Apropa yrken...

Hoppelhase

Trådstartare
Om man vill jobba med djur, eller mest hästar kanske, vad ska man välja da?

Jag funderar sa mycket pa vad jag ska göra, vad/om jag ska studera, vad jag ska jobba med osv. Jag är 21 ar nu, haller pa att göra klart gymnasiet pa distans, jobbar som aupair, och känner att jag verkligen maste bestämma nagot för framtiden, inte för hela livet kanske, men för nagra ar framöver i alla fall. Visst är det spännande att känna sig fri och att man kan ta sig för vad man vill, men samtidigt orkar jag inte med osäkerheten längre. :crazy:

Bla bla bla, för att inte göra en kort historia sa lang, sa var det nagon som skrev i den andra traden att man ska tänka pa vad man ville jobba med när man var liten. Jag ville alltid bli konstnär eller halla pa med djur. Jag tycker fortfarande om att skapa, men konstnär är nog inget yrke att satsa pa. Jag har sedan i tonaren sagt att jag inte vill jobba med djur. Jag skulle inte klara av att hantera andras djur pa deras sätt om jag finner det fel, dessutom tror jag att det ofta är "skitjobb" för lite pengar. Men samtidigt känner jag mer och mer att det enda jag egentligen mar riktigt bra av är ju djur, framför allt hästar. Och jag börjar inse att det nog vore mer värt att ha ett jobb som gör mig lycklig än ett som ger mig massor av pengar.

Sa för att aterga till fragan i början av inlägget, om jag nu bestämmer mig för att jobba med djur, vad finns det egentligen att välja pa? Jag har bra betyg, A i det mesta (det är en amerikansk skola) sa med det har jag väl rätt stor valmöjlighet. Veterinär är väl det klassiska, men jag vet inte, har aldrig varit särskilt intresserad av medicin, biologi osv. Hur mycket tjänar man som veterinär, och hur är arbetsförhallandena egentligen? Hur är det med massörer, chiroprakter, equiterapeuter eller allt vad de nu heter? Hästskötare är väl ingen höjdare, jag är dessutom inte intresserad av tävling. Ridlärare, uppfödare, turridning, djurpark, hunddagis, hovslagare, cirkustränare, djuraffär, park ranger i USA, avbytare, gorillforskare, hästhandlare, ormtjusare, steve irwin krokodiljägare... :D What else?

Jag skulle bli jätteglad om ni kunde dela med er alla era erfarenheter, rad, tankar och kunskap om att jobba med djur! :)
 
Hm, har själv gått i liknande tankar och gör nog egentligen fortfarande. Drömmer om att bli hästmassör eller något liknande...
Nåväl, jobbade en gång i världen som reptilansvarig på en djuraffär och måste säga att det var ett väldigt stimulerande jobb. Nu arbetade jag inte bara med reptilerna, det var mycket annat åxå. Ta hand om kunder t ex. Nu är jag väl ingen stor människoälskare, men det var väldigt kul att veta att man faktiskt hjälpte ett djur åxå. Att få rekommendera en kattmat till en katt som vägrade äta och ägaren sen kom tillbaka för att tala om att katten börjat äta igen efter foderbytet.
Många gånger var det ju rätt jobbigt åxå. T ex när man hade en gammal hamster i butiken och den måste avlivas för att den inte gick att sälja. Åh, jag kunde ha tagit hem allihop.
Nej, i det stora hela var det skojigt och intressant och framförallt lärorikt. Åh, vad jag kan sakna när det föddes hamster- eller marsvinsungar, alla vackra fåglar och fiskar och mina söta reptiler. Om du har möjlighet och lust tycker jag att du kan söka praktik på nån djuraffär.
Vad gäller att arbeta med hästar, så är väl det enda som håller mig tillbaka lite tanken på att det faktiskt är en hobby som jag älskar. Jag far till stallet när jag är ledig för att koppla av och tänka på något annat än jobbet och annat trist. Tänk om det blir som med mitt nuvarande jobb. Jag älskade att tända rökelser hemma före jag började jobba där jag är nu, men nu för tiden tänder jag i stort sett aldrig några rökelser hemma. Jag får nog av dom på jobbet. Om jag skulle få chansen att jobba med hästar eller andra djur ett tag igen, så skulle jag förmodligen tacka ja, men, men...
Lycka till iaf med ditt yrkesval! Och du, det är i mina ögon betydligt viktigare att man trivs med sitt jobb än att tjäna en massa pengar. Kan man få både ock, så kör hårt, men om jag måste välja så väljer jag nog att trivas!
Kram!
 
Framtiden med hästar är tror jag en veterinärutbildad alternativare......man måste ju kunna få hur mycket jobb somhelst..att verkligen kunna uttömma möjligheter för att kunna bota djuren..på alla plan... :bow: :bow: Det måste ju verkligen vara stimulerande tycker jag..idag så har inte veterinärerna varken tid, kunskap eller för den delen RÄTT att jobba så....dock finns det en försvinnande liten del av några få som jobbar på det viset...det är ju mer vanligt i t ex england o tyskland...

Jag själv driver ju ett konvalecentstall för travare, kör ganska mycket på alternativstuket, men alla höäästarna är ju naturligtvis åtgärdade av veterinär när dom kommer hit....sen kör jag MITT race...i den mån jag kan o får vill säga.....en del ägare är väldigt öppna, andra bryr sig inte..en del undrar om det är mödvändigt :D
 
Förstar att det var roligt i djuraffär. Samtidigt tror jag inte att det skulle passa mig. Jag börjar ju nästan grata när jag gar in i en djuraffär och ser djuren instängda i sina sma burar där. :( Att sedan vara tvungen att sälja dem till folk utan att ha en aning om hur de far det...

Det är ju just det med andras djur, att man har sa olika asikter. Mitt första aupair jobb var hos en familj i England med massa djur, lät jättekul tyckte jag. Hästarna stod i stallet hela vinter, sommaren hade de en liten hage med taggtrad, kaninen hade en grön möglig vattenflaska, katterna hade inget vatten alls, hundarna kissade, bajsade och spydde överallt, golvet, soffan, matbordet... jag akte hem efter tre dagar. I nästa familj tog jag hand om barnen och tre hästar. Hästarna missköttes inte men vi hade helt olika syn pa hur de ska hanteras. Om det duggade eller hagen var lerig kunde de inte ga ut (tva var shettisar!!), när jag inte jobbade blev det inte mockat (ibland 3-4 dagar), ridhästen var helt hjärntvättad, ingen egen vilja men rädd för allt, krullade ihop halsen bara man rörde vid tygeln men kunde inte bära sig för fem öre. Det var jättejobbigt att behöva sköta dem pa ett sätt man själv inte föresprakar och da bestämde jag att jag inte vill ta hand om andras djur mer.

Som veterinär tror jag ocksa att det är jobbigt att behöva se hur manga som behandlar sina djur daligt, men samtidigt sa far man ju hjälpa en massa djur.

Helst skulle jag vilja fa lite mer tips angaende vilka olika jobb det faktiskt finns, det maste ju vara massor men det känns som att jag inte har sa stor koll.
 
Har varit i precis din sits och nu har jag hamnat helt rätt. Jag läser till djursjukvårdare, veterinärassistent, och det är superkul! Har gjort praktik under året och varit ute, inte bara läst allatså, det är så intressant och givande.
Visst är det tråkigt med avlivningar och att man ibland undrar varför en 3-årig labrador utan vad det verkar problem ska avlivas och man inte får fråga varför men samtidigt får man ju så mycket annat med jättedåliga djur som efter ett par dagar i våran vård blivit hur pigg som helst eller när man kejsarsnittat akut och plockar ut massa levande söta små valpar pch djurägaren är överlycklig.

Just nu känns det lagom ansvarsfullt och lagom lång utbildning, två år. Veterinär känns alldeles för stressigt och ansvarsfullt och jobbig utbildning även om jag funderar på det till framtiden.

I vår utbildning är det främst häst, hund och katt man läser om så då behöver man inte bestämma sig vad man helst vill jobba med utan man får "allt".

Kanske kan vara något? :)
 
Det later kul! :) Kan du inte berätta mera om själva utbildningen! Är djursjukvardare som veterinär fast "lägre", eller vad? Maste man da jobba pa ett djursjukhus eller har privata veterinärer ocksa assistenter?
 
Det där med att se djuren i sina trånga små burar och sen sälja dom till en massa olika människor, var rysligt svårt för mig i början, men sen insåg man ju att man ju faktiskt kan påverka där. I slutet av min tid där så hade alla stora rymliga burar med trevlig inredning. Bra reklam för de burar man sålde, men framför allt trevligare för djuren. Sen lärde man sig så småningom att se skillnad på folk. Det hände ofta att jag vägrade sälja ett djur till någon som jag kände inte var några bra människor ur djursynpunkt. Fick skäll av chefen, men sket högaktningsfullt i det.
Men om du verkligen vill hjälpa så kan du ju kanske starta ett hem för hemlösa djur. Tyvärr är det nog rätt slitsamt åxå på olika sätt.
Men bra veterinärer uppskattas ju alltid och har du de betygen som krävs så varför inte? Jag skulle gärna utbilda mig till det, men jag har för kassa betyg och orkar inte läsa upp alla ämnen just nu.
 
Djursjukvårdare är som sjuksköterska till läkare. Men vi får göra mer typ söva och röntga vilket sjuksköterskor behöver extra utbildning för.
Som djursjukvårdare kan man jobba för vilken veterinär som nu önskar ha en sköterska, djursjukhus eller mindre klinik. Det är också en bra grund om man sedan tex vill läsa kurser inom massage, rehabilitering osv och kanske ha något eget. Man har då en mer komplett utbildning.

Man läser två år på SLU i Skara. Man går igenom anatomi, fysiologi hos häst, hund och katt. Vanligaste sjukdomar, behandlingar. Man läser anestesi(narkos), röntgen, försöksdjurkunskap m.m. Det ingår mycket praktik ute på djursjukhus runtom i landet, både små och stordjur(häst).

Lönen är inte den bästa (ca 16000 som ingång efter utbildning) men jag tycker att det är värt att få jobba med något så kul som djur. :) Och det finns jobb! :bump:

Du kan läsa mer på http://slukurs.slu.se/program.asp?programkod=YDJUR
 
Tack sa mycket för informationen!! :)

Jag börjar nästan fundera pa allvar pa det där. Vet du om man kan läsa det pa andra ställen? Jag vill helst läsa utomlands, men jag far väl försöka hitta info om det nagonstans. Vad menas med försöksdjurkunskap? Maste man göra (smärtsamma) försök pa djur inom utbildningen?
 
Nej, nej, gud, inga smärtsamma försök här inte om man inte räknar de misslyckade blodprovsförsöken man gör under sin praktik men det är på djur som det ska tas blodprov på, man kan ju inte kunna det utan att få göra det. Vi får inte öva på levande djur om det inte är något som ska göras på dem ändå tex sövning, blodprovstagning, vaccinering osv och då alltid övervakat av handledare. I försöksdjurskunskapen lär man sig helt enkelt om försöksverksamhet på djur. Vad som gäller, lagar, regler osv.

Det finns liknande utbildningar i åtminstone england och danmark vad jag vet, även USA kan jag tänka. Kolla bara upp så att du får samma behörighet att jobba här i Sverige om du gått utomlands. Utbildningen i Danmark tex vet jag inte är studiemedelsberättigad från CSN, varför vet jag dock inte. Jordbruksverket är inne och rotar runt och ändrar ganska mycket just för tillfället vad gäller vår yrkeskategori och vem som får göra vad. Legitimering är på gång. *hoppas*
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Behover lite bukevisdom! Jag vill garna hora historier fran er som kraftigt andrat riktning i livet - stora flyttar, byte av karriar...
2
Svar
34
· Visningar
2 174
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 029
Senast: niardasp
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 091
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 743
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp