anti glid padd

Godsend

Trådstartare
Jag har köpt ny sadel, Morris nolan Golden collection 17, 32. Utprovad av sadelprovare och hade även min massör ute för att titta. Hon har en padd som man rider med i 15 min och sedan ser man om den avger något tryck. Det visade sig att sadeln hade jämt tryck över hela ytan.
Men min häst som har lite kort rygg ruggas i pälsen längst bak i slutet av sadelns anläggningsyta. Har läst trådar om aktons glidpadd och fått olika uppfattningar. Kan någon hjälpa mig med detta problem? Kanske finns det en annan lösning...?

Sv: anti glid padd

Tycker det låter som att sadeln är ngt för lång och ngt för rak? alternativt inte för lång men ngt för rak. Tror inte en antiglid hjälper i det fallet.

Men borde det inte vara ojämnt tryck då? Om den är för rak ligger den väl på fram och bak...?

om sadeln är för svängd så skulle den inte riktigt ruggas allra längst bak eftersom den då inte ligger an där (uppfattar som att det är rugg allra längst bak när jag läser ditt inlägg) har för mig att M&N gold C är rätt så raka också, hade en hemma för några års sen men minns inte så mycket. Det var just det jag funderade på om sadeln möjligen kan vara ngt för lång också eftersom den orsakar rubbningen bak. Svårt att säga utan bilder dock och antagligen borde ju iof din utprovare ha koll på det också. Det är inte schabraket som skaver då, ligger schabrak kanten precis där sadeln slutar?

Det låter ju bra som du säger. Sadeln är ganska rak men det är även hästen. Schabraket spelar defensivt stor roll på en känslig häst, men jag har haft olika schabrak och det ligger är på var sida av ryggraden. Jag har haft sadeln i ca 1 mån nu och rider riktiga träningspass på msv-s nivå, ingen hobby ridning. Han är inte varm eller öm för tryck på de ställen där pälsen har ruggats. Men om det är så att den är för rak kan det har skadliga konsekvenser i framtiden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hårtråd
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka