Anti-glid pad, inverkan på hästen?

Daimie

Trådstartare
Jo, jag har en passande sadel men en rund och go häst för tillfället. Sadelgjordsläget är också det ganska dåligt och drar fram sadeln några cm. Jag funderade lite på anti-glidpaddar och har kikat en del på Gel-eze tror jag den heter...
Dessa paddar som är klibbiga, hur inverkar det på hästen? Det måste ju göra ganska ont när sadeln trycker framåt och stoppas...som att bli luggad i håret.

Någon som har lite fakta och kunskaper om ´dessa paddar och liknande?

Sv: Anti-glid pad, inverkan på hästen?

Jag skulle hellre köpt mig en svängd gjord att ha när hästen går och blir rund. Jag hade antiglidpadd under en kort period men gjorde mig av med den ganska snabbt då hästen blev väldigt ruggig under sadeln efter varje pass. Det är bättre att lösa problemet där det sitter. Det är ju inte sadeln som ligger dåligt (förhoppningsvis) utan det är sadelgjorden som drar fram sadeln.

Jo svängd gjord har jag funderat på. Köpte idag en gjord med rejäl magplatta, tydligen ska den fördela ut trycket och hålla sadeln mer still.

Sadeln passar alldeles utmärkt men med den kalaskulan så är det minsann inte lätt att få vilken sadel som helst att inte glida.

Jaså, det blev ruggat under sadeln, misstänkte att detta inte var ngn bra lösning.

Fast svängda gjordar fungerar ju inte så bra på alla sorters magar har jag hört?

Min häst blev "bränd" av en antiglid pad, fick vätskande fläckar på ryggen... tog väldigt länge innan de försvann.

Kommer aldrig någonsin använda en sådan pad igen.

Nej men på den typen av mage (kulmage som gör att sadelgjordsläget blir förskutet) passar de oftast väldigt bra.

Provade idag en hopplatta och bara fårskinnspad under sadeln, har helt klart funkat bäst hittills. Eftersom jag har dressyrstroppar så har jag tyvärr fått göra en del nya hål och jag måste sy fast någon flärp som håller stropparna på plats.

*kl*

Beror väl på hur känslig häst man har, men jag har en antiglidpadd från Top Reiter och den funkar kanon på min i övrigt känsliga häst, sadeln sitter som gjuten och han verkar himla nöjd, visar inget obehag alls (vilket han är MKT tydlig att visa om han är missnöjd med ngt.)
Har den ibland när han är lite extra rund om magen, fungerar inte så bra vid fällningsperioden bara då padden får med sig lösa hår och halkar runt istället :rofl:

Denna padd är inte "klibbig" på ngt sätt.

Jag har använt en sådan ett tag då sadeln gled fram pga mindre muskler vid manken.Tror jag snart kan ta bort den då pålla börjar fylla ut:)
För mig har det funkat bra,pälsen har inte blivit så ruggad.Har rengjort den efter varje användning och klarat mig från skav och sår.

Är det den fyrkantiga från Topreiter med ventilationshål i? Bara den inte är klibbig så borde den ju fungera då som vilket material som helst...viktigt att det inte blir friktion...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 303
Senast: nullo-modo
·
Western Tänkte att någon mer här kanske har/har haft en "päronformad" häst och hittat någon klurig lösning :) ? Jag har nu en westernsadel... 2
Svar
20
· Visningar
6 305
Senast: Terese
·
S
Utrustning Vilken är den bästa anti-glid paden? en sån där lite tjockare genomskinlig gele eller den den tunna svarta från H**ks eller ngt annat...
Svar
16
· Visningar
5 893
Senast: __Stilett__
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att... 2
Svar
31
· Visningar
4 505
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka