Sv: äntligen

Hur menar du med takformad? Pessoan var väldigt rak och låg nära. Hade legat väldigt still när jag lyfte av den efter att ha ridit.
Passiern låg också still. Grannen som är duktig kollade att den låg bra på gången, men hon var inte med när jag provred den. Ingen sadelutprovare var med.

När du ställer dig vid hästens rumpa, ligger hela bossans bredd emot hästens rygg?

Hur låg sadeln då? (passiern och pessoan) Vad var det som fick dig att dra slutsatsen att den passade?

Förresten, här är en bild på en sadel som är för takformad (det är en pessoa)

pessoa002.jpg

Här en bild där sadeln ligger rätt, bomvidden är lite för smal, men bossan ligger an med ett jämnt tryck på bredden:

105_0508.jpg

Bägge låg emot ryggen då. Kände även efter hur mycket de lättade bak när jag ställde mig upp i stigbyglarna när jag red i dem. Men det kan ju vara värt att prova dem fler gånger. jag skulle testa en pessoa dressyrsadel med, hon hade en på g in, så jag har inte köpt någon av dem än.
Upplevde inte pessoan som takformad, men ska kolla en gång till innan jag bestämmer mig.

Hade hästen tillräckligt med bogfrihet?
Passiers framvalv ska ligga i jämnhöjd med sömmen som går ovanför bossan, gjorde den det?
Hade hästen nog med mankfrihet/ryggfrihet?
Kunde du lätt få in en flat hand längs med panelerna när gjorden var spänd?
Var sadeln kort nog för hästen?
Överensstämde tyngdpunkten i sadeln med hästens tyngdpunkten i ryggen?
Provred du utan schabrak så du såg avtrycket på hästen?
Låg bossan an med ett jämnt tryck hela vägen när gjorden var spänd?
När du trycker under magen på hästen, vid sadelgjordsläget, och ryggen höjs en aning, ligger sadeln lika bra då?
Var sadeln stor nog åt dig?

Hade hästen tillräckligt med bogfrihet? Ja, låg bra bakom bogbladet bägge två.
Passiers framvalv ska ligga i jämnhöjd med sömmen som går ovanför bossan, gjorde den det? vet inte hur du menar, men kan gå ut och ta kort under dagen.
Hade hästen nog med mankfrihet/ryggfrihet? ja
Kunde du lätt få in en flat hand längs med panelerna när gjorden var spänd? Menar du under bossorna?
Var sadeln kort nog för hästen? ja
Överensstämde tyngdpunkten i sadeln med hästens tyngdpunkten i ryggen? ja
Provred du utan schabrak så du såg avtrycket på hästen? Nej, kan göra det i passieren som är grannens, men kan inte göra det i pessoan som är ny. Däremot såg avtrycket på shabraket bra ut.
När du trycker under magen på hästen, vid sadelgjordsläget, och ryggen höjs en aning, ligger sadeln lika bra då? Kollade inte, men kollade hur den låg efter ridning, då han står mer avslappnat och då låg den fortfarande ok.
Var sadeln stor nog åt dig? ja bägge.

Ska nog be pappa svänga förbi och låna hem sadeln igen... Så jag ska kolla lite mer.. Känner att jag har inte koll på alla frågor du ställer:o
Det jag har tittat efter är att sadel ligger an hela vägen mot ryggen, inte trycker jämte manken, inte känns frammåtlutad att rida i och att pälsen ligger fint efter att man ridit. Samt inte glidit fram över bogbladet.

aFast när jag tänker efter, jag upplevde nog pesoan som lite bättre än passieren.. men nu blir jag så himla tveksam.

Hade hästen tillräckligt med bogfrihet när du red?
Ja, ta gärna kort på båda sadlarna i olika vinklar. (kolla på min hemsida under Sadlar så ser du vad för vinklar jag menar)

Nej, jag menar under panelerna. ("Förlängningen av bossan")
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Sadlar/105_0553.jpg

Kollade du att sadeln inte slutade bakom det 18:e revbenet?

Tyngdpunkten ligger längre bak i en Passier än i en Pessoa. Vilken hade en tyngdpunkt som överensstämde med hästens rygg? (ta gäörna bild på hästen också så jag ser)

Hur såg avtrycket på schabraket ut?

Man kan se på sadeln om den tippar fram, det behöver man inte känna när man rider.
Lägg in bilder här eller maila mig (narcissus5140@hotmail.com) så kan jag hjälpa dig.

Nu ligger där bilder både på pessoan och passieren under samma länk. Efter att ha kollat ordentligt idag tror jag pessoan är mycket bättre. Passieren hade inte jämt tryck under bossorna utan det blev mer tryck bak än fram på sadeln. Trycket var jämt under pessoan och den slutar precis innan 18:e revbenet.

Hmm... Passieren tycker jag är för trång? Annars ser den okej ut.Väldigt bullig i stoppningen, så var min med från fabriken.. Är den ganska ny/ej omstoppad?

Har du inte lagt Pessoan lite väl långt fram? Ser ut att ligga på bogbladen. Evt är även den lite smal. Och kolla en sak på Pessoan.. Jag hade en sån sadel själv, en Legacy XL. Och allt var frid o fröjd, den såg ut att ligga helt perfekt, tills jag hittade en öm punkt mitt på ryggen... Kolla hur det såg ut under sadeln och då NÖP bossorna min hästs ryggrad på ett ställe! :crazy:

Sen tycker jag du ska köpa en Brun pessoa, dom har så snygg färg! Den svarta där var ju inte alls så fin som min bruna var!

Passieren: med en omstoppning hade den nog legat bättre bak, dock tror jag att den är för rak för hästen. Men under arbete kan det ju funka. Bomvidden såg ganska bra ut.

Pessoan: Prova med en bredare bomvidd, ser ut som att den ligger som klistrad mot hästen, det ska den inte göra.
Pessoan såg ut att vara okej, men den hade kunnat vara plattare för hästens rygg. Men prova en bomvidd bredare!

Pessoan kommer närmare hästen med ryttare i. Då ligger den knappt tre fingrar ovanför manken. Men jag ska testa en av hans dressyrsadlar med som sagt. Inte säkert den ligger lika dant.

Pessoan ligger med ett jämnare tryck över hästen som sagt än passieren. Passieren upplevde jag som att det blir större tryck bak på sadeln.
Centaur: Passieren är helt ny, är grannens, men den är nog några år sen den kom från tillverkaren.

Tack för svaren

Senast ändrad:

Men du ska inte gå efter hur långt den är från manken. Hästen ahr en hög manke, och förmodligen behöver du en sadel som ahr mer plats för manken. Men om jag inte minns fel har väl Anky XL (den nya modellen) cutback? (Pessoas dressyrsadel)

Nja, vet inte. Hon har inga inne som det är nu. Väntar på en som ska komma in som är i samma bomvidd, men bara 16tum. Vet inte vilken av modellerna det är. Sen om det verkade passa så sa hon att vi kunde ta hem en större. Jag vet dock inte om hon har några som är större i bomvidden. Vet inte heller om hon tar hem utan att jag måste köpa:crazy: . Men ska prata med henne. Får ligga i dödläge och vänta på att dressyrsadeln kommer in.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Var iväg hos sadelutprovaren och testade en massa sadlar, och det var ju lite klurigt... :confused: Hade med mig en Kieffer Inn dit...
Svar
6
· Visningar
1 540
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka