Hugger ett svar på ämnet, så inte enbart till dig =)Ja men lite så jag tänker också, att nog fasiken kommer hunden kunna spåra tjuvar och banditer även om den får positiv förstärkning i träningen...
Alltså.
Utan att försvara det som framkom med strypningen etc så tänker jag att sanningen ligger någonstans mitt i.
Jag tror att hundar som ska arbeta praktiskt och i skarpa lägen inte enbart kan tränas med bollar och belöning. Delvis för att förbereda dem för vad som ska/kan komma samt för att den mentaliteten som krävs hos en hund som ska palla med det nog behöver lite annan styrning än andra. Jag har hört en del snack bland tjänstehundsförare att det är ett problem med för bollfixerade hundar eftersom vissa av dessa lika gärna skulle kunna gå på en boll om buset kastade dem istället för på rätt person tex samt hundar som inte är bra nog för tjänst som ändå lyckas bli uppkörda. Nu pratar jag enbart om polis/väktarhundar etc, rent krasst kommer väl aldrig HVhundar hamna i så skarpa lägen.
Det betyder inte att man ska strypa upp eller spöa hundar på något vis dock, det är ren misshandel.