Användning av stackel

Bukefalos 30 år!

Ja men lite så jag tänker också, att nog fasiken kommer hunden kunna spåra tjuvar och banditer även om den får positiv förstärkning i träningen...
Hugger ett svar på ämnet, så inte enbart till dig =)

Alltså.
Utan att försvara det som framkom med strypningen etc så tänker jag att sanningen ligger någonstans mitt i.
Jag tror att hundar som ska arbeta praktiskt och i skarpa lägen inte enbart kan tränas med bollar och belöning. Delvis för att förbereda dem för vad som ska/kan komma samt för att den mentaliteten som krävs hos en hund som ska palla med det nog behöver lite annan styrning än andra. Jag har hört en del snack bland tjänstehundsförare att det är ett problem med för bollfixerade hundar eftersom vissa av dessa lika gärna skulle kunna gå på en boll om buset kastade dem istället för på rätt person tex samt hundar som inte är bra nog för tjänst som ändå lyckas bli uppkörda. Nu pratar jag enbart om polis/väktarhundar etc, rent krasst kommer väl aldrig HVhundar hamna i så skarpa lägen.

Det betyder inte att man ska strypa upp eller spöa hundar på något vis dock, det är ren misshandel.

Alltså.
Utan att försvara det som framkom med strypningen etc så tänker jag att sanningen ligger någonstans mitt i.
Jag tror att hundar som ska arbeta praktiskt och i skarpa lägen inte enbart kan tränas med bollar och belöning. Delvis för att förbereda dem för vad som ska/kan komma samt för att den mentaliteten som krävs hos en hund som ska palla med det nog behöver lite annan styrning än andra. Jag har hört en del snack bland tjänstehundsförare att det är ett problem med för bollfixerade hundar eftersom vissa av dessa lika gärna skulle kunna gå på en boll om buset kastade dem istället för på rätt person tex samt hundar som inte är bra nog för tjänst som ändå lyckas bli uppkörda. Nu pratar jag enbart om polis/väktarhundar etc, rent krasst kommer väl aldrig HVhundar hamna i så skarpa lägen.

Det betyder inte att man ska strypa upp eller spöa hundar på något vis dock, det är ren misshandel.
Exakt så.

Alltså.

Min fetning: Hamnar vi så nära buset har jag personer med vapen som tar hand om det, hunden är ju inte till för det rent krasst som patrullhund. Tjänstehund som är ”bithund” kan jag se ett större problem med bollfixerade hundar. Det går inte att dra alla tjänstehundar över en kant, stor skillnad i uppgift mellan patrullhund och polishund ex, väl mest det som störde mig i den ursprungliga texten…

På 90talet så var det nog inte alls ovanligt att skyddshundar i Tyskland tränades med stackel,i varje fall så såldes de i vartenda stånd när jag var nere tittade på rottistävling, (och jag är övertygad om att det gjordes en del i Sverige med "bakom buskarna" bara av det lilla jag var inne och smånosade på området.) Förklaringen till stackel jag fick då var att det "tände" hunden lite extra i skyddet, och det låter ju helt rimligt (Om än oförsvarbart) att hundar med lite kamplust svarar upp än mer med nyp/luggningar i halsskinnet, som när man ruskar om dom lite - fast på steroider.

Så det som förvirrar mig är när man rekommenderar det för att hundarna inte ska dra i kopplet och för att de ska vara styrbara? Det skulle ha haft helt motsatt effekt på de tuffare hundar jag haft och de veka hade det ju absolut inte funnits någon orsak att använda något skarpt alls på.

På 90talet så var det nog inte alls ovanligt att skyddshundar i Tyskland tränades med stackel,i varje fall så såldes de i vartenda stånd när jag var nere tittade på rottistävling, (och jag är övertygad om att det gjordes en del i Sverige med "bakom buskarna" bara av det lilla jag var inne och smånosade på området.) Förklaringen till stackel jag fick då var att det "tände" hunden lite extra i skyddet, och det låter ju helt rimligt (Om än oförsvarbart) att hundar med lite kamplust svarar upp än mer med nyp/luggningar i halsskinnet, som när man ruskar om dom lite - fast på steroider.

Så det som förvirrar mig är när man rekommenderar det för att hundarna inte ska dra i kopplet och för att de ska vara styrbara? Det skulle ha haft helt motsatt effekt på de tuffare hundar jag haft och de veka hade det ju absolut inte funnits någon orsak att använda något skarpt alls på.
Jag har aldrig fattat det heller. Tror det var i något CMavsnitt de hade stackel på en liten yorkie eller bichon eller något (och jadå, han ryckte och slet i det som om det vore ett vanligt stryp också).

Lite kl*
Det var väl inte heller länge sedan det kom ut filmer på när de tränade schäfrar i Finland (?) med stackel och annat bakom stängda dörrar, så jag är inte förvånad över att det används även i Sverige. Det var nästan exakt samma praxis som Expressen skriver om om jag minns rätt. Vad som är sjukt är ju att inget ansvar tas av de högre uppsatta när "träningen" kommer till dager och ifrågasätts här i Sverige.

Senast ändrad:

Det blir ju situationsbundet. Om du jobbar lydnad är ju hunden inte i närheten av den drift som den har i skyddet, så då kommer ju många att se det som ett rent obehag och t.ex svara med att inte dra så mycket. Sen blir vissa fortfarande triggade av obehag och ligger på ändå.

Och sen i skyddet så är hunden rejält gasad och då betyder ett obehag ofta att de tar i mer. När jag kampar med mina hundar går jag ju in och klappar dem ganska rejält på bogarna och det tänder verkligen till dem. Och skulle jag råka trampa någon på en tass under kampen så är det ju inte så att de gnäller och släpper utan oftast så tänder de mer.

Usch, nu har de publicerat en fortsättning på artikelserien som jag inte tänker läsa, den om pudeln som bets ihjäl av två schäfrar instruktören(?) hade. :(

Såg även på Instagram att Fredrik Steen lagt ut att han skickat ett "säkerhetsdokument" till vissa myndigheter, då han tydligen fått till sig att vissa av de inblandade tror att han ligger bakom avslöjandena.

Han lägger ut och tar bort en massa om det här. Tycker helt ärligt att han är ganska tramsig, samt förstör själv med det han skriver om sporten.

Jag följer inte honom särskilt noga, så såg bara just det inlägget dyka upp. Ja det lät tramsigt om han håller på så. Och lite illa luktar det att han drar in massa klicks på detta samtidigt som han numera sitter i SKKs styrelse.

Han lägger ut och tar bort en massa om det här. Tycker helt ärligt att han är ganska tramsig, samt förstör själv med det han skriver om sporten.
Jag blev blockad av människan när jag ifrågasatte hans inlägg angående position i linförigheten, att han är en del av problemet när han själv premierar den typ av position som domare på tävling men på nätet går han emot sig själv för att samla likes.... typ. :angel: Påtal om helt annat än stackel men helt relevant till hur pinsam han är.

Jag blev blockad av människan när jag ifrågasatte hans inlägg angående position i linförigheten, att han är en del av problemet när han själv premierar den typ av position som domare på tävling men på nätet går han emot sig själv för att samla likes.... typ. :angel: Påtal om helt annat än stackel men helt relevant till hur pinsam han är.
Håller helt med!

Dom nyper dom inte i halsskinnet, dom tar tag i jumskskinnet

Eftersom snubben i fråga (Pierre) avhandlats tidigare här, så tar jag frågan här. Fick upp honom som följare förslag på fb av nån jävla anledning, ett inlägg med en reel.
Vad har man den här "pinnen" till i skyddsträning? Verkar vara nån typ av lina I änden på den, likt longerpisk.
IMG_20260117_154821.webp

Eftersom snubben i fråga (Pierre) avhandlats tidigare här, så tar jag frågan här. Fick upp honom som följare förslag på fb av nån jävla anledning, ett inlägg med en reel.
Vad har man den här "pinnen" till i skyddsträning? Verkar vara nån typ av lina I änden på den, likt longerpisk.
Visa bifogad fil 180075
hetsar hunden med ljudet av den och även stryka med den över hunden, ska inte användas som piska.

Visa bifogad fil 180075
Om du kollar på vilken video som helst på YT så ser du att de har en "pinne" av något slag som de viftar med för att öka trycket på hunden. Den används inte för att slå hunden utan för att förstärka och skapa ljud.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka