Är det "lättare" att hantera islänningar i hagen??

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare emjo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 88
  • Visningar Visningar 6 738
E

emjo

Jag har mer eller mindre fobi för att hämta hästar i hagen, bla för att jag har blivit nersprungen mer än en gång.

Nuförtiden rider jag islänningar och har inte haft problemet med springande hästar i hagen, utan man hämtar "sin" häst och dom andra bryr sig inte direkt.
Idag när jag hämtade "min" häst i hagen så började den enda hästen i stallet som inte är islänning dumma sig; sparka mot min häst och så, pga av dett akom jag att fundera på om det kanske är så att islänningar inte håller på som många vanliga hästar gör.

Ber om ursäkt om förvirrat inlägg, bara något jag tänkt på...

Sv: Är det "lättare" att hantera islänningar i hagen??

Flockuppfödda Islandshästar uppför sig bättre i hagen än det "normala" halvblodet.
Så visst är de lättare att ha att göra med i hagen.
Men det finns snälla hästar av alla raser och även anfallande Islandshästar.
Men även jag känner mig tryggare i en flock med Islandshästar än en flock med halvblod.

Jag, rehabiliterad storhästsägare, njuter av att gå i hagar med islandshästar :love: .
Inga som ska krypa upp i famnen på en eller gå över en. I början på veckan var jag inne hos hingsten och hans "grabbar" för första gången. Måste säga att jag blev överväldigad av förtjusning över deras lugn och mildhet sinsemellan :love: .

Lite full i skratt också med tanke på att det faktiskt är en "tjusig" och högt bedömd avelshings som älskar att visa upp sig. Nu stod han så nöjd så när jag pillade på honom och letade fästingar både här och där, full med löv och gräs i den annars så rena manen :love: .

Jag har inte träffat så välfungerande flockar storhästar.

Ganska kul när man har storhästägare på besök och man frågar om de vill gå ut i hagen och hälsa på pållarna. När vi sedan står omringade av 10-15 hästar är det kul att se på deras oroliga min och flackande ögon :eek: :eek: tills man försäkrar att det inte är någon fara :D :D :D
De brukar också bli konfunderade när de ser att när man visslar på dem kommer och de ställer sig i rad i rangordning vid grinden, pållarna alltså, och vänta på att vi ska ta dem för daglig visitation arbete och genomgång.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Islänningar är ju bara fantastiska...
Från att ha varit totalt livrädd rider jag nu ett nervigt islandssto utan någon som helst rädsla, jag har aldrig känt mig så säker som med islänningar!

Jag tycker generellt sett att islandshästar uppför sig bättre än låt säga halvblod eller varmblod.
Sen jag skaffade islandshästar så har jag fått en helt annan uppfattning hur hästar ska vara, hästar ska inte ta "över" man ska inte behöva vara rädd att man ska blir översprungen eller att nått annat ska hända, när man går in i en hage och ska hämta sin häst.

Har nog alldrig varit rädd att gå i en islandshäst flock men däremot hos min syster som då står varmblod och olika hästar, där känner jag att jag alltid måste ha en alarm kolcka och titta bakom ryggen, vet inte om det bara är jag men det är en känsla jag har.

Tycker mer att dom har dessa tjur märrar som attackerar en eller ens egen häst när man ska hämta sin häst, visst finns det säkert såna hos islänningar oxå men ingenting jag har sett därför känner jag mig säker att gå in i en hage.
även inne i stall kan jag känna en stor skillnad eller när man släpper ihop hästar för första gången, just i stallet så är det mer sparkar och öron bakåt hos stora hästar, i ett stall med islandshästar är det mer harmoniskt.
Att släppa ihop islandshästar har alltid gått bra det blir liksom uppgjort på en gång men hos stora hästar har jag mer den erfarenheten av att det sparkas och bits mer.

Det är den erfarenheten jag har av stora hästar vilket nog inte alltid stämmer men det jag har sett och känsla som jag har, då tycker jag nog att islandhästar är snällare mot varann och är oftast lärda att man inte springer över en människa eller är dum.

Mig fick ingen någonsin ut i en hage förr då jag red stora bruna. Det var det läskigaste jag kunde tänka mig. Så när jag började rida isis vågade jag inte hämta min häst, det fick någon på ridskolan göra. Men så testade jag lite grann. Och lite till. De är mestadels otroligt coola, även när man släpper dem, tycker jag. Oftast står de lugnt kvar, och är de den rejsande typen så väntar de tills grimman är helt av.

Idag skulle jag hämta min valack i hagen, han går med andra valacker och två hingstar. En vuxen hingst och en unghingst. Jag tycker att det är en smula obehagligt med den unge mannen, har fått för mig att han kanske vill testa någon dag. Han är väldigt social och vill gärna gå med. Jag försökte vifta bort honom och när det inte gick hände något märkligt. Den valack som är flockledare kom helt lugnt och ställde sig framför den unge hingsten. Betade lite och viftade med örat att "nu skärper du dig". Jag vet inte riktigt vad han gjorde men det kändes som att han hjälpte mig :love: .

OA

Jag känner mig tryggare med islandshästar i hagen än ett gäng stora halvblod tex.
Vet inte varför. Är bara så.
Islandshästar som går i flock brukar oftast "uppföra sig" mot varandra så man slipper bett & sparkar.
På praktikplatsen jag var på (islandsstall) så var det inte ovanligt att jag gick & hämtade 3-4 hästar på samma gång & det gick alldeles utmärkt, inget tjur & inga sparkar :)
Hemma kan jag också ta 3 islänningar åt gången & det fungerar också bra så länge jag inte tar den som är lägst i rang tillsammans med den som är högst i rang...

Det är ju det jag säger islandshästar är bäst :love: bara av att läsa era inlägg så får man en känsla av frid och verkligen känner igen sig...jag har dock inte varit rädd för att gå in i en hage snarare rädd att gå in till vilken ras som helst med en påse morötter eller så det är INTE kul vare sej det är halvblod eller islandshäst hm..

men jag har varit/är mer rädd och osäker i allmänhet med halvblod än med isisar... när jag leder känns det inte som att det finns samma lugnt och respekt det är hela tiden, rusa, buffas, du är liten jag är störst stilen på nåt sätt....jag vet inte men jag känner mej verkligen liten och svag med dom.
när jag rider är jag nästintill livrädd(fick bort rädslan ett tag men ja vet inte nu igen) men varför vara med hästar man är rädd för lixom...jag kände från första stund att rasen islandhäst det är jag, det är vad jag vill de är underbar deras lynne är bara så :love:

jag skulle utan tvekan kunna sova under bar himmel u hagen utan att va rädd för att bli ihjälsparkad eller översprungen...de är så underbara.

jag tror att islandshästar är bättre i lynnet mkt p.g.a att deras avel varit så hård och hästar som sparkats/bockats/bitits/kastat av ryttare har avlivats och iaf inte avlats på därför går ju inte de fasonerna vidare som på stora och vanliga hästar där "alla får leva" lixom. då föder ju ett ilsket sto en mindre snällt föl eftersom mamman präglar fölet otroligt mkt.

och så tror jag det beror mkt på att de från första början får lära sig det riktiga flocklivet och får leva som hästar ska leva..och gör i det "fria".
de vet lixom sin plats direkt utan tjaffs, okej jag ska inte säga nåt om att de inte sparkas och gör upp om rangordningen att det alltid går lungt till för det är ju lögn men det är sällan man hör om skador m.m
det är mkt mer sällan som det händer nåt och går vilt till.

jag tycker/tror att de i allmänhet har ett bätte lynne och är mkt mer ärliga mot sin ryttare, deras motto är " jag behandlar dig som du behandlar mig" det kan jag intyga att det stämmer :love: .

för varför ska de bocka av sin ryttare om de tycker om den? :crazy: :smirk:

och angående att kunna ta fler hästar...hur ofta ser man lixom en människa med 2-3 halvblod gåendes?. med islandsshästar är det ju vanligt att ta flera åt gången iaf minst 2. jag har som mest tagit 4st och det gick utmärkt :love: . underbar när de är så samspelta och respekterar varandra...inget bråk och inget tjaffs alla vet sin plats ;) rim där med.

Senast ändrad:

Vet inte säkert, men jag kan bara säga att jag var livrädd för att gå in i hagen när jag hade min islännning på bete tillsammans med två varmblod och en stor ponny.

Jag har ju precis skaffat islänning igen. Och jag tycker det är ett mer lugn med dessa hästar. Spelar ingen roll om jag lägger fram hö mm i hagen, hon står så lugnt och fint om jag vill känna över eller borsta henne, hon väntar tills jag är klar.
Hon går just nu med ett varmblod, som är jättetrevlig, men märker ändå att det är ett mer lugn över min häst på något vis.
Min första häst var en islänning. Jag minns jag tog med täcke och kudde och sov hos henne i boxen över natten.

emjo skrev:
Idag när jag hämtade "min" häst i hagen så började den enda hästen i stallet som inte är islänning dumma sig; sparka mot min häst och så/.../

Om hästen gör så igen så tala om för den på hästspråk att det INTE är ok att komma så nära er.

Jag röt till emot honom och gjorde mig "större" än honom, dvs lyfte armarna. Efter det gick han undan, men ingen av dom andra hästarna brukar ens röra ett öra när man kommer.

nej jag tycker de e så himla mkt mer okänsliga och bryr sig inte...islandhästar uppfattar ju varje rörelse och går undan om man ber dom..

emjo skrev:
Islänningar är ju bara fantastiska...
Från att ha varit totalt livrädd rider jag nu ett nervigt islandssto utan någon som helst rädsla, jag har aldrig känt mig så säker som med islänningar!

Ja, jag är verkligen nöjd för jag var med om riktigt otäck olycka när jag red in mitt halvblod på 1,70, och när hon blev utdömd och avlivades började rida islandshäst!! För att komma över min rädsla bland annat och för att de bara verkade så trevliga. Jag har aldrig varit rädd innan, men blev det efter olyckan. Men nu...fantastisk liten pålle jag rider måste jag säga! Sååå pigg, trevlig, lätthämtad i hagen osv...och det absolut bästa av allt: jag slipper repstegen upp!! Kan bara lägga över benet...Näää jag börjar bli helt såld på islandshästar och då har jag ändå ridit halvblod i många år! Får nog skaffa mig en sån här liten rackare! :)

Jag fick en smärre chock min första arbetsdag med Islandshästar, "nu går vi och hämtar hästarna" och jag ser hur de andra två plockar med sig "10" grimmor och grimskaft. Tänkte inte så mycket på den saken förrän jag stod med 5 hästar i näven och skulle ta in dem till stallet, nojjig till tusen när vi skulle in i stallet, men dom fixade iordning allt hur dom skulle gå om dom bara fick tillräckligt med grimskaft. Jag blev mäkta imponerad. Samma sak när man skulle ta och flytta unghästarna från en hage till en annan, 5 unghästar och 2 ston med föl, de var ju hanterade och "vana" vid att ledas i grimma, men inte som de andra hästarna, visst ville dom busa lite och förstod inte riktigt varför dom inte fick springa runt och busa, jaga hundarna osv när fölen fick göra det, men trots deras busighet så gick allt flytande, så underbart.

Nu när jag står i ett privatstall med 9 hästar varav min är den enda islandshästen så kan det kännas jobbigt om man skall behöva gå 4 rundor för att hämta in inne-hästarna, i början kändes det läskigt att leda så stora hästar (iofs bara en "häst" resten är a och b-ponnyer). Men nu tar man dem oftast två och två, Islandshästen har verkligen öppnat mina ögon med det, bara man som människa har rätt respekt och rätt syn på hästarna så verkar allt (i mina ögon) gå superbra.

Så från att vara en fjantig storhäst-ryttare till att bli en "äh va f-n, ta alla på en gång-ryttare". Massa härligt. Har full tillit till de flesta hästarna nu, eller fullblodshingsten är fortfarande lite läskig att leda in, men det är mest för att jag inte vet vad jag gör om jag skulle råka tappa honom, han har ju fått smaka på den goda varan.. ;)

Edit: I lösdrift hagen är det aldrig några problem att ta in eller släppa ut hästarna, det räcker att göra sig stor och låta lite så går de andra tre undan, dock märkte jag häromdagen när dom skulle in att lilla Yrpa gärna försöker smita med Lady när hon skall få komma in, för att då tilllägga att Lady var Yrpas första kompis i stallet och Yrpa verkligen älskar henne, fast Lady är lite trött på henne ibland.. :angel:

Senast ändrad:

Gullan86 skrev:
Det är ju det jag säger islandshästar är bäst :love: bara av att läsa era inlägg så får man en känsla av frid och verkligen känner igen sig...jag har dock inte varit rädd för att gå in i en hage snarare rädd att gå in till vilken ras som helst med en påse morötter eller så det är INTE kul vare sej det är halvblod eller islandshäst hm..

och angående att kunna ta fler hästar...hur ofta ser man lixom en människa med 2-3 halvblod gåendes?. med islandsshästar är det ju vanligt att ta flera åt gången iaf minst 2. jag har som mest tagit 4st och det gick utmärkt :love: . underbar när de är så samspelta och respekterar varandra...inget bråk och inget tjaffs alla vet sin plats ;) rim där med.

Jag har inga problem med att gå igenom hagen med den efterlängtade kvällsmaten utan att någon försöker dyka i hinken. Ikväll fick jag gå ca 200 m med unghingstarna efter mig för att få dem med mig till stallet, i mörkret med pannlampa. Nema problemas. De kommer när jag ropar "pållarna" och följer efter mig, men får inte gå närmre än 3 m och de vet vad ett stamp i backen eller "NEJ!" betyder; ajdå, jag kom för nära matte och maten...

Däremot vet jag att på ridskolan i Olofström ,som min svägerska driver, går de ut med 3-4 hästar var på morgonen och släpper ut dem i hagen. De följer väluppfostrat med men höet har de lagt ut innan i hagen och de får kraftfodret inne på kvällen. Samtliga hästar lägger då öronen bakåt med något undantag, och det tycker jag är mycket obehagligt... Där skulle jag inte gå in med mathinken i hagen tack! :crazy:

Jag har kunnat ge kraftfoder till min islandshäst mitt i hagen med ca till 10-15 andra islandshästar däri. Jag bara tar in min häst o markerar mot de andra att maten inte är till för dem.

Om det vart andra raser utan fullödat språk hade jag fått problem. Om alla hästar, oavsett ras, får en normal uppväxt med flock och flockspråk, blir det enkelt språka med dem. Flockuppväxt är viktig. För i tiden fick t ex "kronhästar" växa upp ordentligt i flock o reds in vid 4 års ålder. Vad har blivit fel med den gamla hästkänslan i Sverige sedan dess? (Visst finns det de gamla hästmänna kvar i Sverige trots allt, men de är så få)

Nu ska lilla snälla matte fostra sitt lilla söta föl som en männsiskobebis.....Glöm inte blöjan och amningspumpen....

Balderum skrev:
Nu ska lilla snälla matte fostra sitt lilla söta föl som en männsiskobebis.....Glöm inte blöjan och amningspumpen....

:rofl: :rofl: :rofl: Fast egentligen är det inget att skratta åt! Det är inte undra på att så många får ta hjälp av diverse hästviskare och metoder. Det är bra mycket enklare att fostra fölen istället! Att vänta tills de är i tonåren är lika dumt som att vänta med att fostra barnen tills dess!

Jag hade blandad flock förut, innehållande islandshästar, fullblod, welsh, dartmoor, russ, shetland, korsning russ/island samt nordsvensk. Det var aldrig några problem att gå in med maten och precis som du kunde jag ge en häst utan att ge de andra. De visste att jag är flockledaren när jag kommer in. Dock jag provocerar inte utan alla får något om än bara pyttelite. Det är så lätt att om man ger en och om den inte är ranghögst, så kan den bli mobbad annars av de andra hästarna pga avundsjuka. Men däremot får jag stå och vakta så den ranglägre som skall ha mer mat får ha sin mat ifred.

Jag har haft två bortskämda hästar hemma tillfälligt, inte mina, och det har varit direkt livsfarligt! En var faktiskt en islandshäst och hon tacklade mig varje gång man gick in med en hink! Nåja, det hände bara en gång, innan jag viste vad hon gick för, sedan höll jag henne på avstånd. Hon sprang på mig i ryggen när jag slängt ut äpplen i hagen till stona. Gissa om jag blev förbannad! Den hästen jagade jag med hinkar, pinnar och stenar i 3 veckor innan hon fattade att hennes tillfälliga matte absolut inte tolererade att kom närmre än 3 m från hinken! Det var en 2-åring som växt upp i en trädgård tillsammans med sin mamma och intill ägarnas radioaffär. Folk hade klappat och handmatat med godis och hon hade tagit kommando över mamman. Därför kom hon till mig på sommarbete. Där hamnade hon lägst i rang och ledarstoet hatade henne pga hennes beteende. Jag vägrade ta emot henne fler somrar eftersom hon dels var farlig för alla som kom in i hagen dels ägarna inte förstod problemet. Hemsk häst!

Den andra var en korsning lipizzaner-arab och var om möjligt än värre. Hon knuffade undan en när man kom med höet och när jag knuffade tillbaka sparkade hon omkull mig. Henne jagade jag i 2 veckor men hon gick i kamp mot mig och var så farlig så man fick hämta henne med hjälm och säkerhetsväst och mer än en gång stegrade hon sig och slog med framhovarna så jag fick en smäll på hjälmen! Efter de två veckorna fick hon åka hem och jag vill aldrig se hästen mer!

Så snälla, skäm inte bort era föl så de blir fräcka, elaka och farliga! Det är som med barn och hundar, de mår bäst av regler och gränser från början. Då slipper man den svåra och många ggr farliga kampen med de stora djuren. En häst som en gång lärt sig den är starkare än människan är ett livsfarligt djur. Enligt min mening är det bästa för alla att slakta en sådan häst!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 516
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 677
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 204
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka