Använda Feliciano?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ängsbo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 176
Ä

Ängsbo

Hej! Jag har ett kanonsto e:Cardento-Spring Fever xx. Hon är väldigt högställd och smäcker. Pga av att hon har varit skadad i höstas så hade jag tänkt att använda henne i avel ett eller två år. Fynderar då på att använda Feliciano. Vad tycker ni om honom? Är hans avkommor lätta att sälja? Tror ni det är attraktivt med en avkomma efter honom och Cardento som morfar? Är det någon som vet vad han kostar att använda? Mycket tacksam för svar eller råd om andra allternativ.

Sv: Använda Feliciano?

Hej!

Tror absolut att Feliciano skulle vara ett bra val, han är inte Elit premierad utan anledning! Om det blir lättsålt handlar också om vad ditt sto gjort, bra mödernelinje mm.

Men Feliciano - Cardento - Spring Fever xx låter väl bra. Här kan du läsa lite mer om honom:
http://www.mollerup.nu/

Han kostar 2500 + moms vid språng och 9500 + moms vid levande föl. Priser från 2006.

Mvh / Fia

Cardento-fullblod låter som att det skulle kunna vara ganska skarpt, och i så fall passar väl Feliciano bra.

Men berätta lite mer om ditt sto! Fördelar, nackdelar, exteriör?

Mitt gammla tävlingsto som har Diamond blod och som är syster med Richmond Park är betäckt med Feliciano och ska föla nu i mars.
Det är även mycket fullblod i hennes stam!

JGA tror den stammen blir bra och dittföl kan jag inte tänka mig bli svår sålt med den stammen.

Lycka till!

Det låter som en intressant kombination! Jag har sett och träffat både Fille, Cardento och Spring Fever! Enligt en vän som begriper sig på fullblod i ridhästavel innehåller Spring Fever fullblodslinjer som varit framgångsrika i ridhästavel.

Enda svagheten med Filles avkommor kan vara halsansättningen, annars är min erfarenhet att de blir korrekta och vettiga i skallen!

Hej!

Jag har oxå hört det med halsansättningen men mitt sto har en bra hals så jag tror det inte blir så farligt. Däremot är hon väldigt skarpt i psyket så jag vill ha en hingst som kan tagga ner det och jag har hört från en som har ridit massor av avkommor att de blir rätt i skallen och trevliga att ha och göra med.
/ Lina

Senast ändrad av en moderator:

Hej!!
Absolut att du kan betäcka med Feliciano..
Har själv en 4 åring som ja köpt nu i höstas. hennes morfar är Lucky Light.

Men Feliciano tror jag skulle bli kanon att betäcka med. Min 4 åring är superfin. Hon är ganska kort och högställd. En mkt. vacker liten dam.

Det enda som finns hos Feliciano som han ofta ger är att hästarna blir ibland små hästar. Lucky Light är ungefär 172 och min lilla häst är nu 148 cm (vid 4 år), så hon blir ju häst som 6-7 åring för dom musklas ju en hel del under utbildningen.

Men Feliciano är jette bra till sättet o allt , en kanon häst!!!:)

Jag har själv en 8-månaders föl e Feliciano - Ceylon, och han har redan visat på ett helt annorlunda inneboende lugn jämfört med sin mamma. Han stirrar inte alls till sig som hon kan göra och när han är med då hon gör det väntar han bara lugnt tills det går över.

Tack för alla svar!!! är nu 100% säker på honom. Har dessutom 2 som har paxat fölungen redan nu. Först hon som har fått upp mitt sto, sen hon som har tävlat henne. Kul!!!:)

'

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 139
Senast: Jamtland
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 602
Senast: Linja
·
Gnägg Hej! Nu behöver jag råd av er. Har ett äldre sto. 21 år gammal. D-ponny. Har haft henne i 17 år och jag älskar henne otroligt mycket...
Svar
9
· Visningar
1 571
Avel Hej! Jag funderar på att använda min egen hingst för avel 2013. Jag har personer utomlands som vill använda honom, och nu sitter...
Svar
5
· Visningar
1 783
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka