Sv: Är det "lättare" att hantera islänningar i hagen??
Det är ju det jag säger islandshästar är bäst

bara av att läsa era inlägg så får man en känsla av frid och verkligen känner igen sig...jag har dock inte varit rädd för att gå in i en hage snarare rädd att gå in till vilken ras som helst med en påse morötter eller så det är INTE kul vare sej det är halvblod eller islandshäst hm..
men jag har varit/är mer rädd och osäker i allmänhet med halvblod än med isisar... när jag leder känns det inte som att det finns samma lugnt och respekt det är hela tiden, rusa, buffas, du är liten jag är störst stilen på nåt sätt....jag vet inte men jag känner mej verkligen liten och svag med dom.
när jag rider är jag nästintill livrädd(fick bort rädslan ett tag men ja vet inte nu igen) men varför vara med hästar man är rädd för lixom...jag kände från första stund att rasen islandhäst det är jag, det är vad jag vill de är underbar deras lynne är bara så
jag skulle utan tvekan kunna sova under bar himmel u hagen utan att va rädd för att bli ihjälsparkad eller översprungen...de är så underbara.
jag tror att islandshästar är bättre i lynnet mkt p.g.a att deras avel varit så hård och hästar som sparkats/bockats/bitits/kastat av ryttare har avlivats och iaf inte avlats på därför går ju inte de fasonerna vidare som på stora och vanliga hästar där "alla får leva" lixom. då föder ju ett ilsket sto en mindre snällt föl eftersom mamman präglar fölet otroligt mkt.
och så tror jag det beror mkt på att de från första början får lära sig det riktiga flocklivet och får leva som hästar ska leva..och gör i det "fria".
de vet lixom sin plats direkt utan tjaffs, okej jag ska inte säga nåt om att de inte sparkas och gör upp om rangordningen att det alltid går lungt till för det är ju lögn men det är sällan man hör om skador m.m
det är mkt mer sällan som det händer nåt och går vilt till.
jag tycker/tror att de i allmänhet har ett bätte lynne och är mkt mer ärliga mot sin ryttare, deras motto är " jag behandlar dig som du behandlar mig" det kan jag intyga att det stämmer

.
för varför ska de bocka av sin ryttare om de tycker om den?

:smirk:
och angående att kunna ta fler hästar...hur ofta ser man lixom en människa med 2-3 halvblod gåendes?. med islandsshästar är det ju vanligt att ta flera åt gången iaf minst 2. jag har som mest tagit 4st och det gick utmärkt

. underbar när de är så samspelta och respekterar varandra...inget bråk och inget tjaffs alla vet sin plats

rim där med.