Antiglidpad - skav????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _Mimmii_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 4 243
M

_Mimmii_

Tänkte införskaffa en antiglidpad men undrar om det är någon som varit med om att hästen fått skav av en sådan? :) Min häst är nämligen skavkänslig, främst på vintern.

Tack på förhand :):)

Sv: Antiglidpad - skav????

Det vet jag inte, men kan säga att om du tänker ha den under schabraket så får du se till att hästen inte blir svettig. :grin: Vilket den tyvärr snabbt blir om man har gele/gummi på ryggen. De blir nämligen sjukt hala när hästen svettas, och glider 10 ggr mer än vad ett vanligt schabrak skulle göra.

Jag skulle inte rek en sån pad om din sadel glider, prova något annat i stället. Tex sadel som passar bättre, annan typ av sadelgjord eller fårskinnspad.

Jag har en, men inte en gelpad, utan en sådan som hööks säljer som antiglid. Thorowgood tror jag det är. Den glider inte ett dugg, ruggar inte hårremmen och då har hästen svettats rejält. Fungerar bra för mig, hästen är helt obrydd och sadeln ligger verkligen helt stilla.

Jag har haft en antiglidpad på min förra häst, hade den direkt mot ryggen men efter några ridpass så fick hästen enorma brännblåsor på ryggen och var oridbar i två månader efter det.

Är väldigt försiktig med att lägga någon slags antiglid mot hästen efter den händelsen.

Är det inte bättre att kolla upp sadeln? Om den glider mycket ligger den inte bra. Risken när man tar sådana genvägar är att skapar andra problem som blir värre med tiden.

Har oxå en thorowgood från h**ks!
Tycker den funkar kanon! I vanliga fall glider min sadel säkert en dm (okej inte riktigt, men den glider fram o lägger sig på bogbladen), med padden glider den fortfarande en halv cm kanske, men håller sig bakom bogbladen :)
Jag har den direkt på hästens rygg, har provar både och, och det är schabraket som glider mot hästen, inte sadel mot schabrak! Visst, det blir svettigt jätte fort, men hon har aldrig fått brännmärken. Och inte glider den runt som bambi på hal is för det :D

Edit: glömde tillägga att min häst är skavkänslig med, året om. Nemas problemas!

Senast ändrad:

Vi vet ju inte vad ts har för häst, kanske har en sån rygg som alla sadlar glider på? Behöver inte vara mycket den glider heller, men man vill ju att den ska ligga still ;)

Till ts:
Ha den mellan schabrak och sadel istället? Då blir det garanterat inget skav eller halk pga svett :) Så har jag och det funkar skitbra :laugh:

Till Centaur, Zilla3 m.m som säger att jag ska kolla upp sadeln...

Hästen har en utprovad sadel, kollades senast för två månader sen och haft den i ca ett år. Hade innan en sadel för 30 000 som inte längre passade så jag fick köpa en ny, vilket såklart inte var jättekul (speciellt inte då sadeln som passade honom bäst var en sadel som inte riktigt är i samma klass/kvalité, men vad gör man!?:grin:) Den nya sadeln sitter iaf enligt sadelutprovare som hand i handske på hästen och hon tror inte att jag kan hitta någon bättre. Han har ett otroligt rörelsemönster enl. både hopp och dressytränare som tävlar svår klass, sadeln rör alltså gärna på sig. "Tyvärr" är ju hästar inte skapta för att ha sadel på ryggen. Mina tankar är att jag vill göra det så bekvämt som möjligt för min häst, med padd/paddar eller utan! :)

Övriga:

Tack för tipsen alla!! :):) Ska åka och kolla på den från Hööks :) Feel, vet du om den du hade var i gel? Var främst en sån jag tänkte på först men brännskador låter inte bra! :crazy::crazy::crazy: Ska prova att ha padden mellan schabrak sadel, men allra helst hade jag velat ha den direkt mot ryggen :)

Med tanke på alla sadeltråder här där det visas sadlar som ligger helt åt skogen så är det inte så konstigt att vi frågar om sadeln verkligen passar....

Frågar igen om du har provat fårskinnspad?? En bra fårskinnspad tar upp mkt av rörelsen mellan häst och sadeln/ryttare. Andas dessutom vilket allehanda antiglidpaddar inte gör. Viktigt att det är en pad med mkt ull och tunn vaddering!

Men om sadeln passar "som handen i handsken", blir det inte trångt med en fårskinnspad under då? Eller funkar det om man hittar nån med mycket fårskinn och lite vaddering, som du säger?

(Jag har också en utprovad sadel som passar perfa, men som glider liiite framåt, så jag har en antigildpad mellan schabraket och sadeln mest för säkerhets skull. Men jag har alltid hört att en fårskinnspad skulle göra att sadeln blir för trång)

Nej, kan inte fatta varför folk lägger ut bilder på sin häst på nätet istället för att kontakta sadelutprovare, väldigt konstigt då man måste känna och se hästen i rörelse för att se om sadeln passar :confused:. Såg inte det första du skrev om fårskinnspad som en fråga utan mer som ett förslag :p ... men jag har en Mattes fårskinnspad på honom :) Sadelutprovaren som tyckte att jag skulle ha det, hon har sprungit brevid m.m och känt så att sadeln inte blir för "tight" med den under :) Eftersom att hästen är lite känslig funkar det super och jag inbillar mig att det blir skönare för hästen med den under ;)

Tack för tipsen :)

Vad du än gör, välj inte en gel-padd! Jag förstår inte att folk fortfarande använder dessa efter alla undersökningar som visar att de är dåliga för hästarna. Det finns mängder av olika paddar på marknaden, olika passar olika hästar, men jag skulle absolut undvika gel och sedan se till att det finns en ordentlig kanal.

Har en anti-glid pad från Acavallo som är utlånad för tillfället. Den ryttaren använder den vid varje ridpass och har gjort så i över ett år nu. Hästen får inget skav, sadeln ligger still och padden är fortfarande ohalkig och sitt slimmiga skick fortfarande. H*n har den mellan häst och sadel.

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
875
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Emuliiaa
·
Avel Hej! Jag undrar om någon vet vart jag kan hitta om mitt sto har haft föl innan? Veterinären såg att hon har blivit sytt i vulvan och då...
Svar
5
· Visningar
852
Senast: Tuppis
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka