är det farlig? :S

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare knasenknas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 809
K

knasenknas

min lilla polla var ute å red för någon vecka sen med min medryttare, och var väldigt hispig så på något sätt har hon blivit av med den "kastanjen" under hovsäkgget. hon har väl trampat eller något, så eftre det blev hon halt, tror ni att det är för att den har gått av eller tror ni det är av en annan orsak hon är halt?
å är det farligt om den går av? eller går av den är borta helt.. :confused: :cry:

Sv: är det farlig? :S

Hej!
Hur långt in har den gått av? Är det så att hela är borta -öppet sår som blöder?
Isånafall är det nog inte värre än ett vanligt sår.
Att dom tappar sina kastajner, eller rättare sagt tappar den yttre delen, är ju helt normalt.

Mli skrev:
Hej!
Hur långt in har den gått av? Är det så att hela är borta -öppet sår som blöder?
Isånafall är det nog inte värre än ett vanligt sår.
Att dom tappar sina kastajner, eller rättare sagt tappar den yttre delen, är ju helt normalt.

ja den har gått av helt, och det har blött... :(

Nu såg jag att du hade skrivit under hovskägget! Tänkte först på de kastanjer som dom har under knä/has. Jag tror inte att det är någon större fara ändå, sporren är ju inte förgrenad med inre senor/ligament/ben, utan endast en hudförändring.

Behandla den som ett vanligt sår, se så att det inte har bildats fickor i huden under, ifall den har ryckts loss.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 298
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 936
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 947
Senast: ildiko
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka