Antal bombdåd i klass med Afghanistan - Utbruten ur SVT, Skattefinansierat, Mello, Åsikter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja men att säga "det är värre på västbanken" eller i "riktiga krigszoner".. Det är väl ingen som har påstått att det inte är det? Hur är det relevant alls när man kan titta på förändringar i antalet sprängdåd i Sverige över tid. Varför är det så många fler sprängningar nu än det var för 10 år sedan och varför har det ökat så mycket i just Sverige i jämförelse med andra jämförbara länder t.ex. i Europa.

Det man säger är att ANTALET är att jämföra med vissa krigszoner inte att Sverige är en krigszon. Visst det är en OMG clickbait definition av det hela men det är oavsett det ett problem som måste tas seriöst.
 
Ja det är väl ingen som tycker att det är värst i Sverige, klart det är värre på många andra platser. Men så som det är nu ska det inte vara. Men som vanligt så har det väl aaaaalltid varit såhär och det är bara anmälningsbenägenheten som ökat, och medias rapportering, den får man inte glömma.
Intressant inlägg eftersom du alldeles nyss jämförde med typ Afghanistan där bombdåd med avsikt utförs i stora folksamlingar för att döda så många som möjligt.
Hur går de två inläggen ihop?

En sak jag observerat med krigszons retorikerna är att det alltid sägs att om man inte håller med dem så ser man inte problemet alls. Hur den slutsatsen kan dras utifrån att folk motsätter sig ovanstående jämförelser är för mig en stor gåta. Ingen här har ens andats om att de anser att det som händer i vissa områden i Sverige är något bra så kan ni någon gång lägga ner den typen av skitsnack?
 
Vill också bara påpeka att det inte är upp till enskilda personers godtyckliga tyckande för vad som är en krigszon utan vi har internationella lagar och förordningar som reglerar det. Nu är det inte min profession att säga vad som exakt skiljer, men Israel-Palestina konflikten ses till exempel som en konfliktzon, inte en krigszon enligt dessa, och detta trots terrorattentat, ihjälskjutningar och bomber från Israels militär varje dag (samma med den blå gränsen mot Libanon där det är ständig rörelse mellan hizbollah-Israel och aldrig har slutits något fredsavtal). Sverige anses fortfarande, med all rätt, klassificeras som ett av de mest demokratiska och fredliga länderna i världen och det är inte upp till SD att avgöra när det förändras - det avgörs internationellt inom FNs säkerhetsråd (och även om många i FNs instanser är väldigt kritiserade, är jag helt säker på att de skulle ändra det om det var så att det fanns relevans för det).

När det kommer till de spårängdåd som är i Sverige - kontra de sprängdåd som man väljer att jämföra med - för det är viktigt att inse att här VÄLJER man att jämföra, jag tvivlar på att varken bukeanvändare eller journalisterna i texterna har gjort några jämförälser med varken gängkriminaliteten i Chicago, maffian i Mexico eller med slumens kriminalitet i Brasilien för att ta några exempel på några av världens mest våldsamma zoner utanför krigs och konfliktzonerna men som fortfarande inte räknas som något av det, så jämförs det alltså med självmordsbombningar på allmänna platser vilket blir helt fel. Jag kan ärligt talat säga att efter vad jag sett i jobbet så VILL JAG INTE se hur det är i en verklig krigszon. Jag har varit rädd i en del sammandrabbningar mellan militär och civilia, och det är ändå ingenting jämfört med vad som sker i de riktiga krigszonerna i världen.

Att säga att det är krig i Sverige och vi lever i en krigszon är en skymf mot de stackare som VERKLIGEN lever i en krigszon. Jag har själv bara varit i konfliktzon - och det senaste året har jag sett människor bli avrättade på öppen gata, pojkar på tio-tolv år nersparkade och missahandlade av militär, hus som sprängts för att få plats till mer israeler, sprängvapen som skjutit fel och landat i lägenheter och blåst ut hela lägenheten - och jag måste ärligt talat säga att den naiva svenskens dumhet (oftast sverjevänner, vet inte om det har något samband?) är helt jävla otrolig på att tycka synd om sig själv och sakna empati för de i världen som verkligen har det jobbigt.
Jag är uppväxt i en del krigszoner o förstår inte hur TS kan dra de slutsatser hon gör .Jag levde i krigszoner i Beirut under inbördeskriget ca 66 - 67 o var en av de sista evakuerade från Cypern när inbördeskriget bröt ut, planet var överviktigt o jag o min bror fick husera i besättningens sovkojer.
Det finns inte minsta likhet med vad som sker i Sverige. :rage:
TS dystopiska verklighet är lika verklighetsfrämmande som tråden om bristande faktagranskning på FB.
 
Den relevanta frågan är varför frekvensen av bombdåd är så enormt mycket högre i Sverige än i andra västeuropeiska länder? Om sprängningarna fortsätter i samma takt kommer garanterat ett flertal helt oskyldiga människor ha dödats och skadats inom ett år.
 
Intressant inlägg eftersom du alldeles nyss jämförde med typ Afghanistan där bombdåd med avsikt utförs i stora folksamlingar för att döda så många som möjligt.
Hur går de två inläggen ihop?

En sak jag observerat med krigszons retorikerna är att det alltid sägs att om man inte håller med dem så ser man inte problemet alls. Hur den slutsatsen kan dras utifrån att folk motsätter sig ovanstående jämförelser är för mig en stor gåta. Ingen här har ens andats om att de anser att det som händer i vissa områden i Sverige är något bra så kan ni någon gång lägga ner den typen av skitsnack?
Jag jämförde med Afghanistan för att vi har samma mängd sprängdåd som de har, vilket är sjukt för vi är ett i-land, det är inte Afghanistan. Är du inte läskunnig? Jag skrev inte att lika många dör här i dåden. 🤦🏼‍♀️
 
Den relevanta frågan är varför frekvensen av bombdåd är så enormt mycket högre i Sverige än i andra västeuropeiska länder? Om sprängningarna fortsätter i samma takt kommer garanterat ett flertal helt oskyldiga människor ha dödats och skadats inom ett år.
Fakta koll? Källor? O kom inte dragandes med FB.
 
Ja men att säga "det är värre på västbanken" eller i "riktiga krigszoner".. Det är väl ingen som har påstått att det inte är det? Hur är det relevant alls när man kan titta på förändringar i antalet sprängdåd i Sverige över tid. Varför är det så många fler sprängningar nu än det var för 10 år sedan och varför har det ökat så mycket i just Sverige i jämförelse med andra jämförbara länder t.ex. i Europa.

Det man säger är att ANTALET är att jämföra med vissa krigszoner inte att Sverige är en krigszon. Visst det är en OMG clickbait definition av det hela men det är oavsett det ett problem som måste tas seriöst.
Det är därför oseriöst att jämföra med Afghanistan och liknande ställen. Det är ingen som sagt att det är bra med sprängdåd, eller att vi ska strunta i att utreda dem. Vi säger bara att om det ska göras jämförelser, bör de vara relevanta. Och att det är ingen som vinner på att få saker att framstå som värre än de är. Ja, det är illa med bombdåd, men att dra upp Afghanistan som exempel är enbart för att få folk att bli rädda och rösta på de som lovar enkla lösningar som inte fungerar i praktiken.
 
Det är därför oseriöst att jämföra med Afghanistan och liknande ställen. Det är ingen som sagt att det är bra med sprängdåd, eller att vi ska strunta i att utreda dem. Vi säger bara att om det ska göras jämförelser, bör de vara relevanta. Och att det är ingen som vinner på att få saker att framstå som värre än de är. Ja, det är illa med bombdåd, men att dra upp Afghanistan som exempel är enbart för att få folk att bli rädda och rösta på de som lovar enkla lösningar som inte fungerar i praktiken.
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/sverige-jämförs-med-afghanistan-vad-gäller-sprängdåd-12508993

Låtsas du att du inte har läsförståelse eller?Jämförelsen med Afghanistan är för att Sverige har lika mkt sprängdåd som där. Ser inte varför det är oseriöst, lol.

Men du vet såklart mer än analytikerna.

Vad är det för lösningar som utlovas? Varför fungerar inte de? Jag har inte sett någon komma med någon direkt lösning alls.
 
Det är därför oseriöst att jämföra med Afghanistan och liknande ställen. Det är ingen som sagt att det är bra med sprängdåd, eller att vi ska strunta i att utreda dem. Vi säger bara att om det ska göras jämförelser, bör de vara relevanta. Och att det är ingen som vinner på att få saker att framstå som värre än de är. Ja, det är illa med bombdåd, men att dra upp Afghanistan som exempel är enbart för att få folk att bli rädda och rösta på de som lovar enkla lösningar som inte fungerar i praktiken.
Vem har lovat enkla lösningar som inte fungerar i praktiken? Jag har inte sett några förslag på lösningar alls eftersom man inte ens verkar veta varför ökningen skett till att börja med.
 
Börja med jämförelser, att oskyldiga människor kommer att sprängas har varken du eller jag eller FB en susning om, det existerar nog bara i sverigevänners våta drömmar.
Människor utan kriminella kopplingar har redan blivit ohjälpligt skadade, t ex i Lund. För resten av statistiken du efterfrågar hänvisar jag till EU-statistik eurostat: "crime, vandalism and violence". Siffrorna från 2019 har inte kommit in än, men bombdåden har ökat med över 50% i Sverige under året så landet lär vara ohotad Europa-etta i den kolumnen.
 
Människor utan kriminella kopplingar har redan blivit ohjälpligt skadade, t ex i Lund. För resten av statistiken du efterfrågar hänvisar jag till EU-statistik eurostat: "crime, vandalism and violence". Siffrorna från 2019 har inte kommit in än, men bombdåden har ökat med över 50% i Sverige under året så landet lär vara ohotad Europa-etta i den kolumnen.
Det räknas tydligen bara om det är folksamlingar som skadas, inte enskilda personer..
 
Människor utan kriminella kopplingar har redan blivit ohjälpligt skadade, t ex i Lund. För resten av statistiken du efterfrågar hänvisar jag till EU-statistik eurostat: "crime, vandalism and violence". Siffrorna från 2019 har inte kommit in än, men bombdåden har ökat med över 50% i Sverige under året så landet lär vara ohotad Europa-etta i den kolumnen.
Så svårt kan det väl inte vara att klämma ur sig några länkar, om man nu påstår saker vara fakta? Det brukar vara legio på andra trådar här på buke.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp