Apropå tråden "hur bör man uttala"

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Winni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 4 328
Sv: Apropå tråden "hur bör man uttala"

Tolkiens originalstavning var 'nifredil' och när jag hör det i huvudet så kan jag liksom inte tänka mig att han betonade på i:et.

Aaaah! Jag har ju aldrig kommit mig för att fråga men alltid undrat vad tusan det är du heter :D Skönt med en förklaring även om även jag, spontant, är mer inne på läkemedel än blommor när jag ser nicket ;)

Nu blev det riktigt intressant. Jag blev tvungen att kolla det. Och på grekiska visar det sig att öket hette Βουκεφάλας - Alltså Voukefálas - med betoningen på a. Inte e som är det korrekta i Bukéfalos.

Borde innebära att man lugnt kan fortsätta säga Bukefálos eftersom Bukéfalos låter så jämrans löjligt.

Jag är niprendil, den intelligenta värktabletten ... :)

Jaså är niphredil från Tolkien, det visste inte jag. Nån otäck orch förstår jag?
Fast det borde rimligtvis vara ett kort a, inte långt som i det svenska uttalet.

Jag uttalar a i bukefalos på samma sätt som haflinger (tyska) och taco (spanska), inte svenskt långt eller kort a alltså.

Fast det borde rimligtvis vara ett kort a, inte långt som i det svenska uttalet.

Det är betoningen som är samma, inte ljudet. I den grekiska varianten är a-ljudet detsamma som det i "larvig". Fast man drar ändå ut på vokalen.

Liknande trådar

R
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Krålus
·
R
Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog... 2
Svar
26
· Visningar
2 104
Senast: warg
·
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Elo
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 449
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka