Är dagens träns felsydda?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mizz_perfect
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 4 147

Bukefalos 30 år!

Sv: Är dagens träns felsydda?

stubben brukar vara väldigt bra och lagom i storlekarna, men fråga anars där du köper dina hästsaker, dom kanske vet något bra märke eller sort ! =)

jag var på ett ställe här i uppsala och frågade hur pass stora full var på ett träns. fick till svar att den var normal... hm med tanke på att jag provat ett tiotal och alla med olika längd och bredd så finns det inget normalt:rofl:

snyggt!! hade tänkt med bredare nosgrimma dock... :angel:

Okej.. Tack. Ja det är väldigt smal nosgrimma på det tränset, jag tycker det är så snyggt med smala remmar och sedan behöver jag inget större tryck på näsan..

Men HG har ju många modeller och som sagt bra i storlekarna. Ember har normalt x-full i grimmor men i HG har han full. Det där med att fråga storlekar är värdelöst, för ofta vet inte försäljarna själv hur storlekarna är utan antar att de är normala..

funderar på att spara till ett pullar från hg. hade i första hand tänkt ett dressyrträns nu. bred nosgrimma passar hon bäst i tycker jag eftersom hon är rätt bred över ganacherna. ser ut som att det gör huvudet mer jämntjockt.

passier gemini var ju jättesnyggt!:love: skulle passa perfekt på min pålle. finns även i x-full. men sen är ju frågan vilken stl hon behöver. gold medaltränset från hööks vi har nu passar bra i stl full. pannbandet är något stort. köper man x-full riskerar ju allting att bli för stort förutom sidostyckena beroende på dom är sydda...:(

att beställa från tyskland gör man väl bara om man är säker på storleken. krångligt att byta annars. vilka butiker i sverige har passier? (internetbutik)

Till vår kille har vi köpt x-full. Han är 173 cm i mkh och har ganska rejält huvud. I Stubben kan han ha sidostyckena i full, men pannband & nosgrimma räcker inte till om har engelsk nosgrimma. I remontgrimma funkar det. I Capone (Kings märke) kan han faktiskt ha full. Det tränset:

2597745.jpg

Det var en pullargrimma på tränset från början men jag har bytt ut den mot en remont av märket Stubben. Eftersom du inte gillar Stubben så skulle jag kollat på Capone!

funderar på att spara till ett pullar från hg. hade i första hand tänkt ett dressyrträns nu. bred nosgrimma passar hon bäst i tycker jag eftersom hon är rätt bred över ganacherna. ser ut som att det gör huvudet mer jämntjockt.

passier gemini var ju jättesnyggt!:love: skulle passa perfekt på min pålle. finns även i x-full. men sen är ju frågan vilken stl hon behöver. gold medaltränset från hööks vi har nu passar bra i stl full. pannbandet är något stort. köper man x-full riskerar ju allting att bli för stort förutom sidostyckena beroende på dom är sydda...:(

att beställa från tyskland gör man väl bara om man är säker på storleken. krångligt att byta annars. vilka butiker i sverige har passier? (internetbutik)

Ja, det ör ju det som är kruxet. Men om du tar kontakt med några och be dem mäta hur långa sidostyckena är. http://www.xtremehorsemakeover.com/ Dessa säljer tillexempel Passier tränsen i Sverige. Men de kanskje inte har just den modellen som du vill ha, men de borde ju kunna ta in den till dig.

HG finns annas lite överallt. Om du skall på någon mässa kan du ta ned dig ett sidostycke och jämföra med de tränsen som du vill ha annars ;)

Mizz perfekt:
Det är väl bara så att hästarna är olika byggda. Jag har ditt helt omvända problem när jag köper träns. Sidostycken i full är lagom men nosgrimma, pannband och käkrem är oftast för korta.
Presic samma hade jag. Häst på runt 170 med tillsynes normalt huvud. Alltid sista hålet i sidostyckena och på nosremmen fick man alltid göra ett extra hål.
Nuvarande pållen verkar vara "normal" Näst sida hålet på full och nosremmen fungerar, denna är oxå 170 cm.

Hur kan du veta att det garanterat inte blir dyrare? :crazy: Pannband kan man köpa för ca 60 spänn och nosgrimmorna använder jag aldrig (dock köpte jag en extra remontgrimma för 50:- begagnat). Tror jag spenderade totalt ca 550:- på tränset som jag haft nu ca 6 år till två olika hästar :p
Sen köpte jag ett träns till, begagnat stübben (som jag plockade bort både pannband och nogrimma från och använder till stången) den är strl. Full, det andra tränset är strl. Cob och tack vare att stübbentränset är så justerbart funkar båda två :)

Jag trodde inte vi pratade begagnat men jag missade hanske något. enligt min uppfattning så ville trådskaparen ha ett kvalitetsträns och då pratar vi genast summor på över 1.000 lappen. Två sådana träns för att få ihop ett träns blir en bra bit över 2.000:- och då kan det fortfarande skilja i färg. Bättre då att få ett skräddarsytt träns som garanterat passar, stämmer i färg och är av mycket god kvalitet. Och du kommer undan för under 2.000 :-. Eller så är det jag som ska vara lycklig att min sadelmakare syr upp utställningsträns (ponny)med vackra detaljer för 1.200:-
jag hade iaf. valt den lösningen till hästen. Men har man inte pengar så ska man ju klart inte tänka i de banorna. lite färgskiftningar är kanske inget ni bryr er om...

jag köpte ett remontträns till minishettisen från pfiff förut. jag köper aldrig något från dem igen, fy fasen vad illa produkten stank. drog man fingret längs lädret så blev man alldeles svart:eek: men värst av allt var stanken. hängde ut det på vädring över natten men det luktade såpass illa att man blev illamående. det tränset åkte tillbaka igen. aldrig mer!!

till ovanstående.
självklart pratar vi nytt nu! inget ihopsatt med olika spännen och nyanser i lädret. jag har mejlat en butik om passiers träns. hoppas på att måtten stämmer, isåfall får det bli ett sådant:love:

passier gemini någon som har detta?

Jag börjar fundera på om man ska köpa träns som är anpassade för nordsvenskar. De har ju breda huvuden men inte så¨långa. Det kanske funkar?

Ja iofs, är man ändå ute efter ett nytt märkesträns kunde man lika gärna få ett uppsytt. Alt. att man får den delen som felar justerad om det går.
Men ska man ha ett dyrt märkesträns kan man ju å andra sidan kolla med återförsäljare/tillverkare vad det har för mått, Stübbenstränset jag har är som sagt väldigt flexibelt i storleken, passade min cobhäst och fullhäst och även en lite större fullhäst :p

Liknande trådar

• Snygga träns i X-full med vanlig, engelsk nosgrimma?
  • Passform träns
  • hjälp! storlek på Döbert träns
  • Mått till träns?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka