:

Avundsjuk? ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Mabuse
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 712
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 561
Senast: super
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Positiva tråden del 2
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp