ansvarsfråga

Väldigt intressant att kunna jämföra!
Det ABSOLUTA ansvaret finns inte här på det viset, utan om min hund är kontrollerad och kopplad kan skulden faktiskt hamna på den ägare vars hund Inte var under kontroll oavsett om min hund står för eventuell skada - vilket jag som lekman tycker är en mer sund inställning i många fall. Sedan har jag förstått att situationerna rätt ofta faller ut med rättvisa även i Svea.
 
"If a fight between two dogs occurs, the person who usually becomes liable for the vet's fees is the owner of the dog which is deemed to be at fault. So it is worth ensuring that your own dog is always under control when you are out and about..."
 
Hundägaransvaret innebär alla skador och olägenheter din hund orsakar. Oavsett omständigheterna.
Jag vet att lagen säger det men Loppan hoppade över häcken och rätt ut i gatan för 10 år sedan. Rakt ut framför en bil som faktiskt höll hastigheten (tack och lov). Men trots det gick det på bilföraren försäkring och hon fick betala självrisk. 🤷‍♀️
 
Det ABSOLUTA ansvaret finns inte här på det viset, utan om min hund är kontrollerad och kopplad kan skulden faktiskt hamna på den ägare vars hund Inte var under kontroll oavsett om min hund står för eventuell skada - vilket jag som lekman tycker är en mer sund inställning i många fall. Sedan har jag förstått att situationerna rätt ofta faller ut med rättvisa även i Svea.
Ja, det gör de definitivt.
 
"If a fight between two dogs occurs, the person who usually becomes liable for the vet's fees is the owner of the dog which is deemed to be at fault. So it is worth ensuring that your own dog is always under control when you are out and about..."

Det ar samma har i Oregon, i Florida, och i South Carolina. Andra stater vet jag inte ... visst ja, California har ocksa samma lagstiftning.
 
Jag vet att lagen säger det men Loppan hoppade över häcken och rätt ut i gatan för 10 år sedan. Rakt ut framför en bil som faktiskt höll hastigheten (tack och lov). Men trots det gick det på bilföraren försäkring och hon fick betala självrisk. 🤷‍♀️

Ja, men som jag skrev i ett annat inlägg - hur det går till praktiskt i verkligheten skiljer sig givetvis en del gånger.
 
Jag vet att lagen säger det men Loppan hoppade över häcken och rätt ut i gatan för 10 år sedan. Rakt ut framför en bil som faktiskt höll hastigheten (tack och lov). Men trots det gick det på bilföraren försäkring och hon fick betala självrisk. 🤷‍♀️
Skadorna på hunden är ju orsakade av bilen, som har ett absolut skadeståndsansvar för dem. Ditt skadeståndsansvar gäller för skadorna som hunden orsakar på bilen. Och som situationen beskrivs antar jag att de var rätt små.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 974
Senast: skiesabove
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 778
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
33 704
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
10 745
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp