Apportinlärning *film*

Sv: Apportinlärning *film*

Jag hade lart min Miss Mandy att apportera en boll forst. Hon ALSKADE att springa efter "bytet" men ville doda det direkt hon fick tag pa det:crazy: Da jag ar for lat att springa efter (och visste inte alls vad jag gjorde, men det blev ratt anda) kastade jag jatte kort, nar hon tog bollen fick hon en verbal "marker" (mitt jalla obnoxious YES) sedan ropade jag och bollade med en annan boll. Kom hon med den forsta bollen kastade jag den andra, om hon lamnade den forsta gick jag forst och hamtade den, gick tillbaka och kastade men inget berom eller godis. Det tog inte manga ganger forran hon kunde 'apport'. Utan att tanka pa det tranade jag in "bring it back" som comando att komma tillbaka med bollen.

Nar jag mycket senare skulle borja med apportblock fick jag veta att jag maste borja med att hon tog det ur min hand... det funkade inte alls.
Jag tog med apportblocket pa stallbacken och kastade sa langt jag kunde medan jag sa som med bollen "go GET it" och nar hon rusade efter (hon har VALDIGT hog 'prey drive') och tog det i munnen sa ropade jag "bring it back" och tillbaks kom det.
Om hon slappte innan hon kom fram gick jag och hamtade det utan komentarer och kastade igen, om hon holl det hela vagen fick hon en godis nar hon slappte det pa mina tar (ouch).
Nar det var KUL... sa strackte jag ut handen och holl hennes mun stangd om apportblocket och gav det comandot "hold". Efter ett tag kunde hon det jattebra, men holl lite for lost, inte direkt tuggade, men skiftade runt blocket i munnen och slappte det sa fort jag tog i det men innan jag bad om det. Da tog jag bada sidorna och, inte kampade direkt, bara en antydan sa hon holl i. Jag hade namligen ocksa fatt hora att kampa med apportblocket ar det samsta man kan gora da det framjar att dom tuggar och det var ju vad jag ville komma bort fran.
Numera haller hon det jatte hart, men utan att tugga och eftersom hon hoppas pa en liten dragkamp sa vantar hon alltid pa mitt komando innan hon slapper.:D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 035
Senast: Nota
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
912
Senast: WildWilma
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 974
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 134
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31