Sv: Apportering
Eller så fortsätter du på den vägen du har. Jag kör apporten så att klick=loss och belöning kommer. Hunden måste alltså vänta på klicket tills jag ger OK.
Jag bygger alltså upp en förväntan på belöning genom apporten. Håller hunden apporten lugnt och stilla i munnen får den ett klick (eller loss) och belöning.
En sak du ska tänka på till att börja med är att aldrig stoppa IN apporten i munnen på hund. Rör alltid apporten från hunden, de skapar en större lust att suga tag i den. Kan du kampa lite med apporten? Om du håller den, "pratar" med den, leker själv med den, gömmer undan den i fickan...blir hunden då intresserad av vad matte har? Kanske till och med tycker att den är lite "häftig?"..om du sedan håller i den och liksom "kolla!" och hunden griper..vad gör den om du sakta rör den från hunden? Griper igen och skapar ett tryck bakåt?
Jag håller på att lära min westie apport nu, han har kamplust och då är principen ganska enkel. Först har jag klickat om han bara tar den. När han köper det skapar jag lite jakt i det hela..drar den från honom och vill han efter och griper klickar jag. Nästa gång ökar jag "kravet"en sekund till och vid minsta tryck hunden skapar klickar du och successivt ökar tills den i princip hänger kvar i apporten en stund tills du klickar.
När det sitter i kan du mjukt be hunden att sätta sig (medan du mjukt håller emot fortfarande och hunden har ett fast gripande). När hunden kan sitta lättar du trycket från din hand på apporten och slutligen kommer hunden att kunna hålla i den själv.
En lång beskrivning men det går faktiskt ganska fort och särskilt med klickern.
Viktigt är också att aldrig skapa konflikt i apporten, det skiter sig bara. Det ska bara vara positivt. Hellre backa än banna för att undvika tugg.
Lycka till!