Antiglid-paddar, under schabraket eller under sadeln?

Ms_Antrop

Trådstartare
När man läser om olika sorters antiglid-paddar så står det ju att bästa effekten uppnås om man lägger padden under schabraket, direkt på hästen. Men hur blir det om schabraket inte rör sig, utan endast sadeln glider fram? Alltså om schabraket ligger helt still?
Då måste det väll vara bättre att lägga padden mellan schabraket och sadeln, eller? :confused:

Sv: Antiglid-paddar, under schabraket eller under sadeln?

Bästa effekten får du om du skippar schabraket. Vad ska du med två "paddar"
till?

Skydda sadeln från svett? :p Fast det är ju klart, padden skyddar väll lite också :angel:, eller mycket, visst finns det sånna där fyrkantiga som är rätt stora?

Beror på vad som glider? Schabraket eller sadeln?

Fast om du sätter fast schabraket ordentligt så kan ju inte sadeln glida ifrån det hur mycket som helst. Eller hur gör du? :confused: Jag har glidpadd under dressyrsadeln och sätter fast schabraket så hårt det går i sadeln. Eftersom schabraket inte kan glida fram pga padden så kan inte sadeln göra det heller eftersom den tar stopp iomed att den sitter fast i schabraket.

Annars får du ha två passar. En mellan sadel och schabrak och en mellan schabrak och häst. :)

Om det skulle gälla sadeln, då kan det väll vara en idé att ha padden direkt under den, eller? Och om det är schabraket så har man den under schabraket?

Nominus: Ja, det är ju klart, det kanske funkar. Jag brukar inte spänna fast mina schabrak så mycket, bara nertill med sadelgjorden. Fastsättningen upptill brukar jag bara stoppa in under kåpan så dom inte ska vara lösa... om jag har ett schabrak som har dom kvar eller har några öht ;)

om sadeln inte ligger still på hästen och du lägger en antiglid padd närmast hästen, blir det rätt stor friktion mot hästens rygg/päls, vilket borde öka risken för skav rätt markant, särskilt vintertid, då vinterpäls ofta är rätt känslig för friktion rent allmänt.

Nominous: det låter vansinnigt ditt förslag med padd närmast hästen, sen schabrak, och sen ytterligare en padd. Hur i hela friden skulle ngt sånt bli bra utifrån tryck och passform av sadeln för hästen ? :confused: Har man såna grava problem att ngt sånt skulle vara lösningen, borde problemet vara rätt gravt så tillvida att jag tror man borde se sig om efter en annan lösning för då ligger sadeln helt enkelt riktigt illa.

om sadeln inte ligger still på hästen och du lägger en antiglid padd närmast hästen, blir det rätt stor friktion mot hästens rygg/päls, vilket borde öka risken för skav rätt markant, särskilt vintertid, då vinterpäls ofta är rätt känslig för friktion rent allmänt.

jag har haft anti glid padd närmast hästen, vinter som sommar, har inte varit några problem alls med friktion eller skav, eller rugad päls då anti-glid har fyllt sitt syfte dvs fått sadeln att ligga still.

Nominous: det låter vansinnigt ditt förslag med padd närmast hästen, sen schabrak, och sen ytterligare en padd. Hur i hela friden skulle ngt sånt bli bra utifrån tryck och passform av sadeln för hästen ? :confused:
tar mig friheten och svarar.

den padd jag har är super tunn, dvs bygger inte upp något alls, där hade det inte alls varit några problem att ha dubbla paddar. jag tro att lägger man paddarna uppe på varandra kommer man knappt upp till ½ cm. Iaf med min tunna padd som bara fungerar som anti-glid inget annat.

sen finns det anti-glid som är uppbyggda också och då håller jag med dig om det är två sånna man ska använda.

Har man såna grava problem att ngt sånt skulle vara lösningen, borde problemet vara rätt gravt så tillvida att jag tror man borde se sig om efter en annan lösning för då ligger sadeln helt enkelt riktigt illa

jag har bara behövt använda anti-glid till min bomlösa, då red jag med dubbla en direkt mot hästen för att få sadeln att ligga still och en mellan sadel och bomlöspadden, för att jag inte hittat en enda köpt bomlöspadd ( som jag tyckte var värt priset!) som låg där den skulle + att sadeln gled fram på padden, så i väntan på att bli klar med mina hemmasydda varianter fick det bli två anti-glid, när jag vart färdig med mina bomlöspaddar så behövdes inte det ingen anti-glid mellan sadel och bomlöspadd längre för att dom funkade och hade rätt passform helt enkelt.

Senast ändrad:

Nominous: det låter vansinnigt ditt förslag med padd närmast hästen, sen schabrak, och sen ytterligare en padd. Hur i hela friden skulle ngt sånt bli bra utifrån tryck och passform av sadeln för hästen ? :confused: Har man såna grava problem att ngt sånt skulle vara lösningen, borde problemet vara rätt gravt så tillvida att jag tror man borde se sig om efter en annan lösning för då ligger sadeln helt enkelt riktigt illa.

Alla jag vet lägger glipadden närmast hästen och det funkar RIKTIGT bra! Har själv aldrig vart med om minsta skav eller tryck och sadeln ligger där den ska.

Du kan få komma och fixa en sadel åt mig som du tycker passar bättre (alltså inte glider fram, för passformen är perfekt)! ;) Ingen blir gladare än jag om det går att lösa!!! Men tror faktiskt inte du grejjar det! Finns det INGEN sadelutprovare som fixat det hittills tror jag ingen annan gör det heller. Den jag har nu är det närmsta man kan komma. Hästen är nöjd - då är jag nöjd. Om jag inte har denna sadel får jag börja med körning. ;)

Det blir ingen friktion eftersom sadeln ligger stilla på glidpadden. Den har inte ens rört sig en millimeter efter ett hårt dressyrpass. Pälsen ligger helt perfekt och hästen är mycket nöjd. Så att det inte funkar köper jag inte!

Det finns supertunna glidpaddar så två sådana bygger mindre än gelpaddar eller fårskinnspaddar. Så att det inte skulle funka köper jag inte heller. Har inte behov av två då det funkar med en, men vet många som har två och det funkar.

Vissa hästar kan man behöva hjälp med glidpadd om de har väldigt bråkigt sadelläge.

Senast ändrad:

Jag tänker mest på att om man har en sadel som sitter perfekt med bara ett schabrak under, så behövs en sadel som är snäppet vidare för att få plats med två paddar utöver schabraket. Tror att det är det Mackan är inne på också. Det måste ju finnas utrymme för paddarna, annars blir det för tajt. Precis som det måste finnas utrymme för t.ex. en fårskinnspad, om man ska använda en sådan.

Jag tänker mest på att om man har en sadel som sitter perfekt med bara ett schabrak under, så behövs en sadel som är snäppet vidare för att få plats med två paddar utöver schabraket. Tror att det är det Mackan är inne på också. Det måste ju finnas utrymme för paddarna, annars blir det för tajt. Precis som det måste finnas utrymme för t.ex. en fårskinnspad, om man ska använda en sådan.

Det finns så tunna glidpaddar att det är lika lite skillnad som om du använder ett tunt schabrak eller ett som är liiite tjockare.. Alltså inget man tänker på när man använder sina olika schabrak. Dem tror jag inte man mäter per millimeter så man vet att de får plats. Acavallos glidpadd är 4mm tjock. Gör nog varken till eller från.

Jag förstår att man inte klämmer in 2 fårskinnspaddar, men glidpaddarna har ett helt annat syfte än vad fårskinnspadden har så dem finns att få betydligt tunnare. Det är inte tjockleken som avgör för en glidpadd, det är materialet. Så dem går att få jättetunna. Som tunna mattor.

Det man annars kan göra om man inte vill köpa två tunna glidpaddar så kan man ha en glidpadd närmast hästen och sen en liten såndär gummiglidgrej för mattor mellan sadel och schabrak. Funkar också och de är väl mindre än 0.5mm tjocka. Så dem kan du inte ha nåt bekymmer att få plats med. :)

Senast ändrad:

jag har antiglid pad till min häst i 2 år nu då han svingar alla sadlar annars. jag använde rmig enbart av acavallos tunna gelpaddar, dvs inte dom som är uppbyggda fram eller bak dock. har aldrig problem med ruggad päls för sadlarna ligger äntligen stilla tack var padden. jag har den direkt på hästen för att fylla mest funktion och jag rengör den efter varje pass. viktigt att när du lägger på den så du lägger den rätt så hästhåren under ligger rätt, stryk med handen under innan du lägger på schabraken och känn så håren ligger där dom ska. använder du "matta" som vissa gör som ett billigare altnerativ, lägg den aldrig direkt på hästen, det kan ge brännskador.

Lite kl ;)

Hmm, olika bud alltså... som vanligt kanske, finns alltid flera sätt att göra saker :angel:
Men tack för svaren allihopa!

Liknande trådar

Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
857
Senast: Smultron
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 232
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka