Är det här täcket BRA?

_Runaway_

Trådstartare
Har tröttnat på mitt regntäcke som läcker hela tiden, och vill ha ett nytt, inte alltför dyrt. H**ks har ju ett grönt regntäcke för runt 500kr och jag vill höra vad ni tycker om det! Är det tätt även vid ihållande regn? Står på hemsidan att det är ett populärt täcke, gör det skäl för det?

bild, som kanske kan funka:
600049.jpg

Sv: Är det här täcket BRA?

Det har inga bogveck, det tycker jag talar för dess nackdel då passformen blir sämre då... inga snabbspännen i bogen heller...

Jag tror att det är rätt bra. Men det är ju ett lågpristäcke så man kanske inte ska dra för stora växlar på det. Har köpt ett själv som slit och släng ute täcke. Det är ju så billigt så man behöver ju inte vara rädd om det :banana:

En häst i stallet har ett sånt täcke. Hittills har täcket hållt tätt vid regn och passformen är OK för det priset!

Ok, tack för svaren! Jag har ett annat täcke också, men det är ju bra att kunna komplettera med två. kanske kan vara värt att pröva. Har iaf inte råd med dyra bucastäcken så varför inte testa, när det inte är så dyrt.

Jag har det. Funkade jättebra tills hagkompisen bet sönder det. Läcker inte in där det är helt! Passformen är ok.

det har inga bogveck och andas mycket dålig, mitt började lukta surtrasa efter ett tag, så jag köpte ett dyrare och bättre nästa gång... även en till häst i stallet hade sådan och det luktade också surt efter ett tag... skulle inte köpa det om jag var du...

Jag har ett likadant fast en äldre modell men det är annarsexakt samma täcke. Det negativa är att insidan är av ett tyg där hår fastnar EXTREMT lätt fastnar och man får aldrig bort det, sedan finns det inget bogveck och det är inte bra alls enligt mig. Dock är det mkt tätt och håller borta regn, men andas inte särkilt bra.

Håller med Ämelie, står även klart på deras tecken symboler att detta täcke inte andas.
Använder mitt precis som ngn annan sa som "extra" täcke, då typ alla övriga är blöta eller på tvätt eller whatever. Passformen trots att det inte har bogveck är OK, men då använder jag det bara somsagt nån gång ibland, aldrig mer än en dag i sträck osv. Däremot håller det vatten aldeles utmärkt.

På Eko:- kan man köpa Shires täcken jättebilligt! Shires tycker jag är kanonbra och jag köpte hösttäcken (100 g fyllning), andas, ripstop, bogveck, bensnören och snabbspännen fram för under 400 kr styck i höstas, de har hållt absolut tätt, bra passform på mina hästar och de andas bra.

Har ingen erfarenhet av just det täcket. Men 560;- för ofodrat och 590,- för fodrat Källqvist Olympic Light hos Lillhästen är ett alternativ. Har det fodrade. Andas och håller tätt i upp till 12 h blötsnö/ regn (har inte testat längre). Snabbspännen och bogveck = klar favorit :)

Jag har ett sådant här, och var jättenöjd fram till att hagkompisen bet sönder det... inte speciellt hållbart för bett.
Som någon annan skrev så luktar det lite illa efter ett tag, men håller tätt och ligge bra på hästen. Spännena fram sitter rätt högt upp, så trycket kommer inte på bogarna på hästen utan ovanför. Lite luddig förklaring, jag vet, men jag har inte sett en häst som blivit skavd av detta täcke, och känner ändå 4 hästar som använt det.

Nej inte bra! Det andas inte. Jag köper aldrig täcken som inte andas. Lägg en hundring till och köp tex Källquists med fleecefoder från Lillhästen i Stav. De har bra pris på dom!

Jag har det täcket.
Personligen gillar jag det inte mycket. det andas ingenting, vilket gör att det oftast är fuktigt och sunkigt. Passformen är ok, förutom att det är lite trångt i bogen för min häst, visserligen är det en islandshäst också.

Sweet skrev:
På Eko:- kan man köpa Shires täcken jättebilligt! Shires tycker jag är kanonbra och jag köpte hösttäcken (100 g fyllning), andas, ripstop, bogveck, bensnören och snabbspännen fram för under 400 kr styck i höstas, de har hållt absolut tätt, bra passform på mina hästar och de andas bra.

Jag tänkte också föreslå Shires! Snygga, prisvärda täcken som har bra "funktioner" för ett superbra pris! :) :love:

Beror på hur länge du vill ha ett täcke som funkar... Inget av mina Termo Master har överlevt mer än tre år - oavsett om de har gått ensamma i småhagar eller i kuperade hagar i flock... De har gått sönder i tyg och sömmar och börjat läcka och då är det i det närmsta omöjligt att få dem täta igen...
Hade hellre köpt ett Shires eller Bucas!

Värdelöst, jag köpte ett, gick sönder på 2 dagar....

det håller tätt!
jag har ett blått, årsmodell 99 tror jag, som jag använt ganska mycket under de här åren och det har alltid hållit hästen torr.

inte världens bästa passform kanske mend et beror ju på vad man har för häst också. det är åt det större hållet i bogen.

jag rekommenderar! :)

Ok, kanske ska ta mig till Eko och kolla då. Har hört förut att Shires täcken är bra.

Tack för ALLA svar!

Liknande trådar

• Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 318
Senast: Cambrie
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 600
Senast: Shixle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 147
Senast: Calmiche
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
10 041
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma