Bukefalos 28 år!

Apportering

Mysgrisen

Trådstartare
Skrev för länge sedan en desperat fråga om hur jag skulle lyckas få min hund till att apportera.

Försökte med klicker, och kom såpass att han självmant tog den i munnen, men det åkte ut lika fort.

Nu har jag gjort på ett annat vis och vi har tagit ett STORT steg framåt!

Jag gjorde så att jag körde lite snabb fot, med lite olika vändningar så att han skulle bli lite på tårna. Vid halt så berömde jag med glad röst, och så fick han apporten som belöning.

Efter att jag sagt loss så får han belöning med godis eller favoritbollen.

Jag kan knappt fatta att han sitter med apporten i munnen! Ibland har jag nästan känt för att donka den i huvidet på honom...men nu känns det så bra!

Ett tag kändes det så hopplöst att jag övervägde att sluta tävla. Men nu ser det ljust ut igen!!:bump:
 
Sv: Apportering

Det är alltid kul när det lossnar. Jag håller själv just nu på just med apporten. Först ville han inte alls ha den där träsaken i munnen men nu har det äntligen lossnat så att vi kan gå vidare till nästa steg. Känns toppenkul!
 
Sv: Apportering

Efter att jag sagt loss så får han belöning med godis eller favoritbollen.

QUOTE]


Tänk dig att du byter plats med hunden.

Vad skulle du göra då? Du vet att husse/matte står där med godis eller älsklingsbollen.
Jo du skulle ju naturligtvis spotta ut apporten så fort som möjligt för att få tag på det som verkligen lockade.

Tänk på det när du apporttränar. Skippa godiset och annat tjafs. Det är DU som ska vara belöningen. Det är din glädje och smek och kel som ska gör att hunden med glädje kommer fram med apporten. Du stöttar och ser till att han inte släpper och beröm. Låt hunden bära och beröm, gå en bit till och beröm.
Klappa beröm och visa mycket glädje INNAN du tar apporten så att hunden verkligen fattar hur duktig den är när den BÄR och Håller apporten. Då blir det roligt för hunden .

När hunden KAN apportera så skärper du kraven och då ska det vara riktigt utfört INNAN berömmet kommer. Beröm inte när hunden gör ett fel, då tappar den skärpan direkt, då vet den inte vad som gäller.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Okej, jag ger upp och behöver hjälp. Hur jag än tränar och vinklar det fungerar inte apporteringen för oss, vilket betyder att vi inte...
Svar
13
· Visningar
1 863
Senast: vivendi
·
Hundträning Har lov och försöker utnyttja ledigheten till max genom att göra allt jag ofta haft svårt att hinna med, jag har inte hunnit lära in nya...
Svar
14
· Visningar
1 384
Senast: Galathea
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 967
Senast: wtf
·
Övr. Hund Har ni något bra tips som jag kan testa på min hund? Han vill nämligen inte ta apportbocken. Jag har provat med att ha godis i en...
2
Svar
28
· Visningar
1 940
Senast: Mysgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp