Antidepressivt

Mirtazapin i låg dos ger trötthet och det funkade till sömnen på lägsta dos. Sedan högre gjorde mitt humör konstigt och grymma myrkrypningar.
Jag slutade efter ett tag p g a det.
Har och har haft ecitalopram i många år och dosen justeras efter måendet långsamt under åren.
Invänjning av antidepressiva tar tyvärr flera veckor men då försvinner ofta biverkningarna. Lycka till!💕
 
Tack alla som berättar om sina erfarenheter🙏! Ni som säger att jag "ska prata med min läkare", missar ni helt att det står att jag har tät kontakt med läkaren? Naturligtvis pratar jag med min läkare och hen är väl införstådd i min sömnproblemstik. Nu tar jag lergigan för att sova men det fungerar inte superbäst längre och inte alls ihop med Sertralinet. Och oavsett är det en tröst på något vis att läsa om andras erfarenheter!

Nejdå, jag missade det inte. Ville bara förklara varför jag tycker det kan vara vanskligt att fråga efter råd på ett forum. Jag ber om ursäkt om du tyckte det var okänsligt eller puckat, det var inte min mening. Ville bara peppa dig att verkligen belysa sömnproblemet för din läkare för att få hjälp istället för att ge upp med medicinering som kan funka bra efter insättningsbesvären.
 
Nejdå, jag missade det inte. Ville bara förklara varför jag tycker det kan vara vanskligt att fråga efter råd på ett forum. Jag ber om ursäkt om du tyckte det var okänsligt eller puckat, det var inte min mening. Ville bara peppa dig att verkligen belysa sömnproblemet för din läkare för att få hjälp istället för att ge upp med medicinering som kan funka bra efter insättningsbesvären.
Jag blir bara brydd över att jag är väldigt tydlig med min läkarkontakt. Vanligtvis bryr jag mig inte om kommentarer där svar finns i originalinlägget. Men jag blir lite irriterad eftersom jag är rätt tydlig med att jag vill höra andras erfarenheter. I läkarkontakten blir det inte så nyanserat eftersom det bara handlar om Mig.

Jag tycker i väldigt mycket i livet så gynnas en av andras upplevelser och erfarenheter. Just depression, psykisk ohälsa och att medicinera är fortfarande så pass stigmatiserat att en inte direkt har en öppen konversation om det med människor en inte direkt känner. Därför gjorde jag tråden här för att jag vill kunna prata, vädra och ta reda på andras erfarenheter. Tänker inte bara sitta tyst här hemma och må dåligt för att den medicin som ska göra mig bättre får mig att bli arg och gör att jag ändå inte kan sova.

Att läkare dessutom missar saker, har ett favoritprepp hen skriver ut till "alla" osv är inget ovanligt. De är också människor.
 
@Fiorano Alltså, ingenstans har jag sagt att man ska sitta hemma i tystnad och lida. Jag menade inte att hoppa på dig eller att du skulle bli upprörd av mitt inlägg, jag menade bara väl. Och ptja, MIN erfarenhet är att många går väldigt mycket efter vad som fungerat för andra fast det inte är samma situation öht, därav mitt inlägg. Och jag skrev också att det många biverkningar går över om man lyckas hålla ut, vilket också är enligt erfarenhet. Så ursäkta om det bara inte var mina erfarenheter du var ute efter.

Jag hoppar ur tråden nu.
 
Antidepressiva är jättejobbiga. Det finns så många olika och tyvärr är det mycket trial and error eller vad man ska säga. Man får några som fungerar toppen första tiden, sen avtar det och man får byta. Vissa funkar inte ens från början. Vissa funkar men ger väldiga biverkningar.
Jag har tur och får sällan biverkningar av mediciner. Jag fick biverkning av nån, gäspning. Jag gäspade tamme17 konstant i 3 dagar. Blev helt slut och inte går det att köra buss när man gäspar hela tiden heller. Så fick sluta.

Sista nya jag fick, var Voxra. Den är lite uppiggande, vilket jag behövde. Och uppiggande var den. Jag städade 2 ggr dagligen i 3 v. Tyvärr var det en biverkning och gick över. Jag äter också koffeintabletter och efter att ha gått med enorm ångest 2 v efter att jag började med Voxra, förstod jag att för mycket koffein ihop med den gav ångest. Skar ner på koffeinet, då gick ångesten över. Eller ja, jag har GAD, så fick börja med en medicin till senare. Men den voxra-utlösta ångesten försvann.

Men fördelen med att det finns så många olika, är just att man för det mesta kan hitta nån man funkar på. Men tyvärr är det ingen rolig period medan man letar.
 
Jag gick på Sertralin men det var parallellt med KBT, kombinerat var det väldigt effektivt men utan terapin gjorde det mest att jag inte fick ångest lika snabbt. Lite biverkningar i form av torra ögon och kryp hade jag men det tog ett tag innan det jämnade ut sig så det tråkiga svaret i många fall är att hålla ut, i vissa fall är det att byta, i andra är det att sluta helt. Som @Wysiwyg sa så är det ju i grund och botten något som man ska kunna prata om med läkaren (i en optimal situation). Om du känner att din läkare inte förstår dig och ditt perspektiv så kanske du kan undersöka om du kan byta? Samma gäller för samtalskontakten som du förhoppningsvis får snart om du känner att ni inte klickar. Just med psykisk ohälsa har det för mig och många andra viktigt med personlig kemi och kommunikation hos vårdgivare, annars står man där frustrerad och stängd och inget blir utrett på djupet.
 
Har ganska nyligen blivit diagnostiserad med depression efter en skada i höstas som gett diverse fysiska och psykiska effekter. Nu håller jag på att testa vilken typ av antidepressiva som fungerar för mig. Ett projekt som tydligen är mycket svårare än jag trodde. Mitt stora problem är att jag sover extremt dåligt vilket gör att jag är oerhört trött hela tiden eftersom jag får så lite kvalitetssömn. Utöver det är jag väldigt mycket ångest om kvällarna och känner mig så vansinnigt otillräcklig för att jag inte klarar allt jag gjorde förr.

Har först testat Mirtazapin men fick helt galna myrkrypningar i benen så de i princip hoppade av sig själv. Så även om jag blev trött så kunde jag ändå inte sova. Ovanpå det tappade jag allt tålamod. Så det var verkligen ingen vinnare. Nu är jag satt på Sertralin och det är lögn att sova på plus att myrkrypningarna ökade igen.

Får erkänna att jag ger upp efter ett par veckor för att jag kan inte hantera att inte få sova. Jag kan hantera att jag bli lite lägre, får sämre energi, mer ångest osv en period men just att inte sova är en dealbreaker.

Naturligtvis har jag tät kontakt med min läkare och jag står på vänt med samtalskontakt hos neuropsykolog. Men här på buke finns så många kloka människor och som även har erfarenhet av antidepressiva. Vad är era råd? Hur länge ska en härda ut biverkningar? Jag känner mig pipig men jag klarar mig inte utan att få sova för jag blir bara ett ännu värre vrak och vardagen känns helt omöjlig. Samtidigt har jag människor i min omgivning som tycker det är helt rimligt att härda ut biverkningar som är så allvarliga att en blir inlagd för "det går till sig sen". Hur har det fungerat för er andra när ni blivit insatta på antidepressiva?
Jag har fått testa lite olika och den som funkat bäst för mig är Fluoxetin (aka Prozac).
 
Nu har jag i ett par veckor tagit Citalopram och de verkar vara helt rätt! Känner mig redan jämnare och har ett lugn i kroppen. Lite kryp i benen men fullt hanterbart, krossar tabletten efter tips i tråden och det gjorde skillnad. Fått melatonin för sömnen också så nu sover jag betydligt bättre och får äntligen den vilan jag verkligen behöver. Så otroligt skönt att få känna sig lite "normal" igen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 007
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 500
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 183
Senast: TinyWiny
·
Oro
Kropp & Själ Jag har alltid varit en orolig människa, på lågstadiet satt jag många gånger inne hos skolsystern under mattelektionerna eftersom jag va...
Svar
17
· Visningar
1 496
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp