CiderGirl

Trådstartare
Jag har allt mer tröttnat på ohållbara halvblod som är rädda för sin egen skugga (har ett sådant som står i stallet nu). Det har väl inte varit så märkbart när jag stått uppstallad på anläggning med ridhus osv. Men nu när jag har min egen gård går mitt intresse från dressyrhäst till gårdshäst (arbetande häst).

Jag vill ha en häst som jag kan ha kul med, rida ut på långritt (kanske tävla distans som jag varit intresserad av i yngre dagar) kanske lära sig att valla lite kor med, köra in för att kunna använda i arbetet på min lilla gård och i skogen. Den ska vara trygg, gärna westernriden, sund och ganska liten typ 150cm i mankhöjd. Har tittat lite på Appaloosan, skulle det vara en hästras som passar mig? (Har kollat på nordisar och tinkrar, men jag vill ha en smidigare och lättare häst)

Kanske en dum fråga, men är appaloosan mer hållbar än halvbloden och bidrar westernridningen till en hållbarare häst och i så fall varför tror/tycker ni det?

Om ni har tipps på var jag kan vända mig för mer info och ev. var man kan köpa appaloosor så pm:a gärna, för jag har inte lyckats googla fram det jag letar efter.

Tack på förhand =)

Sv: Appaloosa

Om appysar är mer eller mindre hållbara än andra hästar är nog svårt att svara på. Det beror, som alltid, på avel, uppfödning, hur man rider och tränar dom. Samma med diciplinen, man kan träna hållbart inom western som klassiskt, och såklart också tvärtom. Vad gäller mentaliteten så finns det mer eller mindre känsliga individer men min upplevelse är att många av dom amerikanska "westernraserna" är lättare att ha att göra med -utan att dra alla över en kam ;) det har säkert en del med uppfostran att göra likväl som avel.

Men visst låter det som att appaloosan skulle kunna passa dig, som en allsidig häst! Kanske då den lättare modellen. Om du är intresserad av distans kanske du kan kolla på de appaloosor som har lite arabblod i sig också.

Senast ändrad av en moderator:

En Appy skulle kunna passa dina önskemål utmärkt, men så kunde många andra raser också så klart. Men appys brukar vara riktigt bra allround hästar faktiskt. Och i min erfarenhet med en hel del appys är att de är glada, vänliga, lagom lugna hästar som man kan ha roligt med. Därför jag har nu tre stycken. :o
Jag känner en tjej som har tävlat distans med sin appy/arab körsning med framgång. Och det finns faktiskt appy uppfödare som inriktar sig på distans hästar, men det blir nog svårt att hitta en sån häst eller uppfödare i sverige.

När det gäller storlek är mina 150 cm, 151cm och 157cm, helt lagom. Hållbarheten kan jag inte säga så mycket om då jag inte har ägt en annan typ häst, men den ena appyn har haft diverse otäcka olyckor utan att ha gått sönder för det. :angel:

Det låter lovande tycker jag.

Jo, jag förstår att hållbarhet även har med tidning att göra, men halvbloden jag har haft har jag knappt hunnit rida, eller inte rida alls, de har sträckt senor av att vara i en hage som är större än en liten rasthage, haft spatt, vassa kanter på kotorna, cysta i benet. Till det kommer tittighet och mycket nerv. Nu kanske jag har haft jätteotur, men många halvblod avlas för att ha nerv och det slår gärna över till tittighet. Men det känns ju som att hästarna borde kunna gå i en vanlig hage och busa och hålla för
det. Olyckor kan hända alla, jag kan jämföra med min knabstrupper som var min första riktiga häst som bara var halt en gång och det var efter en spark, tog en vecka, sen var hon helt bra igen. Eftersom jag tycker hästar med rolig teckning är läckra så är ju appaloosan en mycket stark kandidat. Knabstruppern är ju inte heller helt fel, men den är ofta större än jag letar efter och saknar appaloosans muskelmassa och lite vackrare huvud.

Om någon har tipps om var jag kan få tag på en appaloosa då pm:a gärna.

aphc.se
ABAS

Sedan finns de ju direkt till uppfödares hemsidor så som Mels appaloosa, NBS training center, maghitha, pinehillhorses osv...

Appaloosan är helt underbar och passar absolut in på det du vill ha den till, en mycket mångsidig häst! (nää jag är inte partisk :angel:)

Förlåt för trådkapning!

Hur är appysar i dressyren? Har förälskat mig i en appy som utförde piaff, passage, galoppiruett i en video på youtube.. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 931
Senast: ako
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 955
Senast: Lona
·
Western Så som rubriken lyder är min stora fråga... Jag har bestämmt mig efter många år i den "engelska" ridvärden och många år i hoppsadeln...
Svar
4
· Visningar
1 589
Senast: Em-Jay
·
Hästvård Har ett äldre halvblod, 22 år. Under de fem åren jag haft honom ådragit sig kronisk lymfangit vä bak efter rasp för tre år sedan och... 2 3
Svar
57
· Visningar
6 681
Senast: Kalle_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka