Används de bra hingstarna tillräckligt?

C

cissiny

Sitter och spånar litegrann apropå att en del, säkert bra, hingstar sänks till V helt enkelt för att de får för få bedömningsbara avkommor. Tänker litegrann på de hingstar som godkänts de senaste åren, det är så synd om några hamnar på V bara för att stoägarna inte uppmärksammat dem.

Så - jag har gjort en liten lista över de hingstar som jag sett godkänts sedan 2003, bara för att ta ett exempel. Är det några riktigt bra som ni ser som i "farozonen", som inte fått tillräckligt med ston? Känner inte riktigt att jag hinner med att kolla upp hur många ston alla fått just nu, men vill få igång en diskussion... :)

DANONE

L'ACTEUR
Godkändes som 3-åring 2003 - lite osäker på om han fått så mycket ston? Känner mig väldigt ouppdaterad på huruvida han finns tillgänglig... Är ju efter en av mina favoriter, Lorentin I...

TORNESCH

MALOUBET DE PLEVILLE

BOCELLI

SILVANO

TRENTON
Såldes väl som dressyrhäst, export?

AKRIBORI

CARTE D'OR

ETRUSCO

DON CHARLY
Osäker på om han över huvud taget funnits tillgänglig de senaste åren?

HOMME D'HONNEUR xx

QALLE

HIP HOP

SANTA CRUZ VDL
Vet inte hur mycket han fått, är väl efter en annan av mina favoriter (Corland) har jag för mig...

CAMIELL-FLAMINGO Z
Fick ju dessvärre kastreras

BRIGADÖR
Han är väl inte i avel, stoägarna uppmärksammade väl tyvärr inte hans toppenstam...

SPENDER S

DANZAS

KAROLINGER

CUPER

FOR FEELING

ORESTUS

ULRICH Z

OHORN

METALL

STONEFIRE
Har väl inte verkat i avel alls?

SIR SCHÖLLING
Exporterad

STRAVINSKY xx
Exporterad tror jag

BLUE HORS ROMANCIER

BLACK COFFEE

TWILIGT

RICHFIELD

HELLRIK

CATHAGENO

L'EMPEREUR DU TURIN

NAVARONE

SANDAKAN

TUTANCHAMON (såld, kastrerad?)

FIGARO R

CHANNON

HERMES

ROYAL TOUCH STONE (var det inte han som kastrerades?)

SMASHING HIT (är väl inte i avel längre?)

BRISBANE (kastrerad)

TOPAASCH (död)

LIBERACE

CYKLON

DOUBLE O SEVEN

BLECKERT BOY

FRIENDSHIP

SANTINO

AL CANTINO

OKEANOS

JACKAROO

ROI DU BALLET

KAISER WILHELM

FRENCH BUFFET xx

ALCATRAZ

CAREFUL

CARESSINI L

CARLAND

CHICAGO Z

CORIALL

CORLENSKY G

DONELLI

EMPIRE

FIELMANN (dog väl?)

FIRST WISH (precis tagen ur avel)

GAGARIN

HIGHLANDER

JAZZ TIME

KENNEDY

KRICKET DU HEQUET

LOREDES

LUCKY POINT HE

MANHATTAN

MR CARRERA xx

PENTHAGON

QUIN

RADIATOR

RONALDINHO H

ROSEVELT

SAINT AMOUR (en i mitt tycke underskattad hingst...)

SAN BRASIL

SANDAKAN

SANTANA

2007 känns så nytt, svårt att säga så mycket ännu...

Vilka tycker ni är underskattade, borde användas mer?

Mvh Cissi
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

En som jag tror har varit underskattad är Black Coffee. Men jag tror också att han kan få ett rejält uppsving i år när han kommer att vara i FLyinges regi.
Donelli fick ju inte förnyat för 2007 så han är väl inte ens kvar i Sverige. Lite synd för han fick mycket vackra avkommor.
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

French Buffet** fick alldeles för få ston den säsong han var här.
Det lät på den hingsthållaren som att han kanske avslutar sin avelskarriär hos henne, DÅ tänker jag använda honom - hade inget lämpligt sto till honom förra gången det begav sig.
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

En som jag tror har varit underskattad är Black Coffee. Men jag tror också att han kan få ett rejält uppsving i år när han kommer att vara i FLyinges regi.
Donelli fick ju inte förnyat för 2007 så han är väl inte ens kvar i Sverige. Lite synd för han fick mycket vackra avkommor.

Jo, jag tror att Coffee kommer att få en hel del ston i Flyinges regi. Det är många stoägare som vill använda Flyinge, på gott och ont. (Jag menar att en del hingstar får mängder av ston - medan hingstar som borde få fler ston men är hos andra hingsthållare kanske inte får samma chans).

Du har ju fått ett par fina Coffee-föl, jag tror också att det är jättebra att du kunnat sälja dom bra. En är väl hos landslagsryttare? Sådant kan ju betyda mycket för att avkommorna ska få chansen att komma ut på tävlingsbanorna och på sikt hålla kvar fadern i aveln.

Jag tror aldrig att jag såg Donelli, kan inte minnas att jag sett nån avkomma heller? Du fick väl någon? (Helt off topic så måste jag se till att åka och hälsa på dig, om inte förr så till sommaren i alla fall!)

Mvh Cissi
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

French Buffet** fick alldeles för få ston den säsong han var här.
Det lät på den hingsthållaren som att han kanske avslutar sin avelskarriär hos henne, DÅ tänker jag använda honom - hade inget lämpligt sto till honom förra gången det begav sig.

Det har du nog helt rätt i. Är det inte så att "ingen" vill betäcka med fullblod men "alla" vill ha fullblodsinslag? Tänk om vi haft det "tänket" när Cosmos levde t ex... Då hade han nog inte haft alla de halvblodsavkommor han trots allt fick... Eller tänk om nästan ingen betäckt med t ex Ladykiller, Marlon, Anblick, Angelo, Rantzau, Cottage Son eller Laudanum? Hur hade aveln sett ut idag?

De riktigt bra fullblodshingstarna får nog sällan de ston de bör ha idag... Eller kanske behövdes de mer förr, med det stomaterial som fanns då?

Mvh Cissi
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Att ingen vill ha förstakorsningarna, ffa med fullblodspappa, ligger det förmodligen alldeles för mycket i...
Sen är det nog också så att dagens stomaterial inte kräver lika mkt fullblodsinslag för att få lättheten, men jag tror vi biter oss i svansen om vi skippar de bra fullbloden helt.

Fast jag tänker tillverka ett rent fullblod med honom om/när jag för möjligheten... :idea:
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Jo jag har ju lyckats sälja ett Coffee föl till "rätt" köpare och de sedan är så otroligt nöjda med hästen gör ju inte saken sämre hellre. Den kommer ju helt klart till treårstesten. Sedan har jag en kvar om än bokad som om allt går som det ska också ska få visa upp sig. Han är ju ett potensiellt hingstämne än något sen i sin utveckling.

Donelli har jag en avkkomma efter. Otroligt vacker men verkar bli av modell mindre. Börja nästan hoppas på att han ska bli så lite att han kan bli RP-hingst. Men det lyckas väl inte.

När det gäller fullblodshingstar så är ju inte jag själv rädd för fullblod. Men jag tycker att det inte direkt har varit några höjdar hingstar de som erbjudits på senare år. Roven är väl det bästa men han har ju sin dåliga fertilitet att dras med. Men jag hade inte tackat nej till en verkligt bra fullblodshingst. Fast de är ju bra även i fullblodsaveln så risken/chansen att en sådan dyker upp är ju liten.

Och jag räknar kallt med att om inte förr så vill jag se både dig och din syster när det dags för stamboksföring. Med tre ston med föl kommer jag att behöva alla hjälp.:angel:
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

mina helt subjektiva och färgade åsikter bland några av gångarshingstarna: :)

DANONE - överskattad

L'ACTEUR - lite använd

SILVANO - använd, mycket ojämna avkommor tycker jag

AKRIBORI - använd alldeles för mycket

DON CHARLY - sparsamt använd?

DANZAS - sparsamt använd, ingen aning om hur han nedärver sig, faktiskt

KAROLINGER - höll inte förväntningarna

METALL - fick ganska många föl, men jag vet inte hur bra de blev, verkar blandat

BLACK COFFEE - underskattad

TWILIGT - underskattad

RICHFIELD - fått ganska många föl, blandad kvalitet

SANDAKAN - flitigt använd förra och förrförra året

FIGARO R - överskattad

CHANNON - sparsamt använd, verkar lovande

HERMES - sparsamt använd

FRIENDSHIP - har ej sett några föl av honom (förutom Figaro R)

SANTINO - samma med denne

OKEANOS - få föl i Sverige väl?

JACKAROO - knappt använd alls, har kanske typen emot sig

KAISER WILHELM - knappt använd alls

FIRST WISH - överskattad

GAGARIN - helt oprövad

HIGHLANDER - verkar hålla förväntningarna

JAZZ TIME - har inte sett några föl ännu

KENNEDY - klart underskattad, gett massor av fina föl utomlands

MR CARRERA xx - helt oprövad och underskattad

ROSEVELT - väl använd, verkar hålla förväntningarna (där det blivit några föl)

SANTANA - har fått en del föl, har inte sett några utställningsvinnare personligen
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Don Charly har ej varit i avel. Var dåligt fertil om jag inte fått det om bakfoten.
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Stonefire är exporterad utomlands, han användes inte i avel i Sverige.
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Don Charly har varit i avel och har avkommor, om han är det längre vågar jag inte svara på.
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Här är lite av vad jag vet och tycker...

L'ACTEUR
Godkändes som 3-åring 2003 - lite osäker på om han fått så mycket ston? Känner mig väldigt ouppdaterad på huruvida han finns tillgänglig... Är ju efter en av mina favoriter, Lorentin I...
Finns tillgänglig på naturlig betäckning, tror han hade för dålig sperma kvalité eller om det var att den inte tålde spädnings vätskan. Trevlig stam, trevlig model annars

TORNESCH
Han har väl används "halv" mycket men får nog ett uppsving i år eftersom Malin har tagit över honom, om det nu går bra :smirk:
Har själv fött upp en avkomma e honom, tillhör hans fösta årgång, väldigt trevlig tös på alla sätt och vis


MALOUBET DE PLEVILLE
Tror folk blev lite rädda att använda han eftersom han knappt fick några ston dräktiga första säsongen, även om det har rättat sig till nu

HOMME D'HONNEUR xx
Varför han inte använts vet jag egentligen inte. han har en trevlig typ, rör sig trevligt osv, men o andra sidan får ju inte välmeriterade (inom ridsporten) fullblodshingstar särskilt många ston heller och HdH har ju inga (?) meriter inom ridsporten

QALLE

HIP HOP
Han används väl i överflöd? Var inte han den hopphingst som hade flest förra året - och året innan?

CAMIELL-FLAMINGO Z
Fick ju dessvärre kastreras
De avkommor han hann få har väl visat sig rätt bra- de gick väl 3års testet nu i fjol med bra resultat?

BRIGADÖR
Han är väl inte i avel, stoägarna uppmärksammade väl tyvärr inte hans toppenstam...
Har för mig att han bara betäckte ett fåtal ston hans första år och sedan bara tävlats sedan dess..

SPENDER S
Exporterad, finns nog inte på fryst?

FOR FEELING
Finns han tillgänglig nu när han blivit re-exporterad?

METALL
Åter exporterad efter 1-2år

STONEFIRE
Har väl inte verkat i avel alls?
Tror han såldes utomlands rätt snart efter att hela "fel-pappa-historien" utretts USA?

STRAVINSKY xx
Exporterad tror jag
Stämmer, exporterad till GB

L'EMPEREUR DU TURIN
Tävlas ej tillgänglig för avel, annars är stammen rätt intressant

NAVARONE
Ur avel? Var inte det en 3års hingst som inte blev åter-godkänd? e: Robin Z :confused:

SANDAKAN
Han får väl rätt hyfsat med ston, alla avkommor jag sett har varit mycket moderna och snygga med bra rörelser

CHANNON
Är inte han rätt grov? Kanske är därför många med svenska ston inte vågar?

HERMES
Rätt liten storleksmässigt vilket antagligen drar ner antalet ston ett tag, dessutom är han svensk vilket säker gör sitt till tyvärr :crazy:

ROYAL TOUCH STONE (var det inte han som kastrerades?)
Vill också minnas att han kastrerades men minns ej varför?

TOPAASCH (död)
Han dog väl efter enbart 1 eller 2 säsonger, avkommorna verkar vara av bra kvalité

DOUBLE O SEVEN
DEN här hingsten efterlyser jag! Min kompis har en syster till honom som är urhärlig och jag skulle vara super intresserad av att använda honom.

BLECKERT BOY
Enbart tävling, har han 1 årskull tro?

FRIENDSHIP
Han finns väl i Sverige nu? Vill minnas att priset på han är mer än överkomligt dessutom.

FRENCH BUFFET xx
Åter exporterades utomlands efter 1 säsong här, dels flyttade hingsthållaren och han hade rätt få ston, men jag har hört att han skall återkomma.

ALCATRAZ
Har väl rätt dåligt kvalité så det är säkert många fler som skulle använda han om % var bättre

CORIALL
död

CORLENSKY G
Över använd första året, inte så mycket använd andra året, nu exporterad. Jag tror att många backar på han för att han inte riktigt visade sin ridbarhet, några år i sporten kanske kan få folk att ändra uppfattning.

FIELMANN (dog väl?)
Dog inför säsongen 2007

FIRST WISH (precis tagen ur avel)
Fått en jäkla massa ston, väldigt tråkigt för de som fått föl och har dräktigt med honom. Man vet ju inte till 100% om det är ärftligt eller ej

LOREDES
Åter exporterad

PENTHAGON
Död så han finns ju bara på fryst, dessutom kan nog det "knäppa Pilot"-blodet spöka lite..

SAINT AMOUR (en i mitt tycke underskattad hingst...)
Mycket intressant stam men kan det inte vara så att folk är rätt för att använda hnom eftersom han själv är så liten?


En hingst du glömde som jag finner ENORMT underskattad är Lancier!!
Han har själv gått svår hoppning och har 9 godkända söner varav en tagit OS-silver. Mängder med avkommor i svår klass. Dessutom måste han ju vara en av de få idag verksamma hingstar e: Landgraf
Har väl inte haft mycket mer än 5-10 ston de sista åren :(
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Penthagon som nämns ovan är väl sen som döptes om till Playtime??
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Don Charly har tagits ur avel precis som Minamigo skrev pga dålig fertilitet. Jag är lycklig ägare till ett av de få avkommor han har.
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Don Charly har tagits ur avel precis som Minamigo skrev pga dålig fertilitet. Jag är lycklig ägare till ett av de få avkommor han har.

Nej Minamigo skrev att han inte har varit i avel, det är skillnad på att inte ha varit i avel och tagits ur avel, hade han inte varit i avel så hade du inte haft någon avkomma efter honom, eller hur?
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Donelli har jag en avkkomma efter. Otroligt vacker men verkar bli av modell mindre. Börja nästan hoppas på att han ska bli så lite att han kan bli RP-hingst. Men det lyckas väl inte.

Den är jag nyfiken på! Tyvärr så är det väl ganska kört numera att få igenom honom som RP-hingst, oavsett storlek... Halvblod är väl inte populärt, om en godkänt längre i RP-aveln? Lite synd är det, vi har ju haft så många bra halvblod/welshkorsningar inte minst i Sverige... Har sett mååånga sådana...

När det gäller fullblodshingstar så är ju inte jag själv rädd för fullblod. Men jag tycker att det inte direkt har varit några höjdar hingstar de som erbjudits på senare år. Roven är väl det bästa men han har ju sin dåliga fertilitet att dras med. Men jag hade inte tackat nej till en verkligt bra fullblodshingst. Fast de är ju bra även i fullblodsaveln så risken/chansen att en sådan dyker upp är ju liten.

Håller verkligen med dig. Jag har ju sett en del av dem som godkänts på senare år och det har inte riktigt varit sådana som tilltalar mig. Ett undantag finns - Stravinsky rörde sig verkligen i mitt tycke "rätt". Underworld var nog riktigt bra också. Han står väl på naturlig i Danmark numera. Det jag verkligen vill ha med fullblod är typ, mycket bakben och bra gång. Det finns ju en som jag verkligen tror kunde passa som du vet - där är ju mycket bra typ (om än lite liten), gångarter och inte minst en rätt unikt bra stam för ridhästavel med gott om framgångsrika tävlingshästar på mödernet. Men då måste han ju först och främst komma ut mer på tävlingsbanorna (klättra i klasserna) och sen visas... När det blir är en annan fråga...

Och jag räknar kallt med att om inte förr så vill jag se både dig och din syster när det dags för stamboksföring. Med tre ston med föl kommer jag att behöva alla hjälp.:angel:

Jo men det är ju klart! :) Längtar såååå tills fölen börjar komma... Är sååå nyfiken... Det har ju visat sig att alla Sevens döttrar betäckts, troligen bara den du har som inte tog sig... Och brodern är igång och tävlar igen, ryttaren var visst skadad i fjol. Det blir nog placeringar i 1.30 rätt snart och förhoppningsvis går han högre redan i år. Hoppas ju att han kommer ut i svår klass framöver...

Mvh Cissi
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Här är lite av vad jag vet och tycker...


CORLENSKY G
Över använd första året, inte så mycket använd andra året, nu exporterad. Jag tror att många backar på han för att han inte riktigt visade sin ridbarhet, några år i sporten kanske kan få folk att ändra uppfattning.

Men han har väl bara betäckt en säsong här? Eller är jag HELT vilsen??
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Men han har väl bara betäckt en säsong här? Eller är jag HELT vilsen??

Jag tror att ditt minne gjort en liten kullerbytta bara - du brukar ha bra koll :).
Corlensky godkändes ju som treåring och var väl en av de hingstar som betäckte mest det året - som fyraåring var det ju lite diskussioner om tjafs med munnen och då fick han väl lite mindre ston.

Mvh Cissi
 
Sv: Används de bra hingstarna tillräckligt?

Ja just det. Han blev ju godkänd på riktigt ifjol :o.

(konstaterade just, av andra anledningar, att mitt minne är bra men kort. Stämmer bra :p)
 

Liknande trådar

  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 709
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp