Är det någon skillnad?

sweet_knorven

Trådstartare
Jag undrar, ifall det är någon skillnad, hur den utmärker sig i lokala tävlingar jämfört regionala samt en LC jämfört med en LB i bedömningen. Skiljer sig bedömningen mellan de olika programmen, LB:2 respektive LB:1 osv?

Är det en bra idé att för ett ekipage som aldrig tävlat förut, att debutera i en LB?

Jag kollar nämligen upp olika tävlingar inför i höst då vi ska debutera på tävlingsbanorna. :banana: :)

Sv: Är det någon skillnad?

I LC program bedöms
* Hästens gångarter (renhet och regelbundenhet)
* Hästens form (eftergift på tygeln) och tempo
* Vägarnas rätta ridande
* Ryttarens sits

I LB-MSV B bedöms
* Gångarter (frihet, renhet, och regelbundenhet)
* Schwung (framåtbjudning, spänst, och elasticitet i gången, ryggvärksamhet och bakbensaktivitet)
* Lösgjordhet (eftergift på tygeln, formen, accepterandet av bettet; harmoni, mjukhet och lätthet vid rörelsernas utförande; uppmärksamhet, förtroende och lydnad
* Ryttarens sits och hållning - korrektheten och finheten i samt effekten av hjälperna
* Korrektheten i uppvisningen (hörnpasseringar, ridningen mellan rörelserna, programlinjernas följande).

:D Hoppas du orkade läsa...

Det är väl ok att debutera i LB, en kompos till mej gjorde det då det är den lägsta klassen som sätts ut på lokaltävlingarna här ikring...

Javisst orkade jag läsa! :D

Vet du om det är någon skillnad mellan en regional och en lokal tävling? Är de snällare i en lokal?

tycker inte det är ngn skillnad på lokal o regional

så stor skillnad tror jag inte att det är, det är nog mer från dommare till dommare

brukar vara bättre ekipage på regional.....men är inte alltid så.
det är ju trots allt programmet och vad man gör på banan som ska bedömas, så det borde inte vara ngn skillnad.

jag tycker att man definitivt kan debutera i LB....LC är ju bara för tråkigt - risken är att man tröttnar på å tävla då...tycker jag iaf, men jag debuterade å andra sidan dressyr i LA på regional med en helt grön häst :D

Ok. Då får jag hoppas att jag har tur så att det inte är så mycket bättre ekipage i alla fall. :D Fast å andra sidan så har jag inte förväntat mig att det ska bra ö h t, ser det mest bara som en övning för att tillslut kunna prestera någorlunda likadant på tävling som hemma! :) När det nu blir... :smirk:

Ja så kan man ju också göra! Om man har en trevlig och lydig häst så! :rofl:

mja, egentligen ska det ju inte vara någon skillnad på lokal och regional. Men på en regional är det ofta bättre ekipage och då är det lätt hänt att kraven hos domaren höjs omedvetet. De gånger jag tävlat lokal tror jag att jag alltid fått en bra bit över 70 % medan ritter i regionala hamnar på 67-bara strax över 70% kanske. Jag och min häst var väldigt jämnai vår ridning så jag tror inte ritterna skiljde sig så mycket från tävling till tävling. Men procenten gjorde det iallafall...

Tycker absolut att du kan debutera i en LB. I mitt tycke är det ingen skillnad på svårighetsgraden. LB:1 skulle jag snarare anse vara lättare än LC:1, men det är ju bara min åsikt.

Liknande trådar

Dressyr Hej! Det börjar närma sig min fösta klass i LB:1 i dressyr men även min första tävling utan med min medryttarhäst. Och nervositeten...
Svar
6
· Visningar
2 918
Senast: Amanda_F
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 944
Utrustning Min 11-åriga dotter ska vara med och tävla dressyr i klubblaget under våren och hon vill så klart ha en kavaj. Eftersom det här med...
Svar
10
· Visningar
1 627
Senast: tara
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i... 2 3
Svar
54
· Visningar
8 200
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka