Är det jag eller ha Hööks spottat upp sig? (läderkvalitet)

Alexandra_W

Trådstartare
Har av diverse anledningar handlat en hel del från Hööks sista tiden. Och slagits av att läderkvaliten känns eoner bättre än 'förr'. Är det jag som börjar bli senil, eller har de spottat upp sig?

Har dels ett träns (i 350 kronorsklassen), Claridge Housen, som är superfint i lädret. Köpte sen en tillhörande förbygel, samma där, jättefint läder.

I övrigt så förra årets ljusblåfodrade blinggrimma, samt lädersenskydd - och samma sak där, enormt mjukt och trevligt läder.

Nu sist köpte jag en simpel nackrem, och klämde på det billiga (199 kr) pullartränset med vita stickningar (CH det med). Och blev väldigt överraskad över hur bra lädret kändes.

Så, har de generellt spottat upp sig?

(Deras komplette 179 krs träns med blingpannband som iaf fanns i förra katalogen, kommer inte ihåg om det är med ny, känns lika trist i lädret dock som Hööks billiga brukar, men övrigt har även i låg prisklass, som pullartränset, haft en förbluffande trevlig mjukhet och finish)

Sv: Är det jag eller ha Hööks spottat upp sig? (läderkvalitet)

jag tror att det kan bero på att dom har mera märken numera och inte bara "hööks" eget (som det tränset för 179)

kan bara hålla med. Deras saker har blivit mkt bättre :)

jag tror att det kan bero på att dom har mera märken numera och inte bara "hööks" eget (som det tränset för 179)

Jo, fast CH tränset för 199 kr (pullartränset med vita dekorstickningar) är ju 'Hööksbilligt', men kändes som sagt himla fint. Iofs så allt CH verkar vara lika, dvs mjukt och fint, men ändå till ett pris som inte alls gör att man förväntar sig det. Och CH är 'märke' ja, men väl 'Hööks egna' i princip, och förr har ju inte det hjälp mycket om man köpt något av märkena de har (undantag 'riktiga' märken som Stubben etc dock).

Trevligt är det hursom, jag som aldrig varit inbiten Höökskund annat än på 'icke lädervaror' (men ändå trillat ditt och handlat läder med ibland, och oftast blivit besviken, dock har CH varit hyfsat hela tiden) är nu flitig besökare.

Liksom ett 350 kr CH träns är ju eoner trevligare i kvalitet och finish än ett märkeslöst 600 kronorsträns hos 'ridsportbutiken' sas?

Jag klagar inte - alls. Jag är bara så förvånad och började undra om jag hade sänkt mina krav alldeles eller om fler märkt förändring =)

Inte bara lädret är bättre, tycker faktiskt att kvalitén överlag har blivit mycket bättre:). Jag bor numera väldigt nära hööks och har ofta vägarna förbi och klämmer och känner på allt möjligt;). Tycker att hööks numera gör prisvärda grejer, tidigare tyckte jag att en del grejer var för dyra för hur kvalitén var.

Inte bara lädret är bättre, tycker faktiskt att kvalitén överlag har blivit mycket bättre:). Jag bor numera väldigt nära hööks och har ofta vägarna förbi och klämmer och känner på allt möjligt;). Tycker att hööks numera gör prisvärda grejer, tidigare tyckte jag att en del grejer var för dyra för hur kvalitén var.

Jag har ju inte hunnit känna på kvaliten så än (mer än gummiboots, men där har de ju samma pris som alla andra typ, och samma kvalitet). Men jag köpte den där blinggrimman t ex på idiotrea (läs: Jag betalade 74 spänn *s*) och mest bara tog den utan att kolla så mkt på den, men den är mjukare och finare i lädret iaf som ny och oanvänd än min snuskigt dyra Equality Line-grimma, så är bara kvaliten på sikt i paritet med hur det verkar så håller jag helt med, då är det rejält prisvärt.

(Jag jobbar farligt nära Hööks Uppsalabutik, inte bra numera när jag 'återupptäckt' dem *s*)

För mig beror det nog på vad du menar med "förr". Jag köpte ett träns på hööks till min c-ponny, det lär ha varit -97, det kostade 300 kr. Användes dagligen under ett antal år och sen till och från. Nu hade det legat ett par år, men av någon anledning plockade jag fram det och smorde upp det för ett tag sen, och det blev snyggt och mjukt igen! Mer än vad man kan säga om många yngre och dyrare träns som blivit liggande.

Jag köpte ett annat träns för ca 300 kr för ca tre år sen, som varit mjukt i lädret, men annars trist kvalitet, lite (icke bärande) sömmar som släppt och färg som flagnat.
Fick ett träns för nån månad sen i samma prisklass, det har jag ju av förklarliga skäl inte hunnit använda så mycket men det känns trevligare än det andra i "grunden".

Jag tycker det är ungefär samma med stora delar av hööks sortiment. När jag var yngre handlade jag mycket på hööks och fick saker som höll länge. För ett antal år sen så var det mesta skit, men nu verkar det ha vänt uppåt igen..

fast det tror jag inte riktigt på för varför har dom 5 olika egna märken när dom istället borde ha ett enda då. Men det är väl bara dom i sverige som köper in dessa märken

Inte såpass länge sen. Då köpte jag pyttelite på Hööks (iom långt till butik), men minns jag köpte ett kandarträns inkl kompletta lädertyglar, för 299 kr. Måste varit kring 98-99. Det var inte lika bra läderkvalitet som CH är nu (det var märkeslöst dock), men med lite smörja blev det hur fint som helst. Och höll och höll och höll, var omöjligt ta kål på ens med vanvård.

Men 2005 - 2006 köpte jag en hel del på Hööks, och då var det INTE den här läderkvaliten på det jag köpte iaf (vilket var 'diverse' så borde inte berott på att jag råkade få det dåliga bara)

Claridge House® verkar ha säljs i engelska länder då jag hittar sadlar när jag googlar.

Gold Medal har jag för mig att jag sett i engelska tidningar (man hittar mest om guld medaljer om man googlar..)

Horsehead® verkar även dom finnas på andra ställen än hööks

osv osv

fast det tror jag inte riktigt på för varför har dom 5 olika egna märken när dom istället borde ha ett enda då. Men det är väl bara dom i sverige som köper in dessa märken

Det stämmer att märkena inte ägs av Hööks, men att de är de i Sverige som köper in. Dock, Claridge House, Gold Medal, Horse Head osv har funnits länge i sortimentet, men inte var lädret såhär förr inte.

Både Gold Medal och Claridge House är registrerade varumärken. (Vet inte hur det är med HH)

Det låter ungefär som mina erfarenheter då... det gamla tränset har inte dött av något inte ens när någon dränkte det i ekol-olja (ve o fasa), samma behandling ruttnade ett annat, yngre o dyrare träns av. Att det sen kanske innebär att jag inte vill veta vad lädret är behandlat med från början antar jag är en annan fråga..

För mig beror det nog på vad du menar med "förr". Jag köpte ett träns på hööks till min c-ponny, det lär ha varit -97, det kostade 300 kr. Användes dagligen under ett antal år och sen till och från. Nu hade det legat ett par år, men av någon anledning plockade jag fram det och smorde upp det för ett tag sen, och det blev snyggt och mjukt igen! Mer än vad man kan säga om många yngre och dyrare träns som blivit liggande.

Jag köpte ett annat träns för ca 300 kr för ca tre år sen, som varit mjukt i lädret, men annars trist kvalitet, lite (icke bärande) sömmar som släppt och färg som flagnat.
Fick ett träns för nån månad sen i samma prisklass, det har jag ju av förklarliga skäl inte hunnit använda så mycket men det känns trevligare än det andra i "grunden".

Jag tycker det är ungefär samma med stora delar av hööks sortiment. När jag var yngre handlade jag mycket på hööks och fick saker som höll länge. För ett antal år sen så var det mesta skit, men nu verkar det ha vänt uppåt igen..

Jag håller med dig, förrutom att jag inte uttalar mig om hur de är nu senaste året/åren.

tidigare hade de bra kvalitet i förhållande till priset. det var när de var ensamma på marknaden tillsammans med börjes, gällande postorder firmor/kedjor.
sen blev de superstora och superpopulära, och priset steg, och kvaliteten rasade.

därav har jag bojkottat dem helt senaste åren, jag tycker de har sjuka priser för totalt lågbudget kvalitet, och jag vägrar betala de pengarna när jag kan shoppa på en billion andra ställen och få högre kvalitet för samma pris.

deras täcken tex är under all kritik. de kostar lika mycket som HW amigo serien, och har 600D till merparten, har de mer än 600D kostar de 900 och uppåt. helt sanslöst!

Men om du har bojkottat dom de senaste åren, så har du inte märkt att kvalitén har blivit bättre;).

En av de allra största fördelarna med Hööks är deras fantastiska reor där man kan superfynda! Handlade ett täcke med 1680 D (330gr) för 570:- nu i vinter:). Superprisvärt! Finns inga andra butiker som kan mäta sig mot hööks rea! Fast annars håller jag med om att HW´s Amigotäcken känns mer prisvärda, men för mig handlar det mer om passformen än denierantalet, för mina Amigotäcken håller tyvärr regnet sämre än Höökstäckena:(.

Det stämmer att märkena inte ägs av Hööks, men att de är de i Sverige som köper in. Dock, Claridge House, Gold Medal, Horse Head osv har funnits länge i sortimentet, men inte var lädret såhär förr inte.

Både Gold Medal och Claridge House är registrerade varumärken. (Vet inte hur det är med HH)

Det var som attan, varje dag lär man sig något nytt:).

Men om du har bojkottat dom de senaste åren, så har du inte märkt att kvalitén har blivit bättre;).

En av de allra största fördelarna med Hööks är deras fantastiska reor där man kan superfynda! Handlade ett täcke med 1680 D (330gr) för 570:- nu i vinter:). Superprisvärt! Finns inga andra butiker som kan mäta sig mot hööks rea! Fast annars håller jag med om att HW´s Amigotäcken känns mer prisvärda, men för mig handlar det mer om passformen än denierantalet, för mina Amigotäcken håller tyvärr regnet sämre än Höökstäckena:(.

Nu köper jag inte Höökstäcken, men reorna. Hööks kan rea på riktigt. De har kört massor med först 50% på, och sen halva reapriset på det. Klart fýndläge =)

rea är väl en annan sak, de flesta väntar ju inte på den utan köper glatt 600d täcken för 800 spänn. sanslöst.

det är väl klokt av dem att de insett att de måste hänga med marknaden och förbättra kvaliteten : ) dock ligger de ljusår efter anser jag fortfarande, just gällande täcken.

du måste fått måndags exemplar av amigo. trodde inte de existerade, men mina håller precis ALLA väder.....

Det låter ungefär som mina erfarenheter då... det gamla tränset har inte dött av något inte ens när någon dränkte det i ekol-olja (ve o fasa), samma behandling ruttnade ett annat, yngre o dyrare träns av. Att det sen kanske innebär att jag inte vill veta vad lädret är behandlat med från början antar jag är en annan fråga..

Jag har ett par-tre gamla klassiska träns från Hööks, typ 80-90 tal. Och de är nästan som nya. kanske inte mjuka på samma sätt som ett dyrare träns, men ser liksomblankt och fint ut. (så ja, frågan är vad som gör det blankt;) )

Jag har varit nöjd med det mesta på Hööks faktiskt, handlade mycket där förr, har inte varit inne på ett par år, men om det är ännu bättre nu så kanske det får bli en sväng dit :idea::angel:

du måste fått måndags exemplar av amigo. trodde inte de existerade, men mina håller precis ALLA väder.....

OT, men här är en till. Mitt amigo läckte som ett såll efter knappt 2 veckor... :( Rhino; Ja, tack! Amigo: NEJ, TACK!

Glädjer mig att hööks verkar ha borstat upp sig. Då kanske man kan köpa ett nytt träns därifrån eftersom jag lyckats förälska mig i ett. :o Men, just det....jag har ju ingen häst längre! :D

//Alice

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka