Apportering

Ela

Trådstartare
Jag har stora svårigheter att få min hund att apportera, hon har inte ens velat nosa på apportbockan och har inget föremåls intresse alls.

Nu har jag det senaste fått henne att gripa apportbocken genom att klicka varje antydan till intresse för apportbocken.
Nu griper hon apportbocken men släpper fort, ibland kan hon hålla en liten stund men släpper så fort jag berömmer.

Någon som kan ge mig tips på hur jag ska gå vidare?

Sv: Apportering

Kan det inte vara så att hon spottar när du klickar. De som jag själv lärt in apportering med klicker har jag fått sluta klicka så fort dom lärt sej ta apporten i mun. Annars har dom spottat på klicket. Klick spott för man kan ju inte äta med en apport i mun. Ta bort klickern o hoppas (mina gjorde det efter lite traggel) att dom fattar att de ska hålla fast o du ska ta innan belöning.

Ett tips är att låta henne nu gripa från backen o när hon tagit upp så säger du tack o tar den. Utöka tiden för tack o belöning.

Jo antagligen är det så att hon spottar ut när jag klickar.
Ska testa och se om hon kan ta den från backen.

Eller så fortsätter du på den vägen du har. Jag kör apporten så att klick=loss och belöning kommer. Hunden måste alltså vänta på klicket tills jag ger OK.
Jag bygger alltså upp en förväntan på belöning genom apporten. Håller hunden apporten lugnt och stilla i munnen får den ett klick (eller loss) och belöning.

En sak du ska tänka på till att börja med är att aldrig stoppa IN apporten i munnen på hund. Rör alltid apporten från hunden, de skapar en större lust att suga tag i den. Kan du kampa lite med apporten? Om du håller den, "pratar" med den, leker själv med den, gömmer undan den i fickan...blir hunden då intresserad av vad matte har? Kanske till och med tycker att den är lite "häftig?"..om du sedan håller i den och liksom "kolla!" och hunden griper..vad gör den om du sakta rör den från hunden? Griper igen och skapar ett tryck bakåt?

Jag håller på att lära min westie apport nu, han har kamplust och då är principen ganska enkel. Först har jag klickat om han bara tar den. När han köper det skapar jag lite jakt i det hela..drar den från honom och vill han efter och griper klickar jag. Nästa gång ökar jag "kravet"en sekund till och vid minsta tryck hunden skapar klickar du och successivt ökar tills den i princip hänger kvar i apporten en stund tills du klickar.

När det sitter i kan du mjukt be hunden att sätta sig (medan du mjukt håller emot fortfarande och hunden har ett fast gripande). När hunden kan sitta lättar du trycket från din hand på apporten och slutligen kommer hunden att kunna hålla i den själv.

En lång beskrivning men det går faktiskt ganska fort och särskilt med klickern.
Viktigt är också att aldrig skapa konflikt i apporten, det skiter sig bara. Det ska bara vara positivt. Hellre backa än banna för att undvika tugg.

Lycka till!

*kl*
Jag spinner vidare på den här istället för att starta en ny tråd.

Än så länge har jag fått min hund att gripa apporten från marken, men han gör det bara liggandes. Nu håller han den ca 1-2 sek och släpper när jag klickar. Tror ni att det är smart att lära in apporteringen liggandes och låta honom lära sig det i den ställning han tycker är lättast eller ska jag redan nu "tvinga" honom att sitta upp? Det som är problemet med min hund är att man måste försöka hålla allt på hans krav hela tiden för att han inte ska ge en fingret och gå och sova istället.

Vad tror ni, lättare och lära honom ligga med apporten i munnen och efterhand ta det till sittandes eller ska man börja om från sittandes direkt?

Vad händer om du blandar i lite jakt i det hela? Fäst snären i klossarna på apporten..lägg den på marken och dra apporten på marken från hunden.
Försöker hunden få tag i den så gör ett litet knyck så att den far iväg lite.
Får hunden ett grepp så fortsätt dra..släpper den så låt den fortsätta jaga.
Så småningom ska du kunna dra den ett par sekunder, griper hunden fint får den klick och godis.

Ingenting! Han tittar konstigt och går och lägger sig. Han har haft noll föremålsintresse och det är bättre nu men långt ifrån bra.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 746
Senast: tanten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 550
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 164
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 536
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka