Använda hane med C höfter?

Sv: Använda hane med C höfter?

det var inte det som diskuterades, men att använda defekta djur i aveln som dom kommer att få lidande av bör ju vara diskvalificerande även för en icke hundmänniska skulle jag väl tycka..."defekter" som fel färg och så är ju knappast lidande

det var inte det som diskuterades, men att använda defekta djur i aveln som dom kommer att få lidande av bör ju vara diskvalificerande även för en icke hundmänniska skulle jag väl tycka..."defekter" som fel färg och så är ju knappast lidande

Jo men det var väl diskussionen?

Alla hundar som bär på defekter som kan ge lidande i framtiden ingår i ganska många raser. Ex. brachycephala hundraser (som tar tid att avla ur skallformen på), allergier som förekommer ofta hos vissa raser (knivigt att avla bort bara sådär), patella luxation hos ex. mindre raser delivs p.g.a knäformen (tid krävs för att avla bort), ögonproblem hos hundar med platt ansikte (tar också tid att avla ur), ögonsjukdomar som nedärvs recessivt genom dolda anlagsbärare (ex. collier, shelties o.s.v. som inte behöver skapa problem hos vissa djur alls medan andra får näthinneavlossning- trots avelsprogram är det svårt att avla bort bara sådär). Listan är lång och speciellt är det jättesvårt med sjukdomar som växer fram med tiden som ex. vissa ögonsjukdomar gör. Det är inget man behöver se på hunden förrän avelskarriären är slut och den redan fått en massa barnbarn som kan ha råkat ut för värre öden.

Avel är inte enkelt och att bara säga att vi borde sluta avla på vissa raser är varken ett konstruktivt förslag eller ens realistiskt. Istället kan man komma med förslag som faktiskt kommer att fungera i verkligheten, som flera seriösa uppfödare gör och försöker att göra.

Så alla raser med liten numerär skall självdö för att du anser att de inte har rätt att leva?

Tycker du själv att det är okey att para på c höfter där risken är mycket stor att flera valpar får defekter på höfterna, i värsta fall får avlivas vid ung ålder? Det är valpköparna som får betala dyra pengar för valparna och det är inte det värsta utan kanske också måste avliva sin älskade hund i unga år.

att avelsarbete tar tid och vi kommer aldrig gå med på att utrota hundraser. Eller skulle vi leka diktatur och plötsligt förbjuda människor att avla på vissa hundar? Och sen? Beslagta och avliva varena valp som föds? Hur ska dessa hundraser bedömas om de ska få avlas på eller inte? Vem bestämmer det?

Avelsarbete tar tid och måste arbetas med ett långsiktigt perspektiv. Sjukdomar går att få bukt med men det tar tid, pengar och utbildning från både myndigheternas, uppfödarnas och valpköparnas sida. Det ska importeras nytt blod, utbilda uppfödare och öka kunskap, öka valpköparnas krav och kunskap, normer och gammalt tänk ska brytas, sociala strukturer och tankar förändras o.s.v.

Vidare kommer nog ingen hundras vara kärnfrisk, det vore omöjligt. Även vi människor är fulla med skavanker vid vuxen ålder eller yngre.

Vissa raser får aldrig bukt med defekter. Ta exempelvis rasen rottweiler som långt i från blivit friskare med åren. Ändå är det en stor ras där man tycker att man borde kommit väldigt långt. Det finns alltid mindre nogranna uppfödare som tycker att just deras hund har så mycket att tillföra aveln så att en liten defekt hos deras hund säkert inte ger något men hos valparna. Är man seriös kollar man långt tillbaka statisk hos föräldradradjuren och deras syskon. Fel kan det bli en då utan att man avlar på en c höft. Jag skulle aldrig någonsin köpa en valp av en uppfödare som avlar på detta sätt. Du får nog fortsätta med dina argument för avel på c höft. Jag köper dem än så länge inte.

Skulle vara intressant att veta var du får följande "fakta" ifrån:
"att para på c höfter där risken är mycket stor att flera valpar får defekter på höfterna, i värsta fall får avlivas vid ung ålder"

Var finns det studier som visar att C-höfter renderar i defekta valpar som avlivas i unga år?!

Ett av problemen med just höftleder är dels att avläsningen hos SKK lämnar MYCKET kvar att önska, dels att arvgången för ledfel ibland inte är så lätt som att "fria föräldrar ger fria" valpar samt att det finns en "miljöfaktor" där bla utfodring/aktivitet osv spelar in.

Rent informativt så kan jag berätta att Sverige är i stort sett det enda land där en C-höft räknas som en riskfaktor för en tjänstehund!
I våra grannländen - och i stort sett i hela Europa - är en A-B-C-höfter alla acceptabla graderingar för att man skall anse att hunden skall kunna arbeta ett helt liv utan att riskera smärta/hälta/"problem".
Och trots att vi nu har "hårdare" regler så håller inte våra hundar bättre än något annat lands!

/Swat

Nej det var på en "liten" ras ..om avelsbasen kanske endast består av "defekta" föräldradjur....skaman då fortsätta avla bara för att....?? Det var frågan i just detta.

Nej det var på en "liten" ras ..om avelsbasen kanske endast består av "defekta" föräldradjur....skaman då fortsätta avla bara för att....?? Det var frågan i just detta.

Men ALLA hundar har någon defekt, bara du letar tillräckligt mycket och har tillräckligt utvecklad teknik för att kolla det (tex DNA-tester).
Den perfekta individen finns helt enkelt inte.

Och jag kan ju tycka att det finns betydligt värre saker att avla på än en C-höft. Men då skall det som sagt vara MYCKET goda skäl till att man tar hunden i avel.

Skulle vara intressant att veta var du får följande "fakta" ifrån:
"att para på c höfter där risken är mycket stor att flera valpar får defekter på höfterna, i värsta fall får avlivas vid ung ålder"

Var finns det studier som visar att C-höfter renderar i defekta valpar som avlivas i unga år?!

Ett av problemen med just höftleder är dels att avläsningen hos SKK lämnar MYCKET kvar att önska, dels att arvgången för ledfel ibland inte är så lätt som att "fria föräldrar ger fria" valpar samt att det finns en "miljöfaktor" där bla utfodring/aktivitet osv spelar in.

Rent informativt så kan jag berätta att Sverige är i stort sett det enda land där en C-höft räknas som en riskfaktor för en tjänstehund!
I våra grannländen - och i stort sett i hela Europa - är en A-B-C-höfter alla acceptabla graderingar för att man skall anse att hunden skall kunna arbeta ett helt liv utan att riskera smärta/hälta/"problem".
Och trots att vi nu har "hårdare" regler så håller inte våra hundar bättre än något annat lands!

/Swat

Vet du den här diskussionen har jag haft förut med uppfödare som har försvarat sig blå för att valparna efter föräldradjur med deffekt också fått deffekter. Just allt från avläsning till miljöfaktorer får mig att bli galen. Om du är som du säger att detta kommer att spela en stor roll för valparna varför då också lägga till avel med höft C. I mångt och mycket handlar aveln mer om pengar än välvilja för rasen.

Vet du den här diskussionen har jag haft förut med uppfödare som har försvarat sig blå för att valparna efter föräldradjur med deffekt också fått deffekter. Just allt från avläsning till miljöfaktorer får mig att bli galen. Om du är som du säger att detta kommer att spela en stor roll för valparna varför då också lägga till avel med höft C. I mångt och mycket handlar aveln mer om pengar än välvilja för rasen.

Stopp och belägg, någon måtta får det lov att vara!

Visst finns det oseriösa uppfödare som skiter i rasen och bara är intresserade av pengar - men det är en klar minoritet. Vill man tjäna pengar finns det betydligt bättre sätt än att föda upp hundar. Har man dessutom ett rymligt samvete är alternativen oändliga.

Bara för att du inte tycker lika som de du diskuterar med, betyder det inte att de har fel och du har rätt. Det betyder inte heller att de bara är profithungriga svin som försöker dölja sina avsikter med bortförklaringar. Det är faktiskt också så att med erfarenhet kommer insikten om att inget är svart eller vitt inom avel, och att det som gjorts i åratal måste omvärderas om det inte ger önskat resultat.

Läs den här studien. Den visar på ett mycket tydligt sätt att allt inte är vad det ser ut att vara, och att de metoder vi har idag är mycket trubbiga som instrument i avelsarbetet. En friröntgad hund kan vara sämre än en fälld hund - jämför hund 3 & 5 i studien. Hund 3 är innan studien friröntgad, men på 6 av de 9 plåtarna har den en C-höft. Hund nr 5 är å andra sidan fälld innan studien, och den är fri på 7 av 9 plåtar i studien. Vilken tycker du har bäst höfter egentligen? Hur mycket är tur/otur och hur mycket säger en HD-röntgen om leden? Ska man acceptera att en undersökningsmetod där slumpen är så avgörande för utslaget helt ska få bestämma?

Utdrag ur studien: "Kennelklubben har i Sverige
sammanställt statistik över höftledsdysplasi hos olika raser födda från 1990 fram till
idag. Hos Golden retriever har andelen hundar som får användas i avel (ua enligt
gamla systemet, A och B enligt nya) sjunkit med i medeltal 6,4% om man jämför
hundar födda åren 1990-1998 med hundar födda 1999-2006 (figur 2a och 2b). Under
hela perioden har ca 60% av alla födda valpar röntgats." Det har alltså blivit fler fällda höfter under de 8 senare åren, inte färre, jämfört med föregående 8. Detta trots krav på friröntgade föräldrar. Det borde säga något om hur svårt det är att på ett enkelt svart/vitt sätt säga något om avelsvärde med hjälp av dagens metoder.

Att bara använda totalt och helt igenom friska hundar, eller andra levande varelser, i avel är en utopi. De finns nämligen inte... Ju bättre vi blir på att leta, desto fler fel kommer vi att hitta. Däremot måste vi som uppfödare noga överväga våra val och stå för dem sedan. Att kasta ut barnet med badvattnet är inte mitt val, utan jag föredrar att hjälpa till att föra debatt & påverka så att vi får bättre metoder att skåda in i framtiden. Eftersom HD-röntgen är ett så trubbigt verktyg att det är näst intill meningslöst ser jag inte att användning av en c-hund i avel i sig är så mycket att förfasa sig över. Det kan ju vara en hund som tillför massor temperaments- eller arbetsmässigt t.ex. Då ser jag det som helt befogat att ta en kull för att utvärdera resultatet.

Jag har inte använt annat än A och B höfter i avel och har inga planer på att göra det heller. Så min argumentation för att inte låta HD-resultat vara allena saliggörande har inget med eget försvar att göra.

Stopp och belägg, någon måtta får det lov att vara!

Visst finns det oseriösa uppfödare som skiter i rasen och bara är intresserade av pengar - men det är en klar minoritet. Vill man tjäna pengar finns det betydligt bättre sätt än att föda upp hundar. Har man dessutom ett rymligt samvete är alternativen oändliga.

Bara för att du inte tycker lika som de du diskuterar med, betyder det inte att de har fel och du har rätt. Det betyder inte heller att de bara är profithungriga svin som försöker dölja sina avsikter med bortförklaringar. Det är faktiskt också så att med erfarenhet kommer insikten om att inget är svart eller vitt inom avel, och att det som gjorts i åratal måste omvärderas om det inte ger önskat resultat.

Läs den här studien. Den visar på ett mycket tydligt sätt att allt inte är vad det ser ut att vara, och att de metoder vi har idag är mycket trubbiga som instrument i avelsarbetet. En friröntgad hund kan vara sämre än en fälld hund - jämför hund 3 & 5 i studien. Hund 3 är innan studien friröntgad, men på 6 av de 9 plåtarna har den en C-höft. Hund nr 5 är å andra sidan fälld innan studien, och den är fri på 7 av 9 plåtar i studien. Vilken tycker du har bäst höfter egentligen? Hur mycket är tur/otur och hur mycket säger en HD-röntgen om leden? Ska man acceptera att en undersökningsmetod där slumpen är så avgörande för utslaget helt ska få bestämma?

Utdrag ur studien: "Kennelklubben har i Sverige
sammanställt statistik över höftledsdysplasi hos olika raser födda från 1990 fram till
idag. Hos Golden retriever har andelen hundar som får användas i avel (ua enligt
gamla systemet, A och B enligt nya) sjunkit med i medeltal 6,4% om man jämför
hundar födda åren 1990-1998 med hundar födda 1999-2006 (figur 2a och 2b). Under
hela perioden har ca 60% av alla födda valpar röntgats." Det har alltså blivit fler fällda höfter under de 8 senare åren, inte färre, jämfört med föregående 8. Detta trots krav på friröntgade föräldrar. Det borde säga något om hur svårt det är att på ett enkelt svart/vitt sätt säga något om avelsvärde med hjälp av dagens metoder.

Att bara använda totalt och helt igenom friska hundar, eller andra levande varelser, i avel är en utopi. De finns nämligen inte... Ju bättre vi blir på att leta, desto fler fel kommer vi att hitta. Däremot måste vi som uppfödare noga överväga våra val och stå för dem sedan. Att kasta ut barnet med badvattnet är inte mitt val, utan jag föredrar att hjälpa till att föra debatt & påverka så att vi får bättre metoder att skåda in i framtiden. Eftersom HD-röntgen är ett så trubbigt verktyg att det är näst intill meningslöst ser jag inte att användning av en c-hund i avel i sig är så mycket att förfasa sig över. Det kan ju vara en hund som tillför massor temperaments- eller arbetsmässigt t.ex. Då ser jag det som helt befogat att ta en kull för att utvärdera resultatet.

Jag har inte använt annat än A och B höfter i avel och har inga planer på att göra det heller. Så min argumentation för att inte låta HD-resultat vara allena saliggörande har inget med eget försvar att göra.

Jag bli rätt så trött på att höra sådana saker som om jag tycker annorlunda är jag en bov som anser alla andra har fel medan jag pompöst hävdar att jag har rätt. Är inte detta ett diskussionsforum? Om alla tycker lika blir det väl ändå ingen diskussion? Därtill vill jag tillägga att jag har inga behov av att omvända andra jag har min ståndpunkt rätt så klar för mig tills någon kommer med hållbara argument i frågan.

Fast nu blir jag lite fundersam eftersom att du är så ifrågasättande gentemot
dessa "hårda" regler. HD programmet i Sverige har ju varit framgångsrikt, är inte det fakta nog? De raser eller de linjer av raser där man har varit noga med HD status har i största allmänhet fått en generellt bättre status än innan dessa "hårda regler" sattes i spel. Jag kan hålla med om att en C hund absolut inte behöver lida av sin "defekt", men inte sjutton ska den gå i avel, inte om syskon eller annan nära släkt till hunden är belastade heller! Om sedan en enskild individ kan jobba ändå är en sak, men vad jag vet kan även en sådan hund prövas för tjänst i Sverige med dispans. Det beror ju på hur "C" et ser ut.

Det är sant att A+A inte alltid lämnar A/B i en kull, lika sant är det att C+C inte gör det och att chansen är större att få frisk avkomma i förstnämnda. Så mycket vet vi iaf! Det vi inte vet är varför det inte alltid lämnar garanti på fria kullar!

(Kan tipsa om genetica där nedärvning förklaras på ett bra sätt, jag orkar inte dra valsen själv)

Källa/undersökning på att Sverige inte har/har hållbarare hundar? (bara nyfiken)

Det är ju intressantare att fråga sig hur lång tid det ska behöva ta för att en ras ska bli så sund som möjligt, inte bara vad avser HD. Bevisligen gör inavel (förlåt, linjeavel ;) ) inte alltid gott (men det kan det göra, ffa på mentala bitar) , och utavel brukar vara framgångsrikt hälsomässigt. Flera rasklubbar med numerärt små raser har med stor framgång utavlat med närliggande raser. Clumber spaniel utavlades med cocker spaniel. Sedan håller jag med om att man ibland måste göra undantag, är rasen liten och det finns 3 HD fria hundar av 10 går det inte att ha dessa som avelsbas enbart och så måste man få göra undantag. Men det är just det, det är en sak om rasen är liten. Att göra liknande kompromisser på tex schäfer eller malle som på sina håll ändå är ganska kompletta mentalt sett bara för att andra länder gör det vore inte annat än egoistiskt och väldigt bakåtsträvande. Då blir det genast lite blandrasuppfödartänk " Åh men min tik/hane är så fin och bra så den bara måste få valpar". Istället för att fundera "Kan min hund verkligen bidra till att förbättra rasen, eller finns det liknande tikar/hanar som troligen har bättre genetisk nedärvbarhet?" (och oftast finns det). Det är myyyycket sällan man hör om mallar/schäfrar hundar som är sensationella och bara måste bidra till aveln av sin ras.
Och om det gör det syns dom ganska snabbt.

Jag tror inte heller att det "går" att låta vissa raser dö ut, även om min personliga åsikt säger att det vore väl inte så dumt.

Fast det är lite missvisande. Att para A+A utan att ta hänsyn till föräldrardjurens övriga hälsomässiga bakgrund blir lite lotto. Det är en väldigt skillnad på att para en tik som har A-höft, men som kommer från en kull med 70% HD C/D och med en hane som har ungefär samma hälsomässiga bakgrund, och att para A+A med föräldrardjur där syskonskara/mor och farföräldrar med syskon med mera kommer från i princip uteslutande fria kullar.

Det finns inga garantier, men desto större chanser. Så länge man inte har ett definitivt svar på hur man man måste göra för att alltid få fritt måste vi ju ändå försöka gå i de spåren som är mest framgångsrika. I detta fallet är det ett program där man i största mån försöker para fria djur. Ser man till kullar också istället för individer är det lättare att göra en bedömning. En individ kan felröntgas, men det är sällan hela kullar gör det.

Engbull har i Sverige en enda HD fri individ, och där är det ingen hemlighet att man någonsin försökt att avla fram HD fria individer. Samtliga hundar som röntgats har mellan C och D och i folkmun säger man att "det finns inga HD fria bulldogs i Sverige". Engbullen är inte ensam om att ha hundar där majoriteten är HD belastade och där man helt enkelt inte räknar in HD status som ok eller inte att avla på. Jämför med de raser där HD status är viktigt. Det tål att funderas på varför de raser där HD status är viktigt oftare får ett "fritt" resultat, än de raser där man helt enkelt inte bryr sig om det.

Just allt från avläsning till miljöfaktorer får mig att bli galen.
Den studien jag länkade till visar att ett HD-resultat är allt annat än en absolut sanning. Som uppfödare, och valpköpare, får man värdera det i relation till allt annat som en bra kombination ska ge.

I mångt och mycket handlar aveln mer om pengar än välvilja för rasen.
Det är den här meningen som får mig att gå i taket, inte att du har en annan åsikt än mig om hur resultat av hälsoundersökningar ska värderas. Med denna mening sågar du alla uppfödare som har en annan uppfattning än du. Om du inte vill bli betraktad som pompös och besserwisser ska du inte heller häva ur dig sådana meningar.

Jag för gärna en diskussion om hur jag värderar avelsdjuren, och jag välkomnar om folk har en avvikande mening. På det stora hela är det bra att folk värderar olika, för bara framtiden kan utvisa hur man lyckas bäst i strävan att förvalta raserna. Vad man bör göra är dock att dels förkovra sig i ämnet, dels inte idiotförklara de med en annan slutledning. Det som på pappret verkar bäst är inte nödvändigtvis det, vilket är något vi borde lära av historien.

Jag har kommit med fakta i form av en opartisk studie. Jag tycker att det är ofantligt skrämmande att på det lilla antalet hundar som var med vandrade alla utom 1 mellan avläsningsresultaten inom samma sedering. Skrämmande är också att av 6 hundar var de 2 st som hade missvisande offentliga resultat. Det är 1/3 av de slumpvis utvalda hundarna! Hur skulle det se ut om vi undersökte alla hundar på liknande sätt?

Och en annan grej - relevans.
Det finns jaktcockrar som lever ett aktivt liv som jakthundar och aldrig får problem - trots att de är röntgade med D-höfter. Ponera att resultatet är korrekt - hur kan det då vara ett adekvat urvalskriterium? Om hunden lever ett helt liv, med de extrema påfrestningarna som en aktiv jakthund har på sin kropp, utan problem, är då bokstaven relevant? Ska man ens lägga pengar på att undersöka saker som i de flesta fall inte leder till problem även om de finns?

Frågorna är många, och jag har inte alla svar. Jag har dock en åsikt, och jag är glad att säga att den inte är den samma som för några år sedan. Mitt mål är dock detsamma; att föda upp rastypiska, friska och trevliga hundar som kan glädja sina ägare många år. Om någon kan ge mig nyckeln till att göra det - och bara det - då är jag den lyckligaste uppfödaren i världen. Det finns inget värre än när en valpköpare drabbas av en tragedi.

En vän till mig har en Bergertik, den har HD E o tävlar agility på hög nivå, den har inga som helst problem med sina höfter, men går naturligtvis inte i avel.

En vän till mig har en Bergertik, den har HD E o tävlar agility på hög nivå, den har inga som helst problem med sina höfter, men går naturligtvis inte i avel.

Skulle tro att vi känner samma ekipage; matte A, hund J.
ankie201.jpg

Det skulle vara intressant att se Js höft nu efter några år med intensivt arbete. A har ju hela tiden jobbat förbyggande och mycket ambitiöst med J, och det skulle vara intressant att se vad som hänt jämfört med tidigare plåt. Det visar i vilket fall att har man en lätt hund som hålls välmusklad behöver inte en led som är allt annat än perfekt innebära ett lidande för hunden. Inte ens om man tävlar på hög nivå i en för leder krävande sport. Därmed inte sagt att man inte ska sträva mot perfektion.

Den studien jag länkade till visar att ett HD-resultat är allt annat än en absolut sanning. Som uppfödare, och valpköpare, får man värdera det i relation till allt annat som en bra kombination ska ge.

Det är den här meningen som får mig att gå i taket, inte att du har en annan åsikt än mig om hur resultat av hälsoundersökningar ska värderas. Med denna mening sågar du alla uppfödare som har en annan uppfattning än du. Om du inte vill bli betraktad som pompös och besserwisser ska du inte heller häva ur dig sådana meningar.

Jag för gärna en diskussion om hur jag värderar avelsdjuren, och jag välkomnar om folk har en avvikande mening. På det stora hela är det bra att folk värderar olika, för bara framtiden kan utvisa hur man lyckas bäst i strävan att förvalta raserna. Vad man bör göra är dock att dels förkovra sig i ämnet, dels inte idiotförklara de med en annan slutledning. Det som på pappret verkar bäst är inte nödvändigtvis det, vilket är något vi borde lära av historien.

Jag har kommit med fakta i form av en opartisk studie. Jag tycker att det är ofantligt skrämmande att på det lilla antalet hundar som var med vandrade alla utom 1 mellan avläsningsresultaten inom samma sedering. Skrämmande är också att av 6 hundar var de 2 st som hade missvisande offentliga resultat. Det är 1/3 av de slumpvis utvalda hundarna! Hur skulle det se ut om vi undersökte alla hundar på liknande sätt?

Och en annan grej - relevans.
Det finns jaktcockrar som lever ett aktivt liv som jakthundar och aldrig får problem - trots att de är röntgade med D-höfter. Ponera att resultatet är korrekt - hur kan det då vara ett adekvat urvalskriterium? Om hunden lever ett helt liv, med de extrema påfrestningarna som en aktiv jakthund har på sin kropp, utan problem, är då bokstaven relevant? Ska man ens lägga pengar på att undersöka saker som i de flesta fall inte leder till problem även om de finns?

Frågorna är många, och jag har inte alla svar. Jag har dock en åsikt, och jag är glad att säga att den inte är den samma som för några år sedan. Mitt mål är dock detsamma; att föda upp rastypiska, friska och trevliga hundar som kan glädja sina ägare många år. Om någon kan ge mig nyckeln till att göra det - och bara det - då är jag den lyckligaste uppfödaren i världen. Det finns inget värre än när en valpköpare drabbas av en tragedi.[/QU

Om man nu bestämt att man ska HD röntga våra hundar måste vi väl ända acceptera avläsningen som verktyg och sanning. Om jag uppfattas som pompös hur uppfattas då inte den som säger att ett HD resultat inte skall uppfattas som sanning. Hur låter det i en valpköpares öron.?Att hänvisa till en studie tycker jag inte heller räcker som bevis på något varken för eller emot. Har själv varit med om hund som levde ett långt liv med HD men har också varit med om motsatsen vilket blev en tragedi för hundägaren. Om man som uppfödare avlar på det bästa kan man aldrig ändå garantera att valparna blir friska men man har gjort sitt bästa. Som valpköpare kan jag då stå ut. Har jag däremot eventuellt blivit övertalad att köpa en valp efter HD föräldrar därför att HD röntgen inte är sanning då är det inte längre okey i min värld. Du får gärna diskutera hur tänker med din avel.

Om man nu bestämt att man ska HD röntga våra hundar måste vi väl ända acceptera avläsningen som verktyg och sanning. Om jag uppfattas som pompös hur uppfattas då inte den som säger att ett HD resultat inte skall uppfattas som sanning. Hur låter det i en valpköpares öron.?Att hänvisa till en studie tycker jag inte heller räcker som bevis på något varken för eller emot. Har själv varit med om hund som levde ett långt liv med HD men har också varit med om motsatsen vilket blev en tragedi för hundägaren. Om man som uppfödare avlar på det bästa kan man aldrig ändå garantera att valparna blir friska men man har gjort sitt bästa. Som valpköpare kan jag då stå ut. Har jag däremot eventuellt blivit övertalad att köpa en valp efter HD föräldrar därför att HD röntgen inte är sanning då är det inte längre okey i min värld. Du får gärna diskutera hur tänker med din avel.

Nej, vi måste inte acceptera avläsningen som sanning. Studien det länkats till visar varför avläsningen inte ska ses som sanning. Det finns olika sätt att bedöma höfter, jag låter det vara osagt vilken metod som är bäst för det vet jag inte. Däremot är det viktigt att bedöma helheten hos varje individ och se hur den fungerar i vardagen och i arbete.

Jag är helt med på att avelsdjur ska vara friska och att vissa rasers rådande avelssituation talar snarare för utdöende än tillfrisknande, jag är stark anhängare till utparning med andra raser men ett osäkert verktyg för att bedöma hälsa kan inte användas som ett "sanningsverktyg".

Om man nu bestämt att man ska HD röntga våra hundar måste vi väl ända acceptera avläsningen som verktyg och sanning.

Det anser inte jag. Jag anser att man kritiskt ska granska hur verktygen fungerar och se till att byta verktyg till ett bättre om utfallet inte blir som man tänkte sig. Utveckling istället för att stirra sig blind på att vi inte har något annat. Om man vägrar se att det finns stora problem med det system vi har idag kan vi aldrig få ett bättre som skulle gynna hela raser och individer bättre. Målet måste vara att bli bättre, inte att låsa fast sig vid metoder.

Du får gärna diskutera hur tänker med din avel.

Varför ska jag diskutera hur jag tänker med min egen avel? Jag tror att du missade den mening där jag klart och tydligt talade om att jag inte parar annat än friröntgat. Jag har förståelse för att andra väljer annorlunda, och jag är skarpt kritisk dagens metoder, men det är en helt annan sak. Jag diskuterar gärna åsikter och tankar, men mina val är inte uppe till diskussion.

Jag vill bara tillägga att studien som det refereras till är ett studentarbete med ganska få deltagande hundar, den är förvisso intressant men det finns fler och större studier om man vill fördjupa sig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring. Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren. Hon har nu en ung tik...
Svar
17
· Visningar
1 028
Senast: gullviva
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
3 883
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 804
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 629
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V