är b-vitamin onödigt?

iloveyou

Trådstartare
vilka här ger b-vitamin till sina hästar? de foderrådgivare jag har pratat med, bla på SLU säger att det är onödigt att ge eftersom hästarna inte kan "ta upp" det i kroppen och att dom har tillräckligt utav det naturligt.

men nu håller min häst på att tappa sin sommarpäls och ser nästan alldeles naken ut så jag funderar på om man ändå ska köpa en flaska och ge. men vill inte ge något i onödan, så tänkte fråga vad ni tycker och om ni ger b-vitamin.

Sv: är b-vitamin onödigt?

Jag ger min tant b-vitamin...för jag har en dunk här hemma och det är ju onödigt att bara slänga den...Hon var innan jag började ge av den ruggig och matt i pälsen men nu två veckor senare är hon plank och fin igen....inget har ändrats i hennes foderstat mer än att jag lagt till b-vitamin så ja...Något måste det ju göra!

Jag ger min b-vitamin, tycket det är jätte bra. Han blir fin i pälsen.
Min brukar också bli väldigt slö när han sätter pälsen och blir lite piggare då. Tycker inte det är det minsta onödigt.

Jag har aldrig hört nån säga att det ska vara onödigt???
I vissa perioder och dessutom med sämre näring i grovfodret kan tillskott behövas.

hästen producerar ju själv b-vitaminer med hjälp av mikroorganismerna, men vid päls sättning/fällning då b-vitamin hjälper till så behöver de producera mer och kan därför blir slöare, surare mm. Ger mandom då b-vitamin kan det hjälpa, har själv aldrig gett b-vitamin men har hört många som sagt att det hjälper så de borde ju kunna ta upp det i sådana fall. Eftersom b-vitamin är vattenlöslig så kissar de bara ut överskott.

Enligt de agronomer på slu jag pratat med är det ytterst ovanligt med b-vitaminbrist hos hästar. Jag tror inte de hade upptäckt ett enda fall!
Det finns inte heller något som visar att hästar har större b-vitaminbehov när de sätter/fäller päls.

Vill man ändå ge för att det känns bättre, så visst, det är upp till var och en.. Det är vattenlösligt, så det gör ju ingen skada. Men ofta kissas pengarna bara ut...

Enligt de agronomer på slu jag pratat med är det ytterst ovanligt med b-vitaminbrist hos hästar. Jag tror inte de hade upptäckt ett enda fall!
Det finns inte heller något som visar att hästar har större b-vitaminbehov när de sätter/fäller päls.

Vill man ändå ge för att det känns bättre, så visst, det är upp till var och en.. Det är vattenlösligt, så det gör ju ingen skada. Men ofta kissas pengarna bara ut...

ja det är vad jag också har hört. men det är ju så många som ger det så jag tänkte liksom varför inte. men det kanske är onödigt då...

Ungefär det samma säger min veterinär. Hon menar att det i de flesta fall är onödigt och bara ett sätt för producenterna att tjäna pengar. :)

Kan tillägga att jag har gett min pålle B-vitamin tidigare "för att alla andra gjorde det" men nu när han inte får det märker jag absolut ingen skillnad.

Nu när jag hittade den här tråden kom jag på att jag hade lovat mig själv förra året att börja ge B-vitamin när han började fälla sommarpälsen så att han inte skulle bli så ful och skav-känslig. Dock glömdes det bort och hästen är finfin i pälsen :laugh:

Kl
Är man orolig kan man ge lite extra protein vid pälssättning/fällning, fick jag rådet av dessa agronomer som jag pratat med.
Jag antar då att de som visar symptom på att de är matta i pälsen/ruggiga/känsliga mm kanske egentligen har viss proteinbrist? Bara en fundering. Vad tror ni?

Tror jag inte mycket på - klart att b-vitamin har effekt. Vi gav alltid våra tävlingshästar sprutor med B12 under fällningsperioderna och det hade klar effekt. Däremot vet jag inte hur stor nytta det gör om man ger det i form av fodertillskott - det är kanske det som SLU säger inte kan tas upp av kroppen?

jag ger min pålle B-vitamin i flytande form.
men absolut, det är väldigt diskuterbart ang upptagning mm. Vore intressant med en vetenskaplig studie :laugh:

Javisst måste sprutorna ha effekt, om det finns en brist hos hästen, även en tillfällig sådan.

Och jag har också hört av en vet. att det B-vitamin folk ger i fodret inte tas upp av kroppen. Hoppas någon här har fakta med källhänvisning.

vilka här ger b-vitamin till sina hästar? de foderrådgivare jag har pratat med, bla på SLU säger att det är onödigt att ge eftersom hästarna inte kan "ta upp" det i kroppen och att dom har tillräckligt utav det naturligt.

/QUOTE]

Vad jag vet så finns det minst sju st olika b-vitaminer. En del av dem kan hästen tillverka själv, eller i alla fall mhja mikroorganismer och andra tas upp genom maten. Jag undrar om man kan prata om b-vitaminer som om de vore en och samma sak allihop. Det tror inte jag. De är alla olika ämnen, har olika uppgifter i kroppen och tas upp/bildas på olika sätt. Jag har också förstått det som att det är ovanligt eller i vissa fall aldrig förekommande att hästar har brist på dessa.

Det är klart att alla dessa kanske hjälper till vid pälssättning men det är jag osäker på. Så vilka b-vitaminer är det ni diskuterar? Jag antar att det framgår av förpackningarna, vore kul att veta.

Sedan kan jag tycka att det kan inte finnas ngt ämne naturligt i kroppen. Byggstenarna till dessa vitaminer måste komma ngnstans ifrån. Hästkroppen kan ju knappast trolla fram dem ur ingenting.

Finns ju som sagt flera B-vitaminer har för mej att det är 12 st olika, men är ju många som har flera namn oxå, men så de olika b-vitaminerna har ju olika funktion.

Finns ju som sagt flera B-vitaminer har för mej att det är 12 st olika, men är ju många som har flera namn oxå, men så de olika b-vitaminerna har ju olika funktion.

Jag slog upp det i en bok om hästar som jag har läst och i den fanns det sju st med namn och funktion. men jag har också hört talas om tom B12. När jag nu sökte på google så fanns det 30 st enligt wikipedia (kanske inte helt tillförlitligt men ändå). Sedan kanske inte alla finns hos hästar.

I vilket fall som helst är det ju konstigt att prata om dem som ett begrepp.

ja det tkr jag oxå, för de har ju olika funktion, fanns någon bra sida om de olika vitaminerna förut fast var då för människor, men tkr ju att de borde ha samma egenskaper ändå eller ?

ja det tkr jag oxå, för de har ju olika funktion, fanns någon bra sida om de olika vitaminerna förut fast var då för människor, men tkr ju att de borde ha samma egenskaper ändå eller ?

Om jag nu ska våga mig på en gissning sent på kvällen så tror jag att vitaminerna har i stort sett samma uppgifter i hästen som i människan. Det är ganska eller rättare sagt mkt komplicerat med vitaminer eftersom de har många olika uppgifter i kroppen och deltar i massor av olika reaktioner. Jag kan verkligen inte påstå att jag har insatt i alla dessa. Men eftersom mycket fungerar på ungefär samma sätt så tror jag att det är ganska lika.

Däremot så är människan väl mer beroende av att få i sig vitaminerna med kosten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 427
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 822
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat... 2
Svar
22
· Visningar
4 693
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 710
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Diskbråck
  • Gps-halsband