Du som har getter - dina bästa råd

Bukefalos 30 år!

Capybara

Trådstartare
Du som har getter, oavsett ras eller hur många (fast berätta gärna, om du vill!): vilka är de absolut bästa råden som du önskar att du själv hade fått innan du skaffade dem? Det kan vara allt från "gör det inte!!" till typ "ge dem sälgsly så blir de glada", eller whatever.

Bra staket, mycket ström och högt. :angel: de älskar att leka så upphjda eksaker, tex kabeltrumma, (spika igen hålet så de inte ramlar er) pallkragar i olika höjder. Skiva så de inte ramlar ner i emellan med benen. sly och inte för kraftig mat.

Du som har getter, oavsett ras eller hur många (fast berätta gärna, om du vill!): vilka är de absolut bästa råden som du önskar att du själv hade fått innan du skaffade dem? Det kan vara allt från "gör det inte!!" till typ "ge dem sälgsly så blir de glada", eller whatever.
Flocken är jätteviktig för dem, så alltid fler än en - gärna jämna antal för de har ofta en kompis som är extra viktig för dem.

Skaffa inte getter. Dom rymmer och äter upp saker.
Fast faktum är att jobbets getter inte rymmer. Högt fårnät med elrep på distanser innanför och uppepå. Dom är dom tråkigaste getter jag träffat. Och ja, jag har haft egna getter och jobbat på fler ställen med getter. Dvärggetter är urcharmiga och hopplösa. Jämt/lantgetter inte så jobbiga. Men lite trista.

Tack för bra och ärliga svar!

Att de rymmer och äter upp saker har jag förstått. Vi tänkte att uppätandet delvis skulle vara en del av poängen (röja sly), och ryker det en och annan vinbärsbuske må väl det vara hänt.

Vi har dock inte ens bestämt oss om ras än. Precis som @Luff skriver tycker jag ju att dvärggetter är urcharmiga, och egentligen är det lite konstigt att jag numera har egen gård men ännu inte skaffat några. Jag har dock en (möjligen idealiserad) tanke om allmogegetter, och det kanske är bra med lite trista typer att börja med?

Vi tänker oss typ två i början, så det blir ingen jätte(gete)verksamhet till att börja med.

Våra äter inget sly utan bara sånt vi vill ha kvar. Man förstår inte nivån på rymmandet innan man har upplevt det. De liksom går runt och testar staketet hela tiden, ställer sig på bakbenen och trycker med hela sin vikt mot för att se vart det kan börja ge vika.

Våra äter inget sly utan bara sånt vi vill ha kvar. Man förstår inte nivån på rymmandet innan man har upplevt det. De liksom går runt och testar staketet hela tiden, ställer sig på bakbenen och trycker med hela sin vikt mot för att se vart det kan börja ge vika.
Vad är det för ras?

🐐 jag har trots mitt gethat föreslagit att vi ska skaffa fler, tänker att det blir roligare för dom att stanna kvar i hagen om dom inte bara har varandra

Bifogade filer

• PXL_20260802_192743891.webp
    PXL_20260802_192743891.webp
    130,9 KB · Visningar: 961
Hade precis tänkt skriva till maken att vi kanske ska lägga getprojektet på is ändå. Men sen såg jag en bild på den ras jag är mest sugen på, där getterna har precis det där milda leendet som på @fickan s bild, och jag känner ba: komsi komsiiii.

Ja just det. Bockar STINKER. Verkligen. På riktigt. Och sen stinker du. Och hela stallet. Men killingar är ju hela grejen med att ha getter. Finns inte charmigare djurbarn. Som om dom är bockar kommer att börja stinka och ingen vill ha dom så du måste slakta dom.

Tack för bra och ärliga svar!

Att de rymmer och äter upp saker har jag förstått. Vi tänkte att uppätandet delvis skulle vara en del av poängen (röja sly), och ryker det en och annan vinbärsbuske må väl det vara hänt.

Vi har dock inte ens bestämt oss om ras än. Precis som @Luff skriver tycker jag ju att dvärggetter är urcharmiga, och egentligen är det lite konstigt att jag numera har egen gård men ännu inte skaffat några. Jag har dock en (möjligen idealiserad) tanke om allmogegetter, och det kanske är bra med lite trista typer att börja med?

Vi tänker oss typ två i början, så det blir ingen jätte(gete)verksamhet till att börja med.
Getter är underbara. Helt fantastiska djur. Och om de har allt de behöver så rymmer de inte - mina går helt fritt och går ingenstans alls. (Man får ha lagom avstånd till grannar bara.) Däremot äter de så klart allt man odlar så det kan vara svårkombinerade intressen om man vi ha getter som går fritt. Kastrerade bockar luktar inte men okastrerade gör det definitivt. Charmigare djur får man leta länge efter. Det är getekul med getter. :love::p

Jag går delvis emot strömmen och säger, klart du ska skaffa getter!
Afrikanska dvärggetter är ju lite mindre och på så sätt kanske lättare att hantera, men de är också mycket svårare att hålla på rätt plats.
Men det som gör att jag aldrig mer skaffar den rasen är bräkandet!
De skriker mycket oftare och mycket högre än lantraserna. Jag höll på att bli knäpp.
(Sen finns det ju förstås individuella skillnader precis som med allt annat. )

Satsa på nån av lantraserna istället säger jag, gärna med genbank för att stötta rasen.

Som någon annan nämnde så luktar bockarna mycket illa. Jag har en kastrerad bock så han luktar inte dock.

En sak som kan vara bra att ha i åtanke är att det kan vara klurigt att hitta en veterinär som är bra på getter.

Jag går delvis emot strömmen och säger, klart du ska skaffa getter!
Afrikanska dvärggetter är ju lite mindre och på så sätt kanske lättare att hantera, men de är också mycket svårare att hålla på rätt plats.
Men det som gör att jag aldrig mer skaffar den rasen är bräkandet!
De skriker mycket oftare och mycket högre än lantraserna. Jag höll på att bli knäpp.
(Sen finns det ju förstås individuella skillnader precis som med allt annat. )

Satsa på nån av lantraserna istället säger jag, gärna med genbank för att stötta rasen.

Som någon annan nämnde så luktar bockarna mycket illa. Jag har en kastrerad bock så han luktar inte dock.

En sak som kan vara bra att ha i åtanke är att det kan vara klurigt att hitta en veterinär som är bra på getter.

Tack! Kul med pepp! Jag lutar faktiskt åt en hotad lantras och har knutit lite kontakter, det skulle vara jätteroligt.

Så du menar att de där charmiga dvärggetsskriken som blir virala på Youtube kan ha en baksida? 😃 😅

Tack! Kul med pepp! Jag lutar faktiskt åt en hotad lantras och har knutit lite kontakter, det skulle vara jätteroligt.

Så du menar att de där charmiga dvärggetsskriken som blir virala på Youtube kan ha en baksida? 😃 😅

Det är precis vad jag menar 😅🙈
Jag tycker de är hemska att lyssna på, och så skriker de gärna så fort någon/något rör sig. 🤪
Kan även vara bra att veta att om du ska ge kraftfoder och inte får tag i foder till getter så ska de ha hellre ha nötfoder än fårfoder.
Du kanske redan har koll på det men inte alla som vet 😊

Ni har (ännu inte) lyckats avskräcka mig, och med stor sannolikhet kommer det flytta hit två getter av en allmogeras ganska snart - vi ska bara bygga lite först. Tills vidare vill jag gärna ha ännu fler tips och "gör det!"/"gör det inte!", och heeeemskt gärna bilder också.

Liknande trådar

• Då hundlivet inte blev som man tänkt
  • Ofrivillig ensamhet
  • Sjuk hund, akut pankreatit(?)
  • Vilken handväskhund ska min man ha?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12