Apelkastad?!

fuzeta

Trådstartare
Hej!
Nu vet jag inte om denna tråden hamnar rätt,men jag kom på mig själv med att sitta och fundera på förgen apelkastad.

Sen jag var liten har jag tyckt att apelkastad är sjukt snyggt. det vill säga i den lilla boken jag hade när jag var liten. Men finns igentligen färgen apelkastad? Jag tror aldrig jag har sett en häst som har färgen apelkastad och som "förblir" det? Förstår ni vad jag menar? det finns ju många skimmlar som är väldigt mörka först men blir till slut vita. Så nu undrar jag, FINNS det en färg som faktiskt heter apelkastad? OCH hur vanlig är den i så fall?
Bilder skulle vara jättebra om någon har!!
tack så jättemycket!!!!:)

Sv: Apelkastad?!

Apelkastad finns hos flera färger än skimlar, jag har sett apelkastade fuxar, bruna och svarta med. Apelkastningen är inte själva färgen utan ringarna, det ser ut som om ngn "kastat äpplen" på hästen. :idea: Kallas även för trivselfläckar av många.

ohhh.okej:) men om den nu är på skimmlar? går det då bort? för alla skimlar blir ju vita senare? eller är det också fel? Och om till exempel en fux är apelkastad förblir det så då? Det är ju sjukt coolt! Finns det någon som har bilder??!!:D

Det brukar vara säsongsbetonat på andra färger än skimlar. "Aplarna" syns bäst på våren/sommaren för att försvinna med vinterpälsen. På skimlarna försvinner ju ringarna mer och för vart år som går.
Jag är också mkt förtjust i apelkastade hästar och har ett sto som är jättesnygg på våren (brun). För länge sedan hade jag ett mörkbrunt hblsto och ett gulbrunt NF-sto som båda var rejält apelkastade och skitsnygga på våren. Tyvärr har jag inte några bilder på dessa två för det var innan digitala tiden.

här har du bilder på en apelkastad brun, inte jättebra kvalitet eftersom det egentligen är "papperskort"

foton026-1.jpg

misondapplebay2.jpg

(samma häst, olika år och olika belysning)

min blir också lite apelkastad på sommaren, mest på magen. men som sagt inte så överdrivet mycket.
gulbrunskäck
DSC00330.jpg

Tack så jättemycket allihopa! Nu undrar jag, för det är ganska intressant. Det står väl inte i annonser att hästarna är t.ex. brun apelkastad? För jag har inte sett det nånstans:confused: Alla bilderna var jättefina TACk så jätte mycket!!:):D

Senast ändrad:

Apelkastad räknas inte som ett tecken. Många hästar, som min egen, är apekastad i sommarpälsen men inte i vinterpälsen. Tror inte jag kan komma på att jag sett någon häst med apelkastad vinterpäls.

WOW!!!:love::love::love: Trofé din häst är urrrr snygg!!!

Tack så jättemycket för alla bilder! När jag ska köpa häst nästa gång så vill jag försöka hitta en häst som är apelkastad!! :D:D

Snyggt!

Mitt sto är mörkbrunt och hon har bara apelkastning på sommaren, det är olika mycket år från år. Här en bild tagen i början av sommaren då äpplena börjar komma, sen blir de fler och liksom kryper upp mot ryggen.

010610-1.jpg

Jättefin färg och skimlar är de enda hästar jag har sett som har synliga apelringar på vintern. Möjligen kunde man se lite på mitt NF-sto som var isabell och som blev nästan grågulsvart på kroppen på våren och var mer gul på vinterna, men på de andra färgerna syns det inte på vintern. Tyvärr.

Åhh så fina hästar ni har!! blir ju lite avundsjuk på alla dessa fina hästar!:D
Jag har faktiskt för mig om jag tänker tillbaka riktigt långt, att mitt sto som är svart och brunt fick nog såna ringar i pälsen på somrarna när hon var liten.. awww hon var så söt! tyvärr sitter jag långt hemifrån och fotot är inte digitalt såjag kan inte se det. Men hon har inte dem längre :s eller det kanske hon har men inte som jag har lagt märke till. WOW kanske hon är apelkastad i alla fall :D:laugh::)

ohhh.okej:) men om den nu är på skimmlar? går det då bort? för alla skimlar blir ju vita senare? eller är det också fel? Och om till exempel en fux är apelkastad förblir det så då? Det är ju sjukt coolt! Finns det någon som har bilder??!!:D

Alla skimlar blir inte vita. Det finns konstantskimlar som behåller sin färg. Och de kan vara apelkastade hela livet. Vi brular tävla mot en mörk apelkastad skimmel med massor av vit man och svans. Jätteläcker är den.

Jag har aldrid sett en konstantskimmel som är apelkastad och de konstantskimlar jag har sett har färgad man, dvs svart el röd som grundfärgen. Konstantskimlar brukar vara nästan vita/ljusa på kroppen och ha färgat huvud. Den du beskriver låter som en vanlig avblekbar skimmel, en del bleker av väldigt sakta/sent. Har du ngn bild på den?
Kolla på konstanskimlar i tex ardennertråden, där finns en i en av användarnas avatar.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 976
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 389
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 968
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka