Appropå Cesar Millan..

Sv: Appropå Cesar Millan..

Men det ar val just det som CM gor?
Kommunicerar med hundar pa ett manskligt satt men som ar forstaeligt av hundar.

Hade han varit 100% hund hade han ju bara bett den att fara at fanders nar den inte uppfor sig. En hund som inte uppfor sig i flocken blir av med sin plats och blir antingen illa tilltygad eller utstott. Det har i vart fall inte jag sett nagon hund tranare gora.

Om vilken pinscher?

Hmm.. fattar ingenting. Du fråga väl om vilken uppfattning jag hade då jag inte tycker om CM´s metoder.
Ingenting om hur jag skulle ha löst nå problem me nån pinscher.. Har för de första inte sett nå avsnitt me nån pinscher, då är de lite svårt att kunna yttra sig om hur jag skulle ha löst de problemet. (vet ju inte ens vad problemet är) :)

Men det ar val just det som CM gor?
Kommunicerar med hundar pa ett manskligt satt men som ar forstaeligt av hundar.

Hade han varit 100% hund hade han ju bara bett den att fara at fanders nar den inte uppfor sig. En hund som inte uppfor sig i flocken blir av med sin plats och blir antingen illa tilltygad eller utstott. Det har i vart fall inte jag sett nagon hund tranare gora.

Ja de kanske han gör.. Ibland tycker jag dock att han använder sig av metoder som egentligen inte behövs.
Men enligt martha o nån fler här så ska man försöka eftersträva att vara så lik en hund som möjligt när man tränar för att göra sig förståd av sin hund.. O jag tycker att man inte alls behöver försöka efterlikna en hund så mkt som möjligt utan man hittar sina metoder utifrån hunden o sig själv.

CM är ju inte ensam.. han tar ju ofta i programmen hjälp av "en av mina assistenter"... Dvs jag tror dom är ett helt team som följer samma lära som CM och dom jobbar nog lika mycket som CM med folks problemhundar, bara det att det är CM som syns i tvrutan..

Det är vad jag gissar

Nä han verkar ha en hel drös me folk runt sig.. Fast jag tror ändå att dom aldrig skulle hinna me att fara runt till alla igen o kolla upp lr hjälpa ytterligare.

"hans "metoder" är ju inget annat än hundens eget språk.." o inlägg 262, 268 som nån annan skrivit.

Jag tolkar de då som att ni tycker att man ska försöka eftersträva hundens språk osv så mkt som möjligt när man tränar hund.

O jag tycker att man ska veta vad man har i kopplet o hur de djuret fungerar. Kunna hundspråket.
Men sen kan man väl säga till hunden (träna) på andra sätt än att tex. låtsas att sin hand är ett bett från en hund (så som hundarna skulle ha gjort själva)
Visst skulle hundarna ha gjort så.. Och, måste vi människor också försöka göra så då annars är de inte bra.

nej det lär dom inte göra, det sa jag inte. Däremot kanske dom har ett nummer eller mail dit man kan ringa om man en gång fått hjälp, för vidare rådgivning

detta är bara spekulationer.. Jag tror ju inte teve plockade vem som helst och sa att nu får du göra hundtv. CM och hans team jobbade säkert med hundar redan innan på nåt sätt, men iom världslig uppmärksamhet har han säkert kunnat förstora sin verksamhet eller starta något eget då om han inte redan hade det

men det är ju olika saker...förstår du inte det ?

Att eftersträva ett djurs grundinstinkter är väl inte att försöka bli en själv...däremot så är det SAMMA med all fostran...ett djur lyssnar på en auktoritet, en som utstrålar det den ber om...trygghet, kärlek osv. Det spelar ingen roll om det är en häst eller en hund.
Men tror du att jag då är ett mellanting mellan häst o hund ???
Jag är en människa som har grundläggande vetskaper om hur djur fungerar...t ex skulle jag aldrig bjuda en häst på hundburkmat...eller en hund på helhavre..för att dra det på din nivå.

men det är ju olika saker...förstår du inte det ?

Att eftersträva ett djurs grundinstinkter är väl inte att försöka bli en själv...däremot så är det SAMMA med all fostran...ett djur lyssnar på en auktoritet, en som utstrålar det den ber om...trygghet, kärlek osv. Det spelar ingen roll om det är en häst eller en hund.
Men tror du att jag då är ett mellanting mellan häst o hund ???
Jag är en människa som har grundläggande vetskaper om hur djur fungerar...t ex skulle jag aldrig bjuda en häst på hundburkmat...eller en hund på helhavre..för att dra det på din nivå.

Moget att dra in personangrepp.. :grin:

Den frågan kanske jag skulle ha ställt dej.. Tror du att du är en hund lr? Hehe..

Ja men jag säger ju att jag tolkade dej så..

CM säger själv att han stöter till med fingrarna på hundens sida för att det påminner hunden om ett lätt tillrättavisande hundbett. Orsaken till att CM valt att säga "Psss" samtidigt som han stöter till hunden är att han hoppas på att hunden ska bli betingad på det. I förlängningen ska man alltså inte behöva stöta.

Att han valt uttrycket "Psss" har han gjort för att hans mamma fostrade honom med det uttrycket när han var liten. Han har själv berättat det i ett program.

Då infinner sig frågan för mig: Ska jag, som människa, försöka fostra min hund med metoder som påminner om hundarnas metoder? Vad är en människa? Jag tänker då på CM:s mammas "djuriska" metod med "Psss" ljudet. Man kan ju undra om hon slog honom de första gångerna och att han blev betingad. :angel:
Så, är vi människor djur, egentligen? Kanske håller vi på att söka oss tillbaka till djuret i oss? Det sanna och ärliga?
Är det DETTA, CM är så duktig på? Och när vi väl fått insikter om vad en människa är så blir vi bättre med våra hundar?

Of course I'm a dog
confused0068.gif
party0031.gif

Alltså...det där ljudet...det kan lika gärna vara vadsomhelst, bara det påkallar uppmärksamhet , och ordet i sig är inte det viktiga, utan tonfallet...sj'lv brukar jag alltid säga App App....och har alltid sagt.
Jag tror faktiskt inte att han lägger npågra värderingar i just ordet, utan i känslan

App App Appp....det har jag INTE sagt...läs på lite mer

Alltså...det där ljudet...det kan lika gärna vara vadsomhelst, bara det påkallar uppmärksamhet , och ordet i sig är inte det viktiga, utan tonfallet...sj'lv brukar jag alltid säga App App....och har alltid sagt.
Jag tror faktiskt inte att han lägger npågra värderingar i just ordet, utan i känslan

:D Du säger ju samma här på Forumet:D

App på dig själv! "Kram"

Tror heller inte att ljudet i sig har nagon som helst betydelse fran borjan (nar det ar betingat har dte saklart det)
Sjalv sager jag Hey eller herp med dov rost, fungerar ypperligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 549
Senast: Jissa
·
Övr. Hund http://nyheter24.se/debatt/798990-cesar-millan-borde-inte-fa-plaga-hundar-i-svensk-tv Håller ni med artikeln? 57 58 59
Svar
1 164
· Visningar
67 575
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Inget stort fan av honom eller hans metoder, men visst lyckades han med många hundar ska andra skulle gett upp för länge sen... 2
Svar
31
· Visningar
3 804
Senast: vallhund
·
Övr. Hund http://www.vt.se/nyheter/arkiv.aspx?articleid=7030719 Visserligen var det inte en kamphund som det står i artikeln, det var en... 2
Svar
36
· Visningar
4 683
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden