appaloosa sadel...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare blissare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 958
B

blissare

funderar på att köpa sadel...har ett erbjudande på en appalossa golden star ca 2 år gammal, mkt fin,en hoppsadel...dom vill ha 5.000 för den...vet inte om jag ska slå till eller om jag ska se mej om efter någon annan,vi kommer att träna både dressyr o hopp...så vad är att föredra..vi köper isåfall sadeln samtidigt som hästen..förslag????
:idea:

Sv: appaloosa sadel...

Du bör låta en sadelmakare mäta ut hästens riktiga bomvidd cå att sadeln verkligen passar. Många hästar har för smala sadlar och det kan göra att de petar hinder i hoppningen och inte använder sina gångarter ordentligt.

Är den utprovad så du vet om den passar hästen? Om du ska satsa på både hoppning och dressyrr skulle jag nog köpa mig sadlar för båda inriktningarna eller en bra allroundsadel som funkar för dig och hästen i både hoppning och dressyr.

Jo den är utprovad och passar honom mkt bra,jag står i "valet o kvalet"...eftersom den passar honom så bra...men samtidigt skall han ju ridas i både dressyr o hopp..nuvarande ägare säger att den går bra att rida dressyr i med....e ganska ny inom detta så ...ja frågorna är många... :confused:

Då nhade jag slått till...
Det är faktiskt lättare att rida dressyr i en hoppsadel än vad det är att hoppa i en dressyrsadel.

Jag har precis köpt en Golden Star och har ridit lite i en kompis Golden Star, både hon och jag tycker att just Golden Star är lätt att rida dressyr i.
Jag får en bra sits och tippar inte framåt som jag kan göra i många andra hopp/allroundsadlar. Det är inga klossar bakom knät, bara framför.

ok...då kanske jag ska slå till eller??för jag har inte för tillfället råd att köpa ytterligare en sadel utan får vänta ett tag....

Om sadeln passar och du får den för ett bra pris tycker jag definitivt att du ska köpa den! :)

En Golden Star för 5 000 kr som är 2 år gammal å passar på hästen, utprovad å allt. Skulle köpt direkt, fick köpa min helt ny eftersom att jag har den x-vid o bomvidd d.v.s. 37 på prestige å kan ha max 16 - 16,5 tums sits på min å det gick på 9 900 kr.
Det bästa är ju att du desutom får en sadel som redan är inriden, den tar ju ett helt år att rida in eftersom att det är en kvalitetssadel. Har inte sett många utav dessa sadlar som är två år gå under en 6-7 tusen kronor, skulle gissa på att du gör ett bra kap, så länge den inte är trassig någonstans.

Låter som ett bra pris, om den är i fint skick!
Jag red lite dressyr i min Golden star, och rider dressyr nu i min Paris D (också prestige, f.d appaloosa)..

Jag hade en appalosa golden star till min C-ponny, underbar sadel!
Jag tränade både dressyr och hoppning i den (tävlade endast hoppning) funka hur bra som helst!

Min kosta 9 900 som ny, så det låter som du får ett bra pris på den begagnade.
Jag skulle slå till om det ligger bra och känns okej att rida i!

:p Vad kul med många svar !!!!!
Då tror jag att jag slår till...ska köpa en jättefin Welsh cob kille,ska bli så kul!!!!! Han var ju himla snygg i sin sadel..en tabaco färgad....
:love: :love:

Tycker det är en bra sadel. Har en sån själv. Man får väl ingen direkt dressyr sits i den, men att använda till markarbete/dressyr funkar kanon. Och passar den är det ju bara underbart att den är lite äldre-min var väldigt hal i början :smirk:

Dom har bytt skinn i sitsen nu så de är inte hala i början längre. När jag köpte min prestige fick jag med den nya varianten :bow:

Lykost, min e fortfarande lite hal, men det blir bättre å bättre, har ju haft den ett tag nu...

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 274
Senast: MiniLi
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 956
Senast: ildiko
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka