Är det bara jag...

Blandrastik

Trådstartare
som tycker att:

-Karborrebanden på vanliga benlindor nästan alltid sitter på fel plats, de är gjorde för ben à la telfonstolpe.
-Standardtränset har; för kort panband, för långa sidstycken och för lång nosgrimma.
-Det superbilliga bomulls/ylletäcket är till 100% för stort i halsen, passar vilen ardenner som helst.
-Att de flesta sadlar har för smal kanal under och för lite grader i bommen för att passa standardhästen.
-Att kläder som säljs som ridkläder många gånger mest är snygga att titta på. Tills brunte har snytit sig i din nya microfiberjacka, och den är täckt av hår från stallkatten. Och börjar det regna är det bara att söka skydd.
-Köper du en inspänning så får du börja med att ta fram håltången, för du vet att den är för lång.
-Köper du en gjord till tex tömkörning är den med största sannorlikhet också för lång.

Vet de som gör hästutrustning inte hur en häst ser ut!!?
Eller de som gör ridkläder, har de aldrig hört talas om den mängd lera som täcker alla stallplaner och hagar så här års?

Jag bara undrar, är det bara jag eller?....

Sv: Är det bara jag...

-Karborrebanden på vanliga benlindor nästan alltid sitter på fel plats, de är gjorde för ben à la telfonstolpe.
Lindar väldigt sällan men min häst har grova ben så lindornas kardborreknäppning hamnar rätt på honom
-Standardtränset har; för kort panband, för långa sidstycken och för lång nosgrimma.
Nosgrimmorna brukar vara för tajta på min häst om de ens går att knäppa (full). Men jag rider å andra sidan utan av andra skäl. Tränsen brukar passa annars :bow:
-Det superbilliga bomulls/ylletäcket är till 100% för stort i halsen, passar vilen ardenner som helst.
Pållen är bred över bringa och bog och jag har faktiskt aldrig hittat ett täcke som varit förstort för honom där. Snarare för långt på längden.
-Att de flesta sadlar har för smal kanal under och för lite grader i bommen för att passa standardhästen.
Beror lite på vilken prisklass man letar, men de billigare alternativen stämmer det rätt bra på. Har en westernsadel och en Prestige till min och den har bred kanal.
-Att kläder som säljs som ridkläder många gånger mest är snygga att titta på. Tills brunte har snytit sig i din nya microfiberjacka, och den är täckt av hår från stallkatten. Och börjar det regna är det bara att söka skydd.
Köper inte ridkläder av "udda" material, ska vara praktiskt och skönt och tåla att skitas ner och tvättas
-Köper du en inspänning så får du börja med att ta fram håltången, för du vet att den är för lång.
Nej, snarare tvärt om att de behöver förlängas men använder inte inspänningar. Äger dock en snodd och gramantygel som inte används... men de passar iaf
-Köper du en gjord till tex tömkörning är den med största sannorlikhet också för lång.
Nej, här med. :D Beror väl lite vad det är för häst man har också. Om den passar in i fullmåtten eller om den ligger mellan cob och full osv..Då kan jag förstå att man har problem med utrustning osv...

Håller med, mina senaste var "felskapta"

-Standardtränset har; för kort pannband, för långa sidstycken och för lång nosgrimma.
Det har dock aldrig hänt mig

-Det superbilliga bomulls/ylletäcket är till 100% för stort i halsen, passar vilken ardenner som helst.
Jo där har du en poäng, har sytt om ett ylletäcke..

Letar man så hittar man, jag har inga bekymmer med sadlar

Mångt och mycket är mest för att vara snyggt...

Haha, nä min är för kort så jag får förlänga med balsnören, men så har min häst en lång fin hals också!

Ja, Börjes variant ja, där behövs fler hål. men Hööks funkar bra.

Det är alldeles sant....får alltid klippa av en bra bit av kardborren så den inte fladdrar
-Standardtränset har; för kort pannband, för långa sidstycken och för lång nosgrimma.
Glöm inte den alldeles för långa käkremmen
-Det superbilliga bomulls/ylletäcket är till 100% för stort i halsen, passar vilken ardenner som helst.
precis som alla andra täcken alltså
därför ska man inte köpa ridkläder, dyra och opraktiska....
japp. och ändå var min häst mkt tjock när jag skaffade min gjord och ändå var den för lång

Vet de som gör hästutrustning inte hur en häst ser ut!!? nej
Eller de som gör ridkläder, har de aldrig hört talas om den mängd lera som täcker alla stallplaner och hagar så här års? nope, de sitter säkert på kanarieöarna och gör kläderna :smirk:

Kan hålla med om benlindorna,

men ang pannband är de flesta för stora för min hästs huvud!

Stigläder måste jag nästan jämt göra hål i (korta ben)

Men det största poblemet är för mig att stropparna på schabraken alltid sitter jättefel så de hamnar helt konstigt under sadeln.

Använder sällan benlindor, så det vet jag inte
Håller med men tillägger för kort käkrem!
Med tanke på att jag har nordsvensk låter det där inte helt fel, men jag tycker det flesta täcken är tighta i halsen
Har en väl utprovad sadel till min häst så det problemet har inte jag iaf
Speciellt ridbyxor tycker jag är svårt att få tag i som sitter snyggt och som håller!
Använder inte inspänning
Med tanke på att tömkörningsgjordarna jag köpt/provat passar alldeles utmärkt på min nordsvensk är det säkert svårt att hitta till hästar modell mindre.

Absolut!
För långa sidstycken!
Absolut! Ramlar bara ner och låser bogarna.
Ja, nu har jag ju en jättebred häst så jag kan inte uttala mig om standardhästen säkert, men det verkar ju som att många smala sadlar inte har någon kundkrets, så varför tillverkas de?
Japp, se min tråd om arbetskläder i stallet!
Ja, fast jag har bara vanliga inspänningstyglar och de är faktiskt lagom för min arab, men då i stället för korta för större hästar.
Antagligen, jag har en travsele som dock passar.

/Camilla

Har inte haft ett ända av dina problem.... Jag har två halvblod. :smirk: Vad menar du med standardhäst?

Iofs har jag aldrig köpt nåt superbilligt täcke, men man får ju det man betalar för, och för 250,- så får man inte ett täcke med bra passform... Så det tycker jag inte är så konstigt?

Centaur skrev:
Iofs har jag aldrig köpt nåt superbilligt täcke, men man får ju det man betalar för, och för 250,- så får man inte ett täcke med bra passform... Så det tycker jag inte är så konstigt?
Jag har hittills testat en täcken från billiga och upp till 2000 kr i prisnivå och jag hittar fortfarande inget som passar bra och är tillräckligt smalt i halsen. :mad: Men så har jag inte en standardhäst heller...
Why go standard when you can go all the way? :angel: :devil: :angel:

/JES
En gång Arabryttare, ALLTID Arabryttare! :bow:

Jag menar det där täcket man köpte på Eurohorse eller någon annan mässa för typ 250 spänn.
Det måste ju kosta lika mycket att skära till ett täcke som passar, dvs går högre i halsen, än ett som är för stort.

Ja herregud, jag undrar hur den häst är skapt som kan ha mina benlindor utan att det blir en lång irriterande kardborreflärp över. Har fått flytta kardborren på samtliga för att de ska passa på medryttarpållens ben, och då har han ändå nästan modell telefonstolpe.
Att sidostyckena på träns i många fall är på tok för långa och att många ridplagg verkar vara gjorda för lugnt och renligt inomhusbruk har jag också ondgjort mig över många gånger.
Och tömkörningsgjorden jag köpte skulle passa både häst och ponny - jo tjena. Jag får knäppa den på näst innersta hålet trots att pållen är både grov av naturen och sommartjock. Undrar hur den ponny ser ut som den gjorden passar på. :crazy:

Vet inte riktigt vilka typer av hästar de ska passa, min pålla har smala ben och det ser alltid ut som om hon går omkring med gigantiska kuddar om fötterna, kardborrebanden hamnar alltid fel hur taktiskt jag än försöker linda :smirk:

Japp och nosgrimmor + acchenremmar är alltid för stora runt nosen och har man nosgrimman på översta hålet kan man fortfarande ha den som en remont. Damen är mitt emellan cob och full. Cob = för smått, full = för stort. Hon får måttsytt = bortskämd :rofl:

Hittar aldrig några superbilliga täcken så jag köper täcken som passar hyfsat fast alla täcken verkar vara antingen för stora eller för tajta runt bog och halsparti :mad:

Finns inga standardhästar, de är alla olika individer med olika ryggar precis som vi människor. Har en bred, rund häst med rak rygg, har letat som en tok i två år och äntligen börjat träffa rätt.
Man måste dock vara villig att betala när det inte fungerar med de enkla lösningarna :angel:

Kanske är det vi som tänker för mycket på mode när vi handlar, mina ljusblårutiga pikeur-ridbyxor är jättesnygga men väldigt opraktiska om man inte har någon som kan mocka, rykta, sopa, sadla av/på åt en :D Men jag köpte dem i alla fall.... :p
Sambons Tierra -Gortex torkas av med wettex till skillnad mot mina KyraK som ständigt går i tvätten - livet på en pinne..

Japp därför har bortskämda damen måttsydda :angel:

Japp, alltid för stora, undrar vilken elefant de var ute och mätte på när de skapade designen. Damen kommer få en fin anpassad, när jag får tid över i verkstaden - typ om aldrig :p

Vet de som gör hästutrustning inte hur en häst ser ut!!?

Nej, i regel inte, det mesta tillverkas i fabrik av folk som aldrig eller knappt sett en häst. De får en ritning framför sig av produktansvarig och utför jobbet. Allt ska ha en ekonomisk vinning och hästsportsutrustning kan man tjäna bra på.

Eller de som gör ridkläder, har de aldrig hört talas om den mängd lera som täcker alla stallplaner och hagar så här års?

Som om de bryr sig, du som konsument köper det ju för att det är snyggt. Sedan svassar alla deras modeller runt på välskötta stallplaner och pedantiskt skötta stallar och ridhus - du förförs av reklamen och glömmer snabbt bort vinterrasthagen där man sjunker ner till vaderna i lera och alla skitiga moment som ingår i skötseln av en häst :D

Jag bara undrar, är det bara jag eller?....[/QUOTE]

Nej, även jag som undrar, inte upphör att förvånas över hur lätt jag övertalar mig själv till vissa dumköp.
Jag håller på att att starta ett korståg med gröna tretornstövlar, oljerock och smutståliga ridbyxor, ska du med? ;)
När vi ändå är igång kan vi köra ett race med allt det andra också.

Apo

Det jag DÄREMOT har stora problem med är PADDARNA! Tycker alltid de är gigantiska i höjdled och antingen alldeles för långa eller alldeles för korta i sidled :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka