Antika VHS-bandspelare

karamelldrottningen

Trådstartare
Finns det VHS numer? Ingen som tillverkar och ingen som säljer? Har gamla filmer som jag inte kunnat se på flera år. Vill inte kassera dessa men vad göra? Varför kan de inte tillverka några iaf? LP-spelare finns det ju en marknad för. Men VHS:en är det ingen som uppskattar det sprakande ljudet och känslan när man får SPOLA tillbaka :cry:?!

Jag vill ha en VHS. En fungerande.
 
På den svenska marknaden har jag inte sett nytillverkade VHS-spelare på flera år, men det ligger 10-15 stycken på Blocket i denna stund. Nya spelare finns på bl a Ebay, och antagligen också i butik i t ex Asien, men då får man hålla koll på vilken marknad de är avsedda för med avseende på framför allt nätspänning och färgstandard.
 
Finns det VHS numer? Ingen som tillverkar och ingen som säljer? Har gamla filmer som jag inte kunnat se på flera år. Vill inte kassera dessa men vad göra? Varför kan de inte tillverka några iaf? LP-spelare finns det ju en marknad för. Men VHS:en är det ingen som uppskattar det sprakande ljudet och känslan när man får SPOLA tillbaka :cry:?!

Jag vill ha en VHS. En fungerande.

Har du letat second hand? Tycker att jag brukar se ett par stycken varje gång jag är i sådana butiker. Tradera kan det säkert finnas på, liksom köp/sälj-sidor på Facebook.

Den sista VHS-spelaren verkar ha tillverkats 2016 som lite kuriosa 😁

https://www.svt.se/kultur/medier/nu-tillverkas-varldens-sista-vhs-spelare
 
@Snubbelfot @Septicemia
Har inte kikat så mycket på begagnade. Får kanske bli en sådan. Men frågan är hur länge en gammal håller? Den kan ju gå sönder när som helst.
Köper inte folk VHS längre? Ingen?
:down:

Spelaren håller nog längre än kasetterna, det är ju ett klumpigt format som slits ut relativt snabbt, att det ersatts är inte så konstigt. Film på VHS tror jag bara finns begagnat, det mesta jag sett skänks bort i bananlådor. Kanske att det finns samlare som letar efter olika kultfilmer?

Själv har jag ett par filmer sparade på VHS av sentimentala skäl, den ena är Jurassic Park i en cool fossil box :D
 
Spelaren håller nog längre än kasetterna, det är ju ett klumpigt format som slits ut relativt snabbt, att det ersatts är inte så konstigt. Film på VHS tror jag bara finns begagnat, det mesta jag sett skänks bort i bananlådor. Kanske att det finns samlare som letar efter olika kultfilmer?

Själv har jag ett par filmer sparade på VHS av sentimentala skäl, den ena är Jurassic Park i en cool fossil box :D
Fast kassetterna håller länge! En begagnad spelare kan ha använts i 10 år och så går den sönder det 11:te året.
Hoppas att de börjar tillverka igen. I liten skala gör absolut inget. Men nånting. Ska se om jag hittar nån begagnat så länge. Har en men får inte igång den.
 
Fast kassetterna håller länge! En begagnad spelare kan ha använts i 10 år och så går den sönder det 11:te året.
Hoppas att de börjar tillverka igen. I liten skala gör absolut inget. Men nånting. Ska se om jag hittar nån begagnat så länge. Har en men får inte igång den.

Vi får väl se om någon video-generation blir tillräckligt nostalgisk och återupplivar VHS:en. Kolla förresten om, Vinylbörsen kan ha en spelare, de har garanti på sina begagnade produkter :up:
 
Om VHS återuppstår så måste man gå all in och återuppliva movieboxen. Bara det att få förklara för kommande generationer:

"Jo, Ni förstår barn. På den tiden så hade vi inga videospelare så vi fick hyra dem. Om man hyrde tre filmer så ingick movieboxen. Oftast kunde man enas om högst två filmer, så den tredje var alltid någon film som ingen egentligen ville se..."

DIG315001.jpg
 
Jag har väldigt svårt att tro att VHS kommer att få någon revival. Bandbaserade mediaformat är, på gott och möjligen litet ont, i allt väsentligt döda. VHS, Video8/Hi8, Mini-DV, DVCAM, analoga kassettband, digitala kassettband (DCC) som aldrig slog, BetaSP på proffssidan... rullband som använts i föera decennier i musikstudios är idag både dyra och svåra att få tag på. Digibeta var (är) ett mycket bra professionellt videobandformat, spelare som kostade runt 200 - 250 000 för bara 15 år sedan hivas ut idag i bra skick för några tusenlappar.

Har man gamla familjefilmer och liknande så tror jag att man bör kopiera över till digitalmedia (hårddisk, USB-sticka, eventuellt DVD-R eller CD-R) medan det fortfarande är hyfsat lätt gjort.
 
Senast ändrad:
Det finns/fanns väl kombinerade VHS/DVD-spelare ett tag? Kanske lättare att få tag på eftersom de är nyare än vanliga VHS?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag blir snart galen. Det piper och gnisslar - hela tiden. Jag försöker avleda mig själv genom att ha andra ljudkällor på, på lägre...
2
Svar
34
· Visningar
2 995
Senast: honung
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 414
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 523
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp