Antiglidpad

Sandan

Trådstartare
har funderat på att skaffa mig en antiglidpad till min häst då hans sadlar gärna glider fram. han är ganska trång i bogen så det är därför sadlar glider fram på honom.

är det någon som har erfarenhet av en sådan pad?
får man tävla med det? dressyr/hoppning?
är de bra?

Sv: Antiglidpad

Jag har en sådan, i islandshästvärlden är de rätt vanliga.
Jag tycker de är jättebra, speciellt på sensommaren då hästarna brukar vara lite mer runda än normalt :angel:
Med min antiglidpadd så sitter sadeln som ett smäck, har en från Top Reiter för ca 199:-

Iaf på islandstävlingar så är den tillåten att tävla med, men vitt schabrak är ju allid snyggast :p

Under fällningsperioden sitter den ju lite sämre förståss, den "drar" loss päls och då försvinner ju "antiglid effekten"

Men mkt prisvärt och bra om hästen är lite rund om magen, ett mkt bättre alternativ än ex förgjordar & svanskappor tycker jag.

tack för svar:)

är det som en hel vojlock/schabrak alltså? finns det inte sånna som man lägger under vojlocken? jag tror bestämt att jag ska införskaffa en sådan:)

Köp hellre en sadel som ligger still. Åker sadeln så är det något som är fel.

alla sadlar gilder på min häst för han är så trång i bogarna. håller på och letar efter en ny sadel nu för de jag har passar inte. de är för svängda för min häst. men sadlar som har passat har också glidit fram så. men det oprimala är ju självklart att kunna hitta en sadel som faktiskt ligger helt stilla! men det verkar inte finnas någon sådan:devil:

Du har PM.

I övrigt så, vad har du för sadelgjord? Har du en i neopren så kan den faktiskt dra fram sadeln. Den sadelgjorden la sig gärna framme vid bennen på min ponny och bokstavligen faktiskt drog fram sadelgjorden. Med en repgjord/lädergjord fungerade det mycket bättre :)

Billigast är att ta en bit antiglidskydd som man har under mattor. Brukar finnas på tygaffärer och funkar ypperligt. Det är så tunt också att det inte stör sadelns passform.

Men du kan väl sträva efter det när du letar ny sadel nu eller?

självklart ska jag sträva efter det. men under tiden jag letar är det bra om jag har något som gör att sadeln inte glider fram. han har t o m börjat tappa musklar fram nu för att sadel åker fram. det är inte roligt:(

Du har PM.

I övrigt så, vad har du för sadelgjord? Har du en i neopren så kan den faktiskt dra fram sadeln. Den sadelgjorden la sig gärna framme vid bennen på min ponny och bokstavligen faktiskt drog fram sadelgjorden. Med en repgjord/lädergjord fungerade det mycket bättre :)

ska prova med det. tyvärr har jag varken eller av det:( går det inte med en sadelgjordstunnel i fluff?

Finns det ingen i stallet som du kan låna av och prova en gång?

Svårt att säga om en saldegjordstunnel hjälper om sadelgjorden lägger sig fel. Den hamnar mest troligast endå på samma ställe. Skulle jag kunna tänka mig iaf. Prova kan man alltid göra dock :)
Min neopren gjord la sig fel redan på stallgången och drog redan där fram sadeln. Så personligen så hatar jag neopren gjordar. Jag vill helst ha läder :love:

Finns det ingen i stallet som du kan låna av och prova en gång?

har eget stall så det är bara mina och mammas grejer som finns där. kan dock fråga en kompis om jag kan få prova med henne slädergjord:) då kommer problemet att den är 20 cm för lång:angel: fast hon kanske har någon annan också förstås... har syntetsadel som hoppsadel (den enda jag rider i just nu) och därför har jag syntetgjord till den.

Ah, hon kankse har några andra från tidigare tillfällen.

Hehe så tänkte jag oxå, när jag hade en syntetsadel en snabbis, köpte även matchande syntetstigläder :angel:

Men insåg ganska snabbt att inget av det funkade för mig och ponnyn. Provade neoprengjorden till lädersadel sedan dock och bokstavligt taöad såg hur allting bara hamnade längre fram på stallgången än vad det gjorde med en annan icke syntet sadelgjord. Därav min icke uppskattning till dessa sadelgjordar *upprepning*.

Annars brukar man kunna ha flera sadelgjordar på lager om man har hunnit med några sadlar.

Har du provat bomlöst föresten. Finns en hel del bra och snygga bomlösa sadlar nu för tiden.

näåe, jag gillar inte bomlösa sadlar.

och nog finns det sadelgjordar hemma hos mig alltid:angel: men alla är syntet och ingen i läder. ahde en repgjord innan vi flyttade men den slängde vi då. använde den aldrig.

Ah på så viss, det var synd. Å nästa gång du tänker slänga en regjord, skicka den till mig istället :angel:

Billiga å bra, kannon att ha flera olika längder iochmed att åldern inte gör något på dom. Jag har iaf minst två stycken i olika längd :angel:

Alltså, har hästen fått lite sommarmage så är det lätt hänt att sadeln glider fram ex, då är en en antiglidpad tycker jag.
Eller om hästen blivit lite extra rund öht, sen finns ju de hästar med extremt dåligt sadelläge och ingen manke.

En antglidpadd är en bra nödlösning tycker iaf jag.
Jag har en såndär fyrkatig "matta" finns att köpa på de flesta islandshästshoppar.

Liknande trådar

Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 615
Senast: Roheryn
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
435
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 303
Senast: Elise4321
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025