Använda hane med C höfter?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag skriver på mobil, därför kan det bli lite konstigt. Jag har lite funderingar! En uppfödare i min närhet har en hane med c höfter som h*n vill para med, på sin ena tik om den får bra omdöme. Jag är inte så kunnig men det är väl inte bra? De tror nog att valparna då kommer bli topp, men risken är väl att de ärver detta? Och dessutom, får en reggad uppfödare använda en sådan hane? Jag är inte i en sits då jag kan påpeka något ang detta...

Sv: Använda hane med C höfter?

Beror helt på vad det är för ras egentligen, men rent generellt så bör man undvika hundar med HD-fel i aveln.

Jag skriver på mobil, därför kan det bli lite konstigt. Jag har lite funderingar! En uppfödare i min närhet har en hane med c höfter som h*n vill para med, på sin ena tik om den får bra omdöme. Jag är inte så kunnig men det är väl inte bra? De tror nog att valparna då kommer bli topp, men risken är väl att de ärver detta? Och dessutom, får en reggad uppfödare använda en sådan hane? Jag är inte i en sits då jag kan påpeka något ang detta...

Om rasen inte har något bekämpningsprogram för HD går det utmärkt att regga valpar efter C-hundar. Om valparna är registreringsbara så har SKK inga synpunkter på kombinationen.

Sedan hur bra det är att använda en C-hund tvistar de lärde om. Själva avläsningssystemet är så uselt att jag personligen inte har någon större tilltro för det. Men å andra sidan kan det ge valpköparen problem att använda C-, eller sämre, hundar. Om en hund får HD-problem och inte har friröntgade föräldrar blir det svårt att få ut något på försäkringen.

Ska man nu nödvändigtvis använda hundar som inte är friröntgade bör det ske på lätta raser, och för att det finns genetiska fördelar på annat håll. Man bör dessutom upplysa valpköparna om att ev. HD-fel inte täcks av försäkringen.

Vissa raser, främst numerärt små sådana, kan det vara befogat att använda en hund med C-höfter OM den nu har andra kvaliteter som uppväger och/eller kommer från en linje där höftfel är ovanligt annars. Liksom man vill hålla HD-graden nere vill man även hålla inavlesgraden nere, mentaliteten upp osv...

Är hanhundens linjer i övrigt är så gott som fria (helt fria går väl aldrig att få), och man väljer en tik utan mycket HD i linjerna, skulle detta kunna väga upp om parningen verkligen förväntas lämna fina avkommor och gå egenskaper som gynnar rasen i stort tycker jag.

Jag har hört från veterinärer att gränsen mellan HD C och HD B ibland är hårfin, och en del har till och med sagt att man inte ska lita på avläsningen om det inte gäller D eller sämre. Varför vet jag inte, är inte särskilt insatt :)

Men i största mån tycker jag man bör undvika det! Om inte annat för det som Duvan nämner, försäkringsfrågor för avkommor.

Senast ändrad:

Jag vet inte vad som gäller för din ras och höft-/armbågs-röntgen. Kolla med rasklubben alt SKK!

Däremot skulle jag vara extremt noggrann med att se hurdana Mh'n hundarna gjort + deras syskon och föräldrar!
Kompletterar hundarnas styrkor/brister varandra, finns några "observandum" i de mentala profilerna som ni bör ta hänsyn till osv?

/Swat

Man bör dessutom upplysa valpköparna om att ev. HD-fel inte täcks av försäkringen.

Har inte detta ändrats hos i alla fall Agria nu när de börjar köra på HD-index i stället? Det gäller då även de raser som INTE har index. Jag kan absolut missta mig men läste något sådant på ett annat forum.

*KL*
I vissa raser så kan jag tycka att det är befogat att avla på en i övrigt utmärkt hund med C-höft, då naturligtvis parad med en HD-fri hund.
Man kan ju inte bara snöa in på HD när det kanske finns andra, mer "akuta" problem i rasen med hälsa eller mentalitet.
Dalmatiner torde väl ha tillräckligt stor avelsbas för att man skall kunna utesluta HD-belastade hundar ur aveln?

Jag har själv dalmatiner - men är kritisk till att man avlar på c-höfter. HD är inget problem i rasen och jag vill inte heller att det blir det framdels. Kikar du på rasklubbens hemsida kan du själv se hur tidigare års resultat sett ut, näst intill alla hundar har A eller B som resultat.
Ska man avla på en dalle med c-höfter tycker jag släkten bakom ska ha fria höfter och att individen ska vara outstanding på flera olika sätt och vis. Dock kan jag inte själv komma på en sådan kombination spontant, det finns så många friska individer att de med HD inte används i avel.

Jag har själv dalmatiner - men är kritisk till att man avlar på c-höfter. HD är inget problem i rasen och jag vill inte heller att det blir det framdels. Kikar du på rasklubbens hemsida kan du själv se hur tidigare års resultat sett ut, näst intill alla hundar har A eller B som resultat.
Ska man avla på en dalle med c-höfter tycker jag släkten bakom ska ha fria höfter och att individen ska vara outstanding på flera olika sätt och vis. Dock kan jag inte själv komma på en sådan kombination spontant, det finns så många friska individer att de med HD inte används i avel.

Är inte så insatt i dalmatiner längre men tycker spontant detsamma. I en så pass stor ras med så pass många bättre höfter, och så lägg till att många försäkringar inte funkar om föräldrarna har så dåliga höfter.. Ao B är inte så stor skillnad men C ska vara ganska kass. Visst att avläsningar kan vara bätre eller sämre, men om vi ska skita i resultaten för att de "kan" vara fel då kan vi ju skita i att röntga helt. Man måste inte avla på allt...

Tycker aldrig att det är okey att avla på defekter. Jag har svårt att tro att uppfödaren kan förklara vad denna hane skulle kunna tillföra aveln med sina höfter. Många kommer nog att svara att andra egenskaper väger upp. Det tycker inte jag. Har man en sådan dålig avelsbas må man tänka efter.

Senast ändrad:

Inom min ras "får" man inte avla på djur med höfter sämre än A/B.
Det tycker jag är sunt, man ska inte avla på defekta hundar.

Dalmatiner är en så pass stor ras att dåliga höfter kan ge stora problem.

att avelsarbete tar tid och vi kommer aldrig gå med på att utrota hundraser. Eller skulle vi leka diktatur och plötsligt förbjuda människor att avla på vissa hundar? Och sen? Beslagta och avliva varena valp som föds? Hur ska dessa hundraser bedömas om de ska få avlas på eller inte? Vem bestämmer det?

Avelsarbete tar tid och måste arbetas med ett långsiktigt perspektiv. Sjukdomar går att få bukt med men det tar tid, pengar och utbildning från både myndigheternas, uppfödarnas och valpköparnas sida. Det ska importeras nytt blod, utbilda uppfödare och öka kunskap, öka valpköparnas krav och kunskap, normer och gammalt tänk ska brytas, sociala strukturer och tankar förändras o.s.v.

Vidare kommer nog ingen hundras vara kärnfrisk, det vore omöjligt. Även vi människor är fulla med skavanker vid vuxen ålder eller yngre.

det tycker jag om föräldradjuren har defekter som kan ge lidande framledes...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring. Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren. Hon har nu en ung tik...
Svar
17
· Visningar
1 028
Senast: gullviva
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
3 886
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 805
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 629
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka