Är det en rättighet att ha häst?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Thisiswhy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 440
  • Visningar Visningar 35 666
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Helt tydligt är ju att vissa i den här tråden inte tillhör Sveriges intelligensbank:grin:

Herregud vart ska man börja?

1. Hästar är inte lika viktiga som människor
2. Barn är ingen "hobby", det är en del av livet
3. Abort är inget man bara "gör"
4. Preventivmedel är inte 100% säkra
5. Vad gör man med barn man redan har? Avlivar?

I mina ögon framstår MÅNGA i den här tråden VÄLDIGT OINTELLIGENTA.

Man skaffar inte barn om man inte har råd, man köper inte en häst om man inte har råd. PUNKT.

JAG tycker inte att en människa är viktigare än en häst eller en hund osv och det finns många som håller med mig.
Tydligen är du mer värd än andra raser, gäller det människor med annat ursprung också?

Alla som har sex vet att man kan bli med barn då, annars står det inte rätt till i huvudet.
Då måste man ju väga över om man är beredd att ta risken att bli gravid, är man det ja vill man ha och kan ta hand om barnet då?
Tar man bort det annars?
Varför ska JAG betala för någon annans barn pga den personen inte tänkt när de skaffat barn?

Nej du, JAG vill INTE sponsra att andra skaffar barn som de inte har råd med i utgångsläget!
Sen kan saker ALLTID hända men att utgå med att förlita sig på att samhället försärjer sig och ett "oplanerat" barn det vill jag inte ställa upp på!

Då finns det bättre saker jag kan lägga mina skattepengar på, tex att hjälpa SJUKA och inte oansvariga dumdristiga människor.

Därför vore det mycket bättre om man själv fick välja till vilka kategorier man vill att sina skattepengar ska gå, då kan ju DU välja att sponsra andras barn men jag kan välja att mina pengar ska gå till det JAG brinner för.

Fast återigen, någon mår bra av att resa, ska vi skjuta till en 1000-lapp för det också?

om någon person är döende och denna resa kan ge personen i fråga lycka i sin sista tid, absolut.
Men när det gäller att förlora en häst och få en resa inställd så tycker jag att det är olika saker. Min upplevelse är att det är svårare att förlora levande individer än saker.

JAG tycker inte att en människa är viktigare än en häst eller en hund osv och det finns många som håller med mig.

Och det ska komma från en som har läderutrustning till sin häst och läderridstövlar till sig själv.:angel::rofl:

Vet du om att ditt läder kommer från djur?????-som du tycker är lika viktiga som människor........

Jag har även fått träningarna betalda förut, men det rann ut i sanden lite för ett par årsen när hästen skulle vila och sen kom det aldrig igång igen så det betalar jag själv nu.

Det är fk och lss som betalar ut mina pengar. Fk kan vara knepiga ibland, ibland otroligt generösa och hjälpsamma och ibland är det tvärstopp.

Tredje gången, jag undrar vad får du och hur betalas det ut, vad står det på utbetalningsavin?

Och hur mycket lidande och till vilken kostnad har inte hästeriet hittills stått för i det här landet? Det finns ju en oändlig massa människor som skadats, en hel del med invaliditet som följd just bara för att till varje pris hålla på med hästeriet trots att pållen man skaffat sig varken är lastbar, trafiksäker, lugn eller knappt styrbar.

Ohälsa och lidande är för mig inte begrepp på smärta, skador eller sjukdomar. En mycket sjuk person kan finna hälsa i att umgås med hästar, att få en mening i vardagen.
Människan har alltid fria val, att man rider i trafiken på en ej trafiksäker häst är inte smartast idén enligt mig, men jag tycker inte att man ska bära skuld för att man skadas pga ett oigenomtänkt beslut.

*kl*

Om folk skulle sluta få barn så skulle samhället stagnera och dö ut inom loppet av kanske 50 - 60 år.

Skulle barnafödandet gå ner drastiskt så skulle regeringen med stor sannolikhet införa höga barnapremier för att folk skulle få barn. Då skulle barnafödandet tom bli en skylldighet.

Många här tycks inte förstå att utan barn så stannar samhället och upphör att existera.

Utan resor till Kanarieörarna och hästar så blir många arbetslösa men det skulle lösa sig så småningom.

Därför går det inte att jämföra barn och hobby. Den jämförelsen existerar inte ens i samma universum.

Jag skulle klara mig utmärkt utan barnbidrag och det tror jag nog att en hel del skulle göra också. Sen finns det de där barnbidraget är skillnaden mellan att försörja sig själv och att gå till socialen.

Men trots att vi klarar oss så är det ett välkommet tillskott för våran familj. Jag ser det som ett litet tack för att jag bla offrar karriär, tid och pengar för att skaffa fram en ny samhällsmedborgare som kan föra Sverige framåt.

Redan nu så finns det för få unga i förhållandet till de gamla. Dvs det finns för få unga för att försörja alla som blir gamla.

För inte så länge sedan var det en väldigt vikande kurva av barnafödande men tack och lov har den minskat.

Vi i Sverige har en väldigt stor förmån att kunna vara länge hemma med våra barn, få barnbidrag, gratis sjuk- och tandvård m.m. Det är något vi skall vara rädda om och stolta över.

Är det lika dåligt med studiebirdag? De som minsan inte klarar sig utan studiebidraget skall inte studera.

Mvh

Tora

*kl*

Om folk skulle sluta få barn så skulle samhället stagnera och dö ut inom loppet av kanske 50 - 60 år.

Skulle barnafödandet gå ner drastiskt så skulle regeringen med stor sannolikhet införa höga barnapremier för att folk skulle få barn. Då skulle barnafödandet tom bli en skylldighet.

Många här tycks inte förstå att utan barn så stannar samhället och upphör att existera.

Utan resor till Kanarieörarna och hästar så blir många arbetslösa men det skulle lösa sig så småningom.

Därför går det inte att jämföra barn och hobby. Den jämförelsen existerar inte ens i samma universum.

Jag skulle klara mig utmärkt utan barnbidrag och det tror jag nog att en hel del skulle göra också. Sen finns det de där barnbidraget är skillnaden mellan att försörja sig själv och att gå till socialen.

Men trots att vi klarar oss så är det ett välkommet tillskott för våran familj. Jag ser det som ett litet tack för att jag bla offrar karriär, tid och pengar för att skaffa fram en ny samhällsmedborgare som kan föra Sverige framåt.

Redan nu så finns det för få unga i förhållandet till de gamla. Dvs det finns för få unga för att försörja alla som blir gamla.

För inte så länge sedan var det en väldigt vikande kurva av barnafödande men tack och lov har den minskat.

Vi i Sverige har en väldigt stor förmån att kunna vara länge hemma med våra barn, få barnbidrag, gratis sjuk- och tandvård m.m. Det är något vi skall vara rädda om och stolta över.

Är det lika dåligt med studiebidrag? De som minsan inte klarar sig utan studiebidraget skall inte studera.

Mvh

Tora

Om folk skulle sluta få barn skulle världen kanske ha kunnat återhämta sig lite på 50-60 år

Barnafödandet skulle behöva gå ner drastiskt. Så kanske vi skulle ge bidrag till de som väljer att avstå barn för jordens skull.

Många här tycks inte förstå att vi människor håller på att ta livet av det vi alla behöver för att överleva, jorden, för att vi fortplantar oss för mycket.

Det går att jämföra alla levande varelser, från spindeln som kryper på mitt golv till barnet som sover i sin säng. Men det är helt sjukt att jämföra något som lever med en båt, en bil eller en resa!

Andra människor ska inte betala min stora egoism att skaffa barn. Jag ska inte få bidrag för att jag helt själviskt väljer att ta fram en till individ som puttar jorden ytterligare ett steg mot förstörelse.

Hade jag varit mer osjälvisk hade jag adopterat ett redan existerande barn till ett bättre liv.

Det enda sättet att rädda världen är att minska ner på det som förstör den. Oss, människor!

Så på sätt och vis borde man nog hellre få bidrag för att skaffa djur i stället för barn. Barn är en tillgång för samhället på kort sikt men en belastning för världen!

Sedan ska vi självklart hjälpa de som kommer i nöd. Med ex socialbidrag. Men inga bidrag för lyx. För det är en väldigt stor lyx att ha barn, häst, hund etc.

Man skaffar inte barn om man inte har råd, man köper inte en häst om man inte har råd. PUNKT.

Tydligen är du mer värd än andra raser, gäller det människor med annat ursprung också?

Alla som har sex vet att man kan bli med barn då, annars står det inte rätt till i huvudet.
Då måste man ju väga över om man är beredd att ta risken att bli gravid, är man det ja vill man ha och kan ta hand om barnet då?
Tar man bort det annars?
Varför ska JAG betala för någon annans barn pga den personen inte tänkt när de skaffat barn?

Nej du, JAG vill INTE sponsra att andra skaffar barn som de inte har råd med i utgångsläget!
Sen kan saker ALLTID hända men att utgå med att förlita sig på att samhället försärjer sig och ett "oplanerat" barn det vill jag inte ställa upp på!

Då finns det bättre saker jag kan lägga mina skattepengar på, tex att hjälpa SJUKA och inte oansvariga dumdristiga människor.

Därför vore det mycket bättre om man själv fick välja till vilka kategorier man vill att sina skattepengar ska gå, då kan ju DU välja att sponsra andras barn men jag kan välja att mina pengar ska gå till det JAG brinner för.

Fast VEM är det som bestämmer om man har råd att skaffa barn och vem som inte har det?

En del har mycket väl råd att ge barnet de grundläggande sakerna i livet såsom mat, kläder, omvårdnad och kärlek. De köper begagnade grejer såsom barnvagn, bilbarnstolar och kläder och sparar massor av pengar på så vis. Men har egentligen kanske inte en jättebra ekonomi. Medan nästa familj har råd att köpa allt nytt, barnet får utöva dyra hobbies och får massa pengar när det blir äldre.

Vem är det som ska bestämma över det här? Och vad är det som klassas att ha råd? Vilket av barnen har det sämre än det andra?

om någon person är döende och denna resa kan ge personen i fråga lycka i sin sista tid, absolut.
Men när det gäller att förlora en häst och få en resa inställd så tycker jag att det är olika saker. Min upplevelse är att det är svårare att förlora levande individer än saker.

Fast för en människa som inte har något intresse alls för djur så kanske denne upplever att det är svårt att förlora den resan. Du kan inte utgå från dig själv och fina egna intressen i en sån här fråga.

Barn är bra för samhället och därför så skall samhället vara med och betala för alla barn.
Hästar är bara en privatsak.

Alltså barn är bra för samhället förutsatt att de är önskade, tyvärr finns det väldigt många barn som aldrig kommer att bli bra för varken samhället eller sig själva just för att de kommit till på ska vi säga oplanerat eller ogenomtänkt sätt. Många har fått den värsta tänkbara start i livet som någon kan få, och få repar sig dock långt ifrån alla tyvärr trots gedigna insatser. Så visst kan man tycka att en viss eftertänksamhet ska till, för det är alltid någon som kommer att få lida i slutändan även fast pengar skjuts till.

Så jag vill nog påstå att även barn är ett eget val man gör, för det är ett stort ansvar som krävs och som man måste ta som förälder och det kan inga pengar i världen ersätta.

Tar man bort det annars?

Men om du tycker djur har samma värde som människor, antar jag att du tycker de ska ha samma rättigheter som människor oxå? Eller har du dubbelmoral på den punkten?
Hur skulle du resonera om någon vid olycka väljer att rädda sitt djur framför någon du älskar som din mamma, pappa, syskon, pojkvän etc?

Om du får ett barn och sen skiter sig det helt för din familjs ekonomi, tycker du att ditt barn ska ha samma rättigheter som alla andra barn i samhället, eller får det skylla sig själv för mamma och pappa fick gå från sina jobb?
Och du och din man har varit väldigt oansvariga och dumdristiga som skaffade barn när världen är som den är?

Varför ska samhället betala för dig för att du valt att rida om du ramlar av och skadar dig allvarligt?
För alla som rider vet ju vilken skaderiskt det är, om det står rätt till i huvudet på dem vill säga...

Ja det tyder ju på hur smart du är...

Ett människa är alltid viktigare och mer värd ja. Hur man kan tycka annat förstår jag inte
Sen består världen av olika ARTER och varje ART kan vara indelad i RASER, människan skiljer förlite genetiskt för att prata om raser. Jag värdesätter gruppen människor mer än gruppen djur, att du ens andas att jag på något sätt skulle vara rasist...:mad:

Tar man bort det annars?

Vi ska alltså inkomstpröva gravida och sen tvångsabortera om de inte går igenom? Eller hur tänkte du lösa det?

Lilla vän, barnbidraget ges till alla föräldrar i sverige, oavsett inkomst. Paret Reinfelt fick tex. 45 000 förra året i barnbidrag. Riksdagen har beslutat att vi ska ha ett allmänt barnbidrag, det påverkas inte av om fattigt folk skaffar barn eller inte. Du får lobba för slopandet av barnbidraget helt enkelt.

Fast hur gör vi med dom som blivit sjuka av oansvarig dumdristighet då? Skjuter på torget?

Ehhh...brinner för? De kan du göra på fritiden. Skattemedlen ska fördelas av riksta och regering, nationalekonomer och politiskt insatta som har åtminstånde en liten susning om hur man får ett land att fungera, framröstade av folket i landret.

Inte av kreti o pleti och ordföranden i Egoklubben:grin:

Nej det är ingen rättighet att ha häst.

Jag själv fick sälja min häst för att jag blev av med mitt heltidsjobb och hade ingen möjlighet att ha häst. Min häst betydde allt för mig och jag älskade honom över allt. Men vad spelar det för roll när man inte har pengar?

Sen tycker jag att är man så sjuk att man inte klarar av att jobba någonstans och får sjukpenning så har man inte orken att ha en egen häst heller men allt vad det innebär.
Det spelar ingen roll hur bra man mår av att ha den för orkar man ta hand om en häst varje dag så orkar man nog jobba några timmar oxå.

Och man sen vill hålla på med hästar så finns det ridskolor och möjlighet att vara medryttare.

Fast för en människa som inte har något intresse alls för djur så kanske denne upplever att det är svårt att förlora den resan. Du kan inte utgå från dig själv och fina egna intressen i en sån här fråga.

Så kan det vara och då ser jag inget fel med att samma där skjuta till en summa, om man kan ge ordentliga skäl för det.
När det gäller hästar så finns det forskning i ryggen, dels när det gäller fysiska problem men även psykologiska.
Jag menar inte rakt upp och ner att man ska få pengar för att kunna behålla hästen, men om hästen är en hälsoresurs för aktuell individ så ska man ta tillvara på det och då tycker jag inte att det är orimligt med tillskjut av pengar.
Men det hamnar nog under försäkringskassan då?

kl*

Jag tycker att det är flera inlägg i tråden som har en väldigt otrevlig ton. Väldigt tråkigt..

Nej det är ingen rättighet att ha häst.

Jag själv fick sälja min häst för att jag blev av med mitt heltidsjobb och hade ingen möjlighet att ha häst. Min häst betydde allt för mig och jag älskade honom över allt. Men vad spelar det för roll när man inte har pengar?

Sen tycker jag att är man så sjuk att man inte klarar av att jobba någonstans och får sjukpenning så har man inte orken att ha en egen häst heller men allt vad det innebär.
Det spelar ingen roll hur bra man mår av att ha den för orkar man ta hand om en häst varje dag så orkar man nog jobba några timmar oxå.

Och man sen vill hålla på med hästar så finns det ridskolor och möjlighet att vara medryttare.

Att ha häst innebär ju väldigt olika för olika personer och det är ju svårt att dra den generella gränsen och säga att går man på sjukbidrag är man för sjuk för att ha häst.

Du måste ju innan du uttalar dig så inse att det finns olika sorters sjuk och inte bara sängliggande dödsjuk varianten.

Dessutom finns det inte riktigt de möjligheterna i samhället idag, för att en sjuk ska kunna jobba ett par timmar när den kan och klarar det, men om du startar ett företag och sen anställer massa sjuka som dyker upp när de kan, så gör du ju en riktigt bra samhällsinsats och skulle förmodligen hjälpa alla de 5-10 personer som skulle kunna täcka upp för en frisk heltidsarbetare, frågan är ju om det är ekonomisklönsamt för dig?

Nä men jag anser inte att mina skattepengar ska gå åt nån annans häst när jag själv inte har råd att ha häst fast jag jobbar.

Jag har ett jobb där jag kan jobba när jag vill och hur många timmar jag vill, så visst finns det sånna jobb.

Och visst fattar jag att det finns olika sorters sjuk, men det finns olika sorters jobb oxå, och klarar man inte av ett enda jobb, så förstår jag inte hur man kan klara av att ta hand om en häst varje dag.

Nä men jag anser inte att mina skattepengar ska gå åt nån annans häst när jag själv inte har råd att ha häst fast jag jobbar.

Jag har ett jobb där jag kan jobba när jag vill och hur många timmar jag vill, så visst finns det sånna jobb.

Och visst fattar jag att det finns olika sorters sjuk, men det finns olika sorters jobb oxå, och klarar man inte av ett enda jobb, så förstår jag inte hur man kan klara av att ta hand om en häst varje dag.

Men det kanske är problemet för dig, att du inte förstår att det finns olika typer av hästägande och alla som har häst tar inte hand om den varje dag.
Och orkar man hästäagande fullt ut med allt vad det innebär varje dag år ut och år in, så kan du mycket väl ha rätt i att man borde klara arbeta oxå, annars kan du ju om du vill veta fråga de som är sjukskrivna med häst personligen hur det funkar för just den, vad de har för sjukdom etc, men att dra alla över branten för att du tycker, verkar märkligt.

Hästar och djur är rehabiliterande för många och det som sticker i dina ögon och skattepengar, kan mycket väl vara vägen tillbaka till arbetslivet för den sjuke hästägaren.

Fast sånna jobb där det inte finns någon som helst närvaro plikt, utan kom och gå som du vill, är ju inte särskillt vanliga eller ens fungerande för många företag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 606
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 584
Senast: Edla
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 374
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?