Antskallhalsband - funkar de?

Sv: Antskallhalsband - funkar de?

Så alla hundar skäller i alla lägen pga att de inte "litar på" sin ägare?

Eller är det enbart vid "dörr-situationen" som skall = förtroende brist/felaktig "arbetsfördelning"?

/Swat

PS. För att det skall vara enklare att läsa dina inlägg är det bra om du skriver i flera stycken med tydliga mellanrum.

Escodobe; hur kan du kalla när en hund kommunicerar/använder sitt pråk=skall... för ett återfall? Frågan är bara vem som tar över ansvaret du eller hunden? Om hunden får ansvaret genom dom signalerna du ger, fortsätter den självklart skälla. You can take the dog out of the wolfpack.. But you cant take the wolfpack out of the dog! De är flock djur. Dom har signaler och i detta fallet har hundar "skall":confused:

Swat. Håller med dig problemet är att jag skriver från min telefon och då blir de lite svårare att dela upp de:-P hoppas de går att tyda ändå;) ha de gott

Escodobe; hur kan du kalla när en hund kommunicerar/använder sitt pråk=skall... för ett återfall? Frågan är bara vem som tar över ansvaret du eller hunden? Om hunden får ansvaret genom dom signalerna du ger, fortsätter den självklart skälla. You can take the dog out of the wolfpack.. But you cant take the wolfpack out of the dog! De är flock djur. Dom har signaler och i detta fallet har hundar "skall":confused:

Du läser nog lika illa som du skriver. Hundar kommunicerar på fler sätt än att skälla. Det finns till och med de hundraser som inte skäller alls;)

De tre första ignorerar(de) ringklockan eftersom jag visar att de inte behöver bry sig. Vill jag öppna så gör jag det, vill jag inte öppna så struntar jag i det. De behöver inte rusa runt och skälla utan kan fortsätta med vad de nu gjorde. Alltså släckte jag ut skallet som en signal på att dörrklockan ringde.

Den fjärde har både lättare till skall och aktivitet och är "polistypen" han ska istället för att skälla leta reda på mig så ordnar jag med dörren. Han har fått ett alternativ till att skälla, vilket belönas. Han gillar att skälla men belöning är bättre. Alltså lönar det sig för honom att leta reda på mig istället för att skälla.

Hade jag överlåtit ansvaret på hundarna så hade ingen kommit genom dörren alls. Den är låst och hundar har inga tummar....

Swat. hunden ser de på två sätt antingen är du ledare? eller också är dom de? Ett skall är en signal till alfan=ägaren... Och i dessa inlägg var de prat om klockan och att en hund inte ska signalera! Vilket är helt galet resonemang en hund är en hund. Frågan är bara vem tar över ansvaret i situationen? You or the dog! Ett skall betyder olika i olika lägen men i sista änden handlar de om vem som tar över ansvaret? Och de gäller även på prommisar i mat situationerna etc etc! De är en hund ett flock djur med instinkter. Frågan hunden ställer vem leder du? eller jag?
Varför tror du alla har så mkt problem idag? För att hunden har fått ett ansvar den inte ska ha i en värld den inte förstår. Människor gör inte de pga dåligt ägarskap och dom älskar sin hund överallt annat. De handlar om kunskap och att förstå varför hundar gör som dom gör. Jag håller helt med hundpsykolog anders hallgren i en av hans artiklar om alla dessa "grejer" man använder på hundar idag tex då antiskäll halsband. Om man förstod varför hunden gör som den gör! och även hur man kommunicerar då hade man inte behövt hjälp medel! och de håller jag med anders fullt ut om. De är en quick fix de säger jag, och andra högt utbildade hund psykologer.:idea:

Swat. hunden ser de på två sätt antingen är du ledare? eller också är dom de? Ett skall är en signal till alfan=ägaren... Och i dessa inlägg var de prat om klockan och att en hund inte ska signalera! Vilket är helt galet resonemang en hund är en hund. Frågan är bara vem tar över ansvaret i situationen? You or the dog! Ett skall betyder olika i olika lägen men i sista änden handlar de om vem som tar över ansvaret? Och de gäller även på prommisar i mat situationerna etc etc! De är en hund ett flock djur med instinkter. Frågan hunden ställer vem leder du? eller jag?
Varför tror du alla har så mkt problem idag? För att hunden har fått ett ansvar den inte ska ha i en värld den inte förstår. Människor gör inte de pga dåligt ägarskap och dom älskar sin hund överallt annat. De handlar om kunskap och att förstå varför hundar gör som dom gör. Jag håller helt med hundpsykolog anders hallgren i en av hans artiklar om alla dessa "grejer" man använder på hundar idag tex då antiskäll halsband. Om man förstod varför hunden gör som den gör! och även hur man kommunicerar då hade man inte behövt hjälp medel! och de håller jag med anders fullt ut om. De är en quick fix de säger jag, och andra högt utbildade hund psykologer.:idea:

Jag skulle vilja se vad du och din hund presterat och jämföra detta med vad SWAT presterat med sina hundar. :angel:

Escodobe: jag bor också i lägenhet! Funkar bra genom hur jag beskrivit hur jag jobbat med mina hundar är de lung och ro här totalt! Självklart får dom prata om någon kommer de e flock djur och de är en signal till ägaren att något händer! Genom att tacka tar man över ansvaret och hunden släpper skallet och vi har inga så kallade återfall här. Men jag skulle aldrig begära att plocka bort ett flock beteende ur en hund! Its av dog;):cool:

Tre av mina hundar är/har varit (två är döda) så coola med att JAG bestämmer om jag ska reagera på dörrklockan att de inte behöver signalera. De vet att det inte är upp till dom.

Den tredje har lärt sig ett alternativt sätt att reagera än genom skall, dvs att komma till mig så löser jag dörren.

Det är inte alltid grannar har överseende med "ett par skall" innan du hinner säga "tack tack". Har själv bott i en bostadsrätt där det i princip inte fick låta något alls från hundarna. Hade de då skällt lite till och från när det kom folk hade grannarna inte blivit glada. Bättre då att hundarna är tysta när dörrklockan ringer och att man ber om överseende under inlärningsperioden. Sen handlar det i TS fall mer om en hund som skäller när den är själv. Hur påverkar du det när du inte är hemma och kan "tacka"?

Min ena hund kan prata lite, men där håller vi på att jobba in att ljud när dörrklockan ringer är helt ok - men inte skall, just med tanke på grannarna.

I min värld känns "ditt tänk" alldeles för enkelspårigt!

För MEJ är hierarkin inom en hundgrupp inte ett statiskt tillstånd och detsamma gäller min relation till mina hundar.

Mina hundar får tex skälla vid dörren - och vid grinden!
Enligt ditt resonemang innebär det att mina hundar vid dörren/grinden "tar över" ledarskapet i vår grupp?
Om alla hunda skäller vem/vilka är det då som leder gruppen?
Eller ser sej alla hundar i den situationen som "ledare"?
Om alla ser sej som ledare...borde inte det väldigt snabbt leda till total anarki i gruppen = slagsmål?

Om "ledarskap" vore en statisk företeelse inom en hundgrupp så skulle gruppen - enligt mina erfarenheter - snabbt kolapsa!
Olika hundar är bra på olika saker och beroende på aktivitet så kommer olika individer visa "framfötterna"!
Skulle gruppens "ledare" då ständigt vara i behov av att "bevisa sin överhöghet" så skulle inte många aktiviteter bli utförda...

Hur skulle mina hundar tex kunna genomföra ett svårt spår om de samtidigt skulle behöva fundera på att det var deras "ledare" som gick bakom dem i linan?
För ledaren skall ju vara den som leder...enligt ditt resonemang.

/Swat

Det du säger är förnuftigt. MEN jag undrar vad du haft för raser? Det är oerhört viktigt att komma ihåg att det finns massor av olika typer av hundar där alla är olika lätta eller svåra till att träna olika saker med. Vissa går igång på 3 microsekunder, andra är trögare i tanke och reaktion och då hiner DU som ägare att reagara först och lära in rätt beteende. Jag är INTE lika snabb som min hund. Därför blir halsbandet, som dessutom av sig själv blivit en signal till passivitet för min hund, en hjälp. Han vill inte skälla och stressar därmed inte upp sig av sin egen röst och jag når fram att berömma när han är tyst och träningen kan börja.
Stress kan blockera något ofantligt!

Vad jag haft för omplaceringar? och vad jag jobbat med? för hundar? Allt ifrån små till stora. boxer amstaff rotweiler chäfer etc etc. Dom har haft hyperaktiv stress! mat vägran! utfall på prommisar både på människor ting och hundar! dragit i kopplet! skällt på allt och inget! Jag kan göra listan lång av problem!
Och genom att jobba med doglisteners signaler har problemen försvunnit. bättre man läser om Hur en doglistener jobbar. för att förklara allt om ämnet hund här i text är omöjligt de blir lätt svart eller vitt! Och missförstånd!....
ESCODOBE: JA DU ÄR VÄLKOMMEN PÅ VÅRA FÖRELÄSNINGAR OM DU UNDRAR VAD VI "PRESTERAR" med våra vovvs MEN ANTAR DU BARA ÄR EN ELAK MÄNNISKA SOM INTE ÄR INTRESSERAD ATT LÄRA DIG UTAN MÄTER DIG MED MÄNNISKOR;) DU FÅR HA DE SÅ BRA MED DINA VOVVAR ESCODOBE;)))

Vad jag haft för omplaceringar? och vad jag jobbat med? för hundar? Allt ifrån små till stora. boxer amstaff rotweiler chäfer etc etc. Dom har haft hyperaktiv stress! mat vägran! utfall på prommisar både på människor ting och hundar! dragit i kopplet! skällt på allt och inget! Jag kan göra listan lång av problem!
Och genom att jobba med doglisteners signaler har problemen försvunnit. bättre man läser om Hur en doglistener jobbar. för att förklara allt om ämnet hund här i text är omöjligt de blir lätt svart eller vitt! Och missförstånd!....
ESCODOBE: JA DU ÄR VÄLKOMMEN PÅ VÅRA FÖRELÄSNINGAR OM DU UNDRAR VAD VI "PRESTERAR" med våra vovvs MEN ANTAR DU BARA ÄR EN ELAK MÄNNISKA SOM INTE ÄR INTRESSERAD ATT LÄRA DIG UTAN MÄTER DIG MED MÄNNISKOR;) DU FÅR HA DE SÅ BRA MED DINA VOVVAR ESCODOBE;)))

Du har en agumentationsteknik som en treåring och ett väldigt enkelspårigt sätt att se på hundar vilket får mig att tro att du faktiskt saknar praktisk erfarenhet. Inga av de hundtränare jag litat på har haft så tvärsäkra påståenden.

Är det då så underligt att jag undrar vad du bygger dina erfarenheter på?
Vad heter du då? Så jag kan kolla upp någon av dina föreläsningar?
Jag har för övrigt läst minst en bok av ceasar milan och inte varit överdrivet imponerad.

Senast ändrad:

Roxer: om jag inte ÄR hemma signalerar dom självklart att de är något utanför. Sen tystnar dom snabbt och går och lägger sig. De är EN HUND. Och.. ja! de finns dom grannar i lägenheter som inte förstår att hundar kan ge ifrån sig ljud=skall! I vårat område har alla grannar kunskap om hund och uppskattar att hundarna talar om om någon kommer:) hunden fattar inte att de e lisa 25 som kommer för att dricka kaffe!
Men jag har haft många hundar som tok skällt men släppt ansvar och kopplat av tack vare dom signalerna dom fått! Har man kunskapen löser sig problemen. Ha de gott:):rofl:

Escodobe: oj får inte din hund varna sin ledare att något händer?
Mina får jätte gärna tala om att de kommer någon:) när man tackar en hund visar man att man tagit över ansvaret! Därför tackar man. Let the dog be a dog:)
Du menar alltså att din hund inte får berätta för dig att något händer? :confused:

Min stora struntar i ringsignalen, den är avdramatiserad. Den kan innebära att matte reser sig upp och öppnar dörren eller att hon sitter kvar. Ovsett vilket kan han sova vidare tills JAG bestämmer vad jag vill göra. HAN bestämmer inte det och ska lugnt fortsätta sova.

Den lilla har fått lära sig ett alternativt sätt att reagera, han ska komma till mig. Helst under tystnad. Detta genom att belöna just innan han skäller, den sekund då han först tittar sig omkring för att se mig. Alltså kopplar han dörrklockan till istället för att rusa dit till att komma till mig efter ett par lyckade tränings omgångar.

Escodobe: Thony knight internationell doglistener heter han som håller föreläsningar i hundens kommunication över hela jorden. Jag är inte heller ett dugg imponerad av cesar milan skulle aldrig falla mig in att använda hans metoder!
Uch!
Innan jag fick den kunskap jag fått idag då hade jag aldrig heller hört någon hundinstruktör ha dom svaren som vi har. Har använt instruktörers metoder men aldrig någonsin fått dom resultaten som jag får med hjälp av jan fennell doglistener och amichienbonding. Vissa är hatiska till amichienbonding på många av sådan här forum! pga att dom inte förstår vad de handlar om och dom tycker de är förlegat skit prat! Dom har läst hennes böcker men säger de inte fungerar på deras hund! Man hör i texten när dom skriver att man inte fått helheten så istället skyller dom på jan och är rent elaka istället för att se till sig själva om dom missat nåt.. Men vi som förstått och sett resultaten ger gärna information till dom som verkligen vill lära sig och fördjupa sig. Ni som är hatiska behöver inte kommentera detta lägg eran energi på era hundar istället;) :cool:

Jag måste säga att jag är lätt allergisk mot dessa varumärkesskyddade metoder med självcertifierade utövare som har lösningen på alla problem. Har hittills varit vanligast på hästsidan med strasser som praktexemplet.
PL

Problemet är väl att du kan bli vräkt på grund av att de skäller. För mig är det inte längre ett problem eftersom vi flyttade till hus med förstående grannar.

Saliga är de frälsta - de ser bara en utväg.

Jag förstår du tycker så peter.. Men sådan människor är inte jan fennel och Thony knight som de du pratar om i ditt inlägg!.. Folk som däremot inte vet vad de handlar om och inte är fördjupad i amichienbonding.. Dom är hatiska och dömer!.. Därför älskar jag amichien pga att de inte handlar om prestige! De handlar om HUNDEN. Vissa i häst världen är även hatiska mot vänner till mig som rider grand prixe. Men vet du vem som förlorar på de? Dom själva!.. för dom stannar i sin kunskap med sin inställning. *Voff voff*:cool:

You can take the dog out of the wolfpack.. But you cant take the wolfpack out of the dog!

Vilken tur att hundar inte är vargar då. De har heller inte varit det på typ... 10 000 år. Hundar i det vilda lever inte som vargar (och om det är Jan Fennell du är såld på så är det vargar i hägn hon har studerat, vilka inte heller lever naturligt/väl) och hundar i människans tjänst lever inte som vilda hundar.

Swat (#29): :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en ~2.5 kg chihuahua och vi åker ofta med kollektivtrafik. Han är reaktiv och skäller på andra hundar :devil: men håller käften när...
Svar
4
· Visningar
204
Senast: geting
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 512
Senast: ufot
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 120
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka