• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Häst 2004
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 785
H

Häst 2004

Ngn som vet skillnaden mellan Appaloosa Silverstar och Golden Star ?

Sv: Appaloosa

Silverstar är en allround som går att få mot hopp el dressyr. Golden Star är en ren hoppsadel.

lånar tråd en liten sväng: vilket år blev appaloosa prestige?

jag köpte min första för 6 år sedan o den hete Apalossa, men det tod prestige på sadelskyddet o på smörjgrejerna man fick med så det känns som de hetet Prestige hela tiden oxå.

Ok!

Jag har provat en Silverstar hopp som ligger bra på min häst, är Golden Star likadan i bossor o uppbyggnad !?

Först het dom väl bara Appaloosa, sen Prestige Appaloosa och nu heter dom bara Prestige...

Ja GS och SS är lika.

Kom på en fråga till om Appaloosa:crazy:
Är Grenstar också uppbyggd på samma vis?

ursäkta om jag lånar igen, jag köpte en appaloosa green star förra veckan, knappen står det "hippos", har för mig den är röd med guldbokstäver eller nåt. vilket år kan den vara ifrån? nästintill nyskick och satt bra som tusan på gammel gubben

Alltså, dom heter INTE Appaloosa, utan bara Prestige nu!!

Säker på att knappen är röd? Jag har bara sett antigen gröna med texten Prestige (på dom dyra) och Hippos (på dom billiga), alt den nya röda loggan, som är olik beroende på om det är hopp eller dressyrsadel. Den röda loggan kom för ca tre år sen om jag inte minns helt fel.

carrin:
Green star är inte mer budget än golden och silver star, numera är golden star permanentstoppad som standard... Alla är budget-modeller, så även dressyrsadeln hippos..

Häst 2004 skrev:
Kom på en fråga till om Appaloosa:crazy:
Är Grenstar också uppbyggd på samma vis?
Ja, men permanentstoppad som skrivet, och går inte att få med klossar bak, vilket man kan få på Silver Star.

nja, enlig prestige själv så är GS också half-deep, kan inte komma på någon som dom säger är flatseat faktisk... hmm.. men GS är en Hoppsadel, SS är som sagt allround mot hopp eller dressyr.

men det var inte det jag tänkte på, trodde hon ville veta om dom var likadant uppbyggda för Hästen.

OK, kanske bara är jag som upplever SS som djupare än GS. Jag tolkade hennes fråga som att den gällde både häst och ryttare. Kruxet med att kommunicera via text.:)

Häst 2004 skrev:
Ok!

Jag har provat en Silverstar hopp som ligger bra på min häst, är Golden Star likadan i bossor o uppbyggnad !?

Ja om det är nyare sadlar (ca 1 år gamla). Jag fick en Silverstar utprovad till min häst och även Goldenstar till samma häst. För det hade samma passform. Men det var som sagt bara max 1 år gamla och jag vet inte hur det är med de äldre sadlarna.
Däremot är det väldig skillnad i sitstorlekarna. Silverstar 17" är för stor för mig och Goldenstar 17" perfekt!
En skillnad till är att Silverstar är svåra att få sålt begangnade finns typ ingen marknad alls. Däremot är Goldenstar betydligt mer lätt såld.
Både Silver och Golden går att stoppa om och det är stoppade med syntet ull.

Senast ändrad av en moderator:

centaur: loggan är i grönt med texten hippos. inte röd, jag blandade ihop med en annan sadel jag har. hur gammal kan den vara då? tacksam för svar :bump:

Hej o tack för alla svar!

Det var främst uppbyggnaden jag tänkte på !

SS kändes ju väldigt mjuk o skön i sitsen , men kanske ngt stor för att vara 17 ", gör ju inget om då GS är ngt mindre i sitsen!

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har hittat en Globus Clic begagnad som ägaren inte vet vidden på, ngn som vet vart den märkningen sitter? Det är bra pris så jag...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Aleel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Undrar över skillnaderna mellan "originalet" Equiband och de billigare varianterna som Catago. Verkar fylla samma funktion men det...
Svar
1
· Visningar
314
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Bästa fysiska ridsportbutiken?