Använder ni mobilt bredband?

Martina_m

Trådstartare
Funderar på det där med mobilt bredband. Hur fungerar det för er? Kan det mäta sig med fast bredbandsuppkoppling?

Verkar ju lite för bra för att vara sant sas :grin:!

Vad är bra/dåligt med det? Något man bör tänka på om man ska skaffa mobilt bredband?

Sv: Använder ni mobilt bredband?

Den här ska nog ligga under datorer.

Men iaf, jag har mobilt bredband från Telia och det duger att nöjessurfa med typ.
Jag kan inte ladda ner nånting, för det tar sjukt lång tid. 2 dygn för 3 låtar. :grin:

Dessutom kan uppkopplingen stängas ner lite när den vill. Iofs så kan man ju koppla upp igen direkt, men det är lite störande.

Vet inte hur det är med mobilt bredband från andra leverantörer, men som sagt, jag tycker det fungerar för nöjessurfande. Ingenting jag nånsin tänker ha på stationära datorn.

Jag använder Telias mobila bredband när jag är hemifrån.
Tycker det är segt som fan och bryter uppkopplingen titt som tätt.
Det duger väl att ha när det inte finns något annat, men jag skulle aldrig använda det som primär uppkoppling.

Jag har Tres mobila. Uppkopplingen bryts lite då och då och vissa gånger bråkar det rejält med att ansluta igen. Men däremellan funkar det finfint :D

Mobilt bredband går inte att jämföra med fast uppkoppling.

Det går betydligt trögare. Med 10mbit/s som många utlovar får du nog räkna med 2-3mbit/s istället. Det förekommer en hel del störningar, kan kopplas ner etc. Det är fruktansvärt dyrt jämfört med vad man får:crazy:

Nää, tacka vet jag fast uppkoppling:p

-kl-

Som jag fick förklarat för mig så får alla som sitter inom samma geografiska område, typ en viss del av stan, DELA på 7,2-10mbit/s. Man får alltså inte 7,2mbit/s var, utan man får dela med alla andra som sitter i närheten med likadant modem.
Så det beror på hur många i Ditt område som använder likadant mobilt bredband som du.

När jag bodde på Ålidhem i Umeå fungerade mitt mobila bredband inte alls. Det gick seeeeeegt som fan.
Nu däremot då jag sitter hemma i Övik går det utav bara hejsan! :D

jag hade 3 och de funkade bra till att surfa med ,men skulle man ladda ner tog det tid....ett avsnitt av ex lost tog ca 1-3 timmar...

Funkade alltid och var nöjd tills de ströp hastighet och man laddade upp/ner över en viss mängd data..och det gjorde jag på en vecka och efter det gick det sakta så det gick inte att använda..men som sagt hade det inte varit för den nya regeln hade jag inte bytt..att det tar lite tid att lada ner gö inte mig ngt..jag har inte så bråttom och timme e ok att vänta

För det första så finns det fasta bredbandsuppkopplingar i alla möjliga hastigheter. Jämför du med 100 Mbit som många företag erbjuder som topphastighet, så nej då kan inte det mobila bredbandet mäta sig med det fasta i hastighet. Men 100 Mbit bredband kostar i de flesta fall bra mycket mer än vad mobilt bredband gör också!

Jag har sedan juli ifjol enbart surfat med mitt mobila bredband och inte haft någon fast bredbandsuppkoppling. Det har funkat superbra! :laugh: Nej det går inte att ladda hem film, men det ska man ju faktiskt inte göra heller ;) Ladda hem musik går utmärkt men kan ta lite tid, vilket jag i och för sig anser inte gör så mycket eftersom jag kan lyssna på musiken på Spotify medans jag väntar.

Fördelen med det mobila bredbandet är att du alltid har internettillgång. Jag har surfat på pendeltåget, på bussen, på vanliga tåg osv. Uppkopplingen är mycket bättre och snabbare än den SJ tillhandahåller i sina X2000-tåg. Uppkopplingen bryts där det inte finns mobiltäckning, men det är inte alls många ställen där det händer (jag har Telia). Jag tycker mobilt bredband är otroligt prisvärt om man reser en del inom landet och/eller vill kunna koppla upp sig var som helst, men om man bara har tänkt använda datorn hemma så är det ingen större vits med mobilt bredband.

Jag har 3:s mobila bredband och tänker defenitivt inte gå tillbaka till det fasta...Hade enorma problem med fasta bredbandet (ständig felsökning, avbrott jämt och bara massa skit-ingen support av vettig karaktär fick man heller) Nu beror ju det här delvis på var man bor och vilken leverantör man har men jag bor i Stockholm och hade då en av de stora leverantörerna.

Nu med det mobila från 3 fungerar allt klockrent, har under två års tid råkat ut för ett avbrott pga snöstorm (allt i form av tv, telefoni och bredband slutade fungera i hela området oavsett leverantör så...) och ytterligare ett avbrott som varade typ 5 minuter och sen blev det stabilt igen. Jag använder mitt för att jobba alla möjliga konstiga tider på dygnet hemifrån men även vanliga kontorstider (8-17) i 8 timmars pass utan ett enda problem. Dessutom kan jag beroende på vad jag gör sitta var som helst i lägenheten och tom jobba från cafeterian i stallet om jag känner för det.

Jag har Telias och jag är helnöjd, okej att det tar lite längre tid (ibland) att ladda ner något, men överlag väldigt nöjd :D tycker verkligen inte att det går segt...

hastigheten varierar oerhört beroende på vart du sitter någonstans.. men sitter du på plats där du har god teckning på 3g nätet med telefonen så har du samma täckning på modemet och då fungerar det bra..

Med telia så får jag ut ungefär 1-1,5mbit där jag sitter med det (i sommarstuga) och det får ändå anses som okej.. Det går att surfa utan problem och ska man ladda ner en pdf-manual eller dyl på 10-20mb är det inget problem.

att uppkopplingen klipper beror oftast på att du är på resande fot eller att du har glapp i kabeln eller något annat.. är grejjerna still så kopplar det inte ner.. såvida datorn inte går ner i viloläge eller så..

och att "ladda ner ex lost" är varken lagligt eller lämpligt att tala om på ett forum..

dessa 7mbit osv som de lovar är i praktiken rent skitsnack och inget som jag iaf kommit upp i..

mobilt bredband för surfande och mail=jättebra.. men jag skulle inte rekommendera någon att använda mobilt bredband som primärt internet..

Du kan inte jämföra det med fast men det är fullt dugligt och det är inte ofta jag saknar fast och då har jag suttit på mobilt sen jag flyttade hemifrån för drygt 2½ år sen.
Har haft både telia och tre och prövat pappas telenor och jag tycker tre är det bästa.

Telia har en maxuppkoppling, ner- och uppladdning, använder du maxet så stänger dom ner abonnemanget på ca hälften (dvs lika sakta som gamla modem om inte värre) resten av månaden medans Tre har fri uppkoppling utan begränsningar!

Jag använder det både på stationär och min laptop utan problem, tar lite längre tid men inte mycket, tar ju inte en evighet.

Liknande trådar

Hemmet Ska ju flytta och nya lägenheten har inte fiber. Fine , men ska skaffa mobilt bredband. Undrar då om jag fortfarande kan ha Telia som...
Svar
2
· Visningar
240
Senast: lytesout95
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har... 2 3
Svar
46
· Visningar
1 151
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler... 2
Svar
25
· Visningar
782
Senast: MJLee
·
Juridik & Ekonomi I dagsläget betalar jag 95 kronor i månaden för mitt mobilabonnemang. Jag har för mig att det ingår 2 GB mobilsurf, men jag använder... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 395
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V