Applicering av liniment

majola

Trådstartare
Hur gör ni med tunnflytande liniment (typ Radital)? Det är ju så svårt att fördela lagom mycket på hästen.

Jag brukar massera in Radital över bogar, rygg och bakdel efter lite mer arbetsamma pass, eftersom jag inbillar mig att det kan kännas skönt i en lite trött muskulatur (det gör ju det på människor i alla fall). Men jag har ingen bra teknik att få ut linimentet ur flaska: jag lägger tummen över öppningen och försöker skvätta lite lagom jämnt men det misslyckas ju oftare än det lyckas. :crazy:

Jag har funderat på en stänkflaska (hästen gillar inte sprayflaskor så det är inget alternativ, vill ju att det ska vara en mysig stund). Är det någon som har kommit på en listig lösning på det här problemet?
 
Jo, jag tror säkert att spray är smidigt. Men nu vill ju lilla hjärtat inte bli sprayad. :)

Man får spraya svansen utan problem (han blir lite spänd bara) och man kan spraya kroppen om man håller i honom. Men eftersom jag vill massera som mys och avslappning verkar det inte så smart att börja med något som gör honom spänd.
 
Jag häller lite i ena handen sen gnider jag händerna mot varandra lite och sen masserar jag på hästen. Det fungerar bra lite spill blir det men det går.
Om man inte vill ha iskalla fingrar sen så kan man använda plasthandskar.
 
Eller köp tjockt liniment typ Blue lotion. Finns säkert starkare också om det är det du vill åt. Mycket smidigare att massera in, eftersom det inte funkar med sprayflaska.
 
Jag har funderat på det, men blir det inte kladdigt?
En linsvätskeflaska var ju helsmart, fast jag tror att mina är svetsade. Ska kolla upp det!

Annars har jag nu kommit på den ultimata metoden :cool: : Man lägger två fingrar över öppningen i stället för en! :idea:
 
Fast det beror lite på vad man e ute efter där. Blue lotion är inte samma sak som liniment. Liniment är starkt värmande medan Blue lotion först kyler och sedan värmer svagt.
 
På tunnflytande liniment som vi har på benen tar vi en bomullstuss och gnuggar in linimentet med på rumpa, bogmuskler, rygg med mera använder jag linimentschampo. Men då bara efter lopp eller hårdare träning.

Cissi :bump:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fautras
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp