Apportering...

K

knyttet

Tror ni att man kan lära in apporteringen på en hund utan föremålsintresse? Hur?
Min tik är fyra år, ingen har försökt uppmuntra beteendet när hon var valp/unghund och nu undrar jag om det är försent?
Vi tränar lydnadsettan och det fungerar bra, så jag vill lära in nya moment. Vi håller på med fjärrkommandon och jag vet ju att ska vi kunna tävla i tvåan så måste vi komma till apporteringen med...

Om jag leker med föremål vill hon inte alls greppa/kampa, om hon inte är väldigt uppe i varv, då gör hon det. Hon springer bara efter föremål (bollar/pinnar) om hon är uppe i varv och "på hugget", annars är hon helt ointresserad. Hennes föremålsintresse är bara stressbetingat, kanske man kan säga...
Tror ni att det är för sent att träna in apporteringen? Om inte, hur tycker ni att jag ska gå tillväga? Jag är jätteosäker... :confused:
 
Lära henne hålla fast i föremål. Peta in det i munnen och säga håll fast. Så skall hon hålla 1 sek, 2 sek osv osv. Tålamodskrävande och man får vara försikig så att hunden inte börjar förknippa det med obehag. Jag vet bl.a. att det i Sten Christofferssons bok Fågelhundar eller nått sånt (finns på bibblan) så finns den metoden mycket väl beskriven.
 
hej!
jag har en tik som är precis likadan. Hon är väldigt oengagerasd överhuvudtaget. Men nu har jag börjat klickerteräna henn eoch hon börjar vakna till liv ( 7 år gammal, så d är på tiden!) Hon är aktivare under promenaderna, gladare och försöker att göra saker som ska innebära ett klick... :) Låna en bok på biblioteket och se om det kan vara något för dig och din hund. Fördelarna är många kan jag säga. en träning som enbart är positiv för hunden innebär ju att hunden verkligen VILL hämta den pinnen, mer än allt annat just då... :p i stället för en hund som "ok då, jag hämtar väl pinnen då, men sen kan vi väl göra något annat, snäälla!" värt ett försök iaf?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·
G
Övr. Hund Jag behöver alla tips och trix och idéer ni bara kan komma på nu för jag kommer seriöst bli gråhårig annars och det vill jag inte. Inte...
Svar
5
· Visningar
1 015
Övr. Hund Jag har övertagit en hund från en bekant som är en blandras med mycket Podenco Ibicenco. Jag fick höra att jag ska tänka på att han har...
Svar
19
· Visningar
2 082
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 800
Senast: wtf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp