Antskallhalsband - funkar de?

doglover

Trådstartare
Jag tänker på de som heter "antiskällhalsband ultraljud". Avbryter hundens skällande genom ett helt ofarligt ultraljud som upplevs som störande för hunden och vibration.

Har någon testat den? Fungerar den?

Sv: Antskallhalsband - funkar de?

Jag har i alla fall skickat efter ett sådant nu för att testa det. Kan ju återkomma och säga hur Hera reagerar på det.:)

Jag hade hand om en liten omplaceringshund för ett tag sen som skällde helt oavbrutet på verkligen allting! det drev mig till vansinne och grannarna klagade...så jag bestämde mig för att testa ett sådant (vet inte vad du menar med ultraljud?) men det här var med ett sånt ljud som ska knappt höras av människan men som hundar ska höra och med vibration i.... det var helt värdelöst!! Pipet hördes ganska väl, och det pep till hela tiden, hoppade han ner från soffan så pep de, sprang eller lekte han så pep det, och inte nog med det...han verkade inte reagera ett dugg på pipandet utan skällde på som vanligt.... Helt bortkastade pengar :crazy:

Hej de är bättre att lära sig varför en hund skäller. Ett skall från hunden är en signal till flocken/ledaren=du i hundens huvud. du är ledaren! och ett skall ute och inne beror på att hunden signalerar till dig: ska du? eller ska jag ta ansvar för situationen? Tex om de ringer på dörren: då skäller mina hundar. För dom är de "fara" utanför dörren och dom frågar vem som kommer? Dom har inte en aning om vem eller vad som kommer! Jag går alltid fram till mina hundar. säger *tack tack* och plockar bort dom ifrån platsen. Då visar jag: tack för du varna. men nu tar jag över! Om hunden inte tystnar då sätter jag in dom i köket, eller sätter på dom ett koppel eftersom de plockar bort "ansvaret" som hunden känner. Och tar bort stress. Jag pratar inte med hunden och tittar inte på den under denna process pga att de skulle bara förstärka stressen. Etc. Jag vet att antiskäll halsband är populärt pga att de är en "quick fix" men tyvärr är de ingen kommunication och du kan aldrig få din hund att sluta signalera till sin ledare. Pga att detta är fullt naturligt för hunden! Frågan är bara hur besvarar ägaren signalen?! Management by feer?.. NO NO! Management by learning mutch better! Tyvärr är antiskäll ett straff i hundens huvud! Även om ägaren inte tycker de! så är de totalt fel information till hunden! tack vare alla doglistener i sverige och deras kunskap dom gett mig:-) så behöver jag inget sånt:-) mvh en flock trygg flock:laugh:

Jag gav upp mina moraliska principer om sådana hjälpmedel och köpte ett sprayhalsband till min min vrålapa. Då hade jag lagt ned 100 tals dokumenterade timmar på ensamhetsträning. Jag hade haft ut två olika tränare och det gick inte att bryta cirkeln "ensam, frustration, skall = stress som ledde till mer skall som ledde till mer stress....."
Jag var på vippen på att bryta ihop efter att arbeta heltid och sedan lägga ned hela min vakna tid på hunden. Mitt förhållande hade haverat och min ekonomi för att inte tala om min stora hund försummades. Det var sista halmstrået innan hunden åkte tillbaka till uppfödaren.
Hunden var inte rädd,men det uthålligaste man stött på, det höll till och med tränaren med på som tillslut stod rådlös.

Det tog kanske fyra dagar med ett par sprut. Jag gjorde inte ens slut på en flaska sprej. När hunden på en gång avbröts i skällandet stressande han inte heller upp sig och kunde sedan lugnt och stilla lägga sig och sova i solfläcken.

Jag har raderat det mesta, men jag har haft säkerligen 100 inspelade ensamhetsträningstimmar på datorn och för oss var det ett mirakelmedel.

Jag skulle dock aldrig använda det på en hund som är verkligt RÄDD för att vara ensam, det vore tortyr.

Din lösning stoppar tydligen inte hunden från att skälla vid dörren.

Jag har testat ett par varianter allt ifrån att lära hunden ignorera ljud/dörrklockan genom att avdramatisera/nöta ut det. Det funkade fint på två doberman och en rottis. Det gäller bara att muta småsyskon med godis för att busringa på dörren i tid och otid.

Min lilla så lärde jag att han skulle komma till mig , TYST genom att belöna första lilla kontaktförsök bara det var tyst. Det fungerade finfint något år eller så fram tills i våras när jag inte haft ork att hålla igång det.

Fråga till escodobe? Vems lösning är de du pratar om! som inte stoppar hundarna att skälla vid dörren??? :p

Du skriver ju att dina hundar skäller vid dörren tills du tar in dom i köket eller kopplar dom. Alltså har din metod inte fått tyst på hundarna.

Nu kastar jag lite sten i glashus eftersom min lilla återfallit i skällande när någon ringer på (tabbar man sig eller är lat så märks det tydligt på den hunden) men rottisen är fortfarande tyst.
Du skulle kunna ersätta skällandet med ett annat beteende tex att gå och hämta dig under tystnad.

Samma här. lika uthållig och fånig. Var inte rädd bara van vid att få som han vill med rösten! Tog inte ens 4 dagar utan ETT sprut! Det handlar om att halsbandet är TAJMING! Så utan att gorma lärde han sig vad man kan göra istället, nämligen ligga ner och vänta. Men skälla vid dörren gör han som en GALNING, Försöker berömmametoden nu för trots allt gör han ett jäkla bra jobb som väktare!

Jag har bara använt de med citronellaspray i och det har fungerat med mycket gott resultat. Ultraljud verkade lite för osäkert för min del.

Precis som escodobe så har jag laddat halsbandet endast ett fåtal gånger. Det krävdes det ett fåtal försök att skälla innan hunden gav upp och gick och lade sig för att sova.

Numera har vi det aldrig hemma men det ligger i bilen för jag jobbar med nästa steg och det är att jag ska kunna lämna hunden i bilen på exempelvis träningar mm utan att han sitter där och gapar.

Escodobe: Jo doglistener signaler fungerar utmärkt på alla hundar! och jo mina hundar blir tysta och släpper ansvaret! Till skillnad från dig! så är jag inte intresserad av att få mina hundar att sluta prata! Att sätta dom i köket fungerar utmärkt och pratar dom tystnar dom efter ngr sekunder! Kopplet plockar bort stress och släpper ansvar! Att bekräfta en hund i stress ökar stressen! Därför ignorerar man! När jag har tackat vet flocken att "faran" är över och att jag tagit över situationen! Men använd de "berömda" halsbandet om du tror de är hundens kommunication;-) jag behöver de inte jag har lösningen:-) *voff voff* :banana:

Har en vän som testat ultraljuds-antiskall och det var HELT värdelöst! :)

Hunden vande sej på några timmar vid "obehaget" - som tydligen inte var särskilt stort - och körde sedan vidare med sitt gapande utan minsta förbättring.

Citron-halsband laddar med "doftfri" vätska hade jag satsat på i dina skor!

/Swat

Escodobe: Jo doglistener signaler fungerar utmärkt på alla hundar! och jo mina hundar blir tysta och släpper ansvaret! Till skillnad från dig! så är jag inte intresserad av att få mina hundar att sluta prata! Att sätta dom i köket fungerar utmärkt och pratar dom tystnar dom efter ngr sekunder! Kopplet plockar bort stress och släpper ansvar! Att bekräfta en hund i stress ökar stressen! Därför ignorerar man! När jag har tackat vet flocken att "faran" är över och att jag tagit över situationen! Men använd de "berömda" halsbandet om du tror de är hundens kommunication;-) jag behöver de inte jag har lösningen:-) *voff voff* :banana:

Jag har aldrig använt halsbandet för att få tyst på hunden vid dörren.;)
Det har gått så bra så.

Dina hundar skäller alltså fortfarande vid dörren, till den grad att du måste koppla dom eller ta in dom i köket.
Det tycker jag inte är att ha löst problemet med att hunden skäller vid dörren.:grin:

Som sagt du kan ringa 20 minuter på min ringklocka och min rottis kommer vara tyst. För att han har lärt sig att han inte behöver skälla för att det ringer på dörren. Det har gått genom att bara ignorera ringklockan.
Faktum med att jag fick lära honom att skälla vid dörren igen när vi flyttade till hus för att sedan lära om, till att vara tyst igen när vi flyttade till lägenhet.

Vrålapan har lättare till skall och aktivitet och då lärde jag honom att komma till mig istället för att rusa till dörren när klockan ringde. Det genom att belöna precis INNAN hunden skällde. Jag lärde helt enkelt in ett ALTERNATIVT beteende till skall.
Som sagt, där ska jag inte skryta för mycket eftersom han fått återfall nu när jag slarvat (haft hundvakter hela våren och ny partner som inte agerat korrekt)

.

Vrålapan har lättare till skall och aktivitet och då lärde jag honom att komma till mig istället för att rusa till dörren när klockan ringde. Det genom att belöna precis INNAN hunden skällde. Jag lärde helt enkelt in ett ALTERNATIVT beteende till skall.
Som sagt, där ska jag inte skryta för mycket eftersom han fått återfall nu när jag slarvat (haft hundvakter hela våren och ny partner som inte agerat korrekt)

Där är mitt problem oxå. Hunden kräver konsekvent träning men det är bara JAG som gör rätt för att vi ska lyckas lära om. De andra blir stressade och arga på hunden, suck. Jag upprepar och upprepar hur man SKA göra men...

Där är mitt problem oxå. Hunden kräver konsekvent träning men det är bara JAG som gör rätt för att vi ska lyckas lära om. De andra blir stressade och arga på hunden, suck. Jag upprepar och upprepar hur man SKA göra men...

Jag får erkänna att jag inte heller har haft ork att bry mig speciellt under våren:o.

Men det är en av sakerna vi behöver ta itu med nu, speciellt eftersom min partners lägenhet både är yhörd och att grannarna för vansinnigt mycket oväsen. De sitter gärna ute till tolvtiden på natten och ungarna (även i förskoleåldern) röjer järnet då.

Jag har alltså använt två olika metoder beroende på hund, antingen utsläckning då jag helt enkelt ignorerat dörrklockan och belönat passivitet eller i vrålapans fall när skall är så självbelönande, erbjuda hunden ett alternativt beteende istället för skall.

Senast ändrad:

Escodobe: Hahahahaha förlåt men vad de du du inte fattar i texten?? Jag förklara att hade mina HUNDAR känt sig stressade eller OM DOM INTE tystnat DÅ hade jag gett dom signalerna genom antingen sitta i köket eller koppla. De tar bort stress och släpper ansvar. Sen Sa jag: MEN DE BEHÖVER JAG EJ GÖRA ALLS LÄNGRE FÖR DOM TYSTNAR VID *TACK TACK* NEJ MINA HUNDAR HAR JAG INGET PROBLEM VAD GÄLLER SKÄLLANDE VID DÖRREN!
Hahahahaha du e lite komisk för du missuppfattar allt de jag skrivit:-D och nej åter igen jag har inga tok skällande hundar jag Har skrivit flera gånger att dom tystnar när jag tackat! Vad bra för dig att någon skulle kunna stå och ringa på din klocka i 20 minuter.. haha! Asså förlåt att jag skrattar men jag tycker de är lite komiskt hela denna diskution med dig:-D mina hade inte heller tok skällt om någon stod och ringde och ringde på klockan. dom hade nog tyckt de vart en lite kokko person eftersom matte inte bryr sig ej heller öppnar;) så nej jag behöver inte koppla ej heller plocka bort dom! Dom tystnar vi *tack tack* fattar du eller? ska du svara mig igen?
Hur som helst är inte din uppfattning rätt angående min flock! Ha de bra;) *voff voff*;)

Trevligt inlägg som direkt placerar dig bland småglinen. Lär dig skriva som en vuxen om du vill diskutera.
PL

Escodobe: Hahahahaha förlåt men vad de du du inte fattar i texten?? Jag förklara att hade mina HUNDAR känt sig stressade eller OM DOM INTE tystnat DÅ hade jag gett dom signalerna genom antingen sitta i köket eller koppla. De tar bort stress och släpper ansvar. Sen Sa jag: MEN DE BEHÖVER JAG EJ GÖRA ALLS LÄNGRE FÖR DOM TYSTNAR VID *TACK TACK* NEJ MINA HUNDAR HAR JAG INGET PROBLEM VAD GÄLLER SKÄLLANDE VID DÖRREN!
Hahahahaha du e lite komisk för du missuppfattar allt de jag skrivit:-D och nej åter igen jag har inga tok skällande hundar jag Har skrivit flera gånger att dom tystnar när jag tackat! Vad bra för dig att någon skulle kunna stå och ringa på din klocka i 20 minuter.. haha! Asså förlåt att jag skrattar men jag tycker de är lite komiskt hela denna diskution med dig:-D mina hade inte heller tok skällt om någon stod och ringde och ringde på klockan. dom hade nog tyckt de vart en lite kokko person eftersom matte inte bryr sig ej heller öppnar;) så nej jag behöver inte koppla ej heller plocka bort dom! Dom tystnar vi *tack tack* fattar du eller? ska du svara mig igen?
Hur som helst är inte din uppfattning rätt angående min flock! Ha de bra;) *voff voff*;)

Dina hundar SKÄLLER när det ringer på dörren, annars hade de inte TYSTNAT när du säger "tack tack".
Jag bor i lägenhet, jag vill inte att mina hundar skäller när det ringer på dörren. Tre har lärt sig att de inte behöver bry sig om dörrklockan alls och den fjärde har lärt sig att söka upp mig, helst under tystnad, (det fungerade i något år men har fått återfall men det försvinner nog när jag börjar arbeta på det igen)

Senast ändrad:

Escodobe: oj får inte din hund varna sin ledare att något händer?
Mina får jätte gärna tala om att de kommer någon:) när man tackar en hund visar man att man tagit över ansvaret! Därför tackar man. Let the dog be a dog:)
Du menar alltså att din hund inte får berätta för dig att något händer? :confused:

Escodobe: jag bor också i lägenhet! Funkar bra genom hur jag beskrivit hur jag jobbat med mina hundar är de lung och ro här totalt! Självklart får dom prata om någon kommer de e flock djur och de är en signal till ägaren att något händer! Genom att tacka tar man över ansvaret och hunden släpper skallet och vi har inga så kallade återfall här. Men jag skulle aldrig begära att plocka bort ett flock beteende ur en hund! Its av dog;):cool:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en ~2.5 kg chihuahua och vi åker ofta med kollektivtrafik. Han är reaktiv och skäller på andra hundar :devil: men håller käften när...
Svar
4
· Visningar
199
Senast: geting
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 494
Senast: ufot
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 054
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka