Apoteket-får de göra så här?

W

Wilden

Skulle hämta ut hästmedicin. 1 påse . Men det fanns bara förpackningar med 5 påsar. Fick en påse men fick betala för 5:mad:

Får de verkligen göra så här?

Vet har skrivit ut recept på resterande 4 påsar. ska gå till apoteket idag igen och försöka få dem.
/W

Sv: Apoteket-får de göra så här?

Känns som att du borde få de andra fyra gratis då...

Konstigt att de tar betalt för mer än vad du ska ha. Tyvärr vet jag inte om man får göra så.

Vet inte om dom får göra så, men det låter ju konstigt om du fick en, men fick betala för fem....dom kanske inte ville lämna ut mer än vad veterinären hade skrivit ut, men nu när du fått nytt recept så borde dom ju ge dej dom resterande....

Om den minsta förpackningen är fem påsar så är det inte så konstigt.

Det är nästan som att gå till Apoteket och kräva att få köpa en (1) Iprentablett.

Immer

jovisst, men av det som ts skriver låter det som att de på apoteket bröt förpacningen, gav ts en och behöll resten. och tog betalt för alla?!

knas. isf borde de bara tagit betalt för en oxå!

Jajamen, de bröt förpackningen.

1. de får inte lämna ut mer än vad du fått utskrivet.

2. de kan inte sälja en bruten förpackning till någon annan utan det kasseras.

Så ja, jag kan inte se att de inte skulle få göra så här.

Det är veterinären som har gjort fel och bara skrivit recept på 1 påse, de bör försöka ha koll på hur stora förpackningarna är, fast det är inte lätt. Apoteket kunde ringt upp vet och bett om ordination på telefon för de resterande 4 påsarna. Varför ska du gå till Apoteket och försöka få ut resten? Vet skrev ju ut 1 påse från början och ansåg väl att det var det du skulle ha, vad ska du göra med resterande 4 då?

Vill gärna ha det jag betalt för, eller pengar tillbaka.

Enl FASS så fanns det 1 påse förpackning.
Apoteket borde ju ringt vet.

Nu vet jag iofs inte hur det var i ditt fall, men det kan vara förbannast svårt att få tag på vet när man väl står dör med något oläsbart eller andra konstigheter.

Apoteket kanske inte hade 1 påse förpakningar inne utan endast fam då fanns inget annat alternativ eller låtit dig vara utan helt.

Hahaha, det gör jag inte, har väl själv inte alltid varit en nöjd kund men jag förstår att de har ganska hårda regler som de inte får bryta mot hur som helst.

Jag har själv försökt få tag min vet. när den skrivit ut något som inte finns så h*n kan via telefon be dem ta något annat eftersom de inte får byta utan tillåtelse, det har alltid gått åt skogen. :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Förr fick man betala vaccineringen av botulism för 5 hästar även om man bara vaccinerade en. Doserna såldes bara i fem pack men inte fick man behålla de resterande. Däför gick man ofta ihop ett gäng när det var dags för vaccenering. Nu finns de dock i en doser. Men det är väl samma med din medicin kan kjag tänka.

så gör de med "vanlig" medicin till människor också. Är sjukt jäkla flygrädd och äter därför lugnande vid resor (har även haft panikångest, och då funkar de också bra). Tabletterna ligger dock i burkar om 25 st piller, men då jag bara behöver 1 eller högst 2 tabletter till varje flygning får jag bara 10 st piller varje gång jag behöver nya. Första gången måste jag medge att de var lite kul att se dem öppna burken, hälla ut 15 piller och sedan ge mig burken tillbaka. :P Men de gör ju så av en anledning, medicinen är starkt beroende framkallande och inget man ska ha stora doser av hemma, ifall det skulle komma "i fel händer". Dock har de sagt till varje gång jag hämtat ut dessa piller, samt ringt läkaren om det vart nått strul. Sa dom verkligen ingenting? tycker ändå de borde ha skyldighet att ge dig en schysst förklaring, samt möjlighet att ringa vet. eller kolla upp om något annat apotek i närheten har samma vara, men i mindre dosering...

Ja, de får och SKA göra så. De ska även ifrågasätta om veterinären skrivit ut en hel burk av något där du tydligt av receptet inte kommer att använda allt.
Skrivs ju ut mycket tex Nozinan runt nyår och de säljs bara i burkar om 100 tabletter tror jag och det kanske går åt några stycken. Då får de bara ge djurägaren ungefärlig beräknad åtgång, resten slänger de men måste ju ta betalt för hela förpackningen. Dock ska ju veterinären helst ha skrivit detta på receptet i första hand men annars ska de som jag nämnt ovan ifrågasätta det.

Vad ska du göra med massa medicin hemma som du ändå inte använder förresten? Den ska ju ändå returneras till apoteket...

Visst kan man bli riktigt irriterad på apotekspersonalen men de har hårda regler och tur är väl det att de håller på dem. Medicin ska man vara försiktig med, oavsett vad det är men ffa beroendeframkallande grejer.

Tack, då vet jag hur det ligger till och förstår det.
Det är bara så tråkigt att medicinen "för närvarande inte finns" i en påse förpackning så man måste betala för 5:smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 646
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 270
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 420
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka