äpplecidervinäger

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 037
J

jupiter-judex

är det någon som vet om det finns några negativa saker med att ge sin häst äpplecider vinäger? blev tipsad om det på en kurs, att det var bra att ge i fodret. sen såg jag här att en del använde det på hästen...

Sv: äpplecidervinäger

Jag ger min häst det, han har eksem och har hört att det ska vara bra att ge. Min häst är en nordis på 450 kg, han får 0,5 dl varje dag i krubban.
Jag har inte märkt något om biverkningar lr så.

Jag har oxå hört att äppelcidervinäger ska vara bra för hästar,speciellt äldre hästar...
Nån med erfarenhet??

Jag har varken upplevt fördelar eller nackdelar med att ge det, alltså har jag slutat.

Däremot är det skitbra för att få hästen fin innan tävling. Man blandar det i sista sköljvattnet efter schamponering. 1 deciliter i 10 liter vatten!

Jag har hört att är bra för matsmältningen, precis som hos människor :crazy: Vi gav det till en av hingstarna ett tag för att han blev gasig av höet och det blev mycket bättre av det.

den som gav mig tipset sa att knott och brems inte blev så jobbiga för dom.. min häst tycker det e så besvärligt på sommaren och det går knappt att rida han. då sa han att ge han vinäger i kraft fodret. men är det någon som har provat?

Jag ger det till min häst som jag skrev längre upp i den här tråden. Jag har inte märkt av något av att knott o sånt skulle gilla honom mindre. Men vi har inte haft så mycket än så länge. Om man "badar" hästen i vinäger blandat med vatten så kan jag tänka mig att det hjälper. Jag har hört att man kan blanda 10 liter vatten med ca 2 dl vinäger.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 136
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
663
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en del hö kvar från sommaren 2021. Förvarat inomhus torrt i en lada. Det höt längst ut är fräscht, har fin färg vad vi har...
Svar
2
· Visningar
404
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31