Är det så här?

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag har kommit i kontakt med en ung mamma med spädbarn, hon är så fruktansvärt stressad över vården av barnet så jag blir alldeles mörkrädd!

Barnet är född för tidigt men mår bra, dock är mamman helt fixerad vid kurvor och mililiter så jag tycker hon verkar ha missat lite av glädjen över att ha barn!

Är det så nuförtiden, får inte nya mammor lära sig att om bebis är glad, kontaktsökande, bajsar och kissar och inte rasar i vikt så är det lugnt!

Vissa barn sover jämt, andra inte= fullt normalt!

Vissa barn är storätare, vissa inte= Fullt normalt!

Vissa barn vill ha smakportioner redan vid tre månaders ålder, vissa vid ett år= fullt normalt!

Varför lär inte man ut till nyblivna mammor att njuta, att om barnet blir apatiskt och rasar i vikt, DÅ är det dags å söka vård!

Barn är olika!

Sv: Är det så här?

jag tror nog att man får lära sig precis det du skriver, men om man har haft ett barn som är tidigt och man får en tuff start så kan det vara svårt att ta in vad som också kan vara normalt, man vill ha kontroll, mäter varje måltid osv, osv.

Är det så nuförtiden, får inte nya mammor lära sig att om bebis är glad, kontaktsökande, bajsar och kissar och inte rasar i vikt så är det lugnt!
Barn är olika!

Jag har oxå en dotter född 6veckor tidigt men som mådde bra ändå, vi var inlagda i 2veckor för att amningen skulle komma igång, då blev hon sondmatad.
När vi kom hem var det lite jobbigt för man var van att veta exakt hur mycket hon ätit, så i början var det svårt att inte ha den kollen.

Som svar på det jag citerat...
NEJ!!!
Vår dotter är pigg och glad(nu 6månader), har haft en jämn viktuppgång men långsam, BVC ansåg för en månad sedan att det inte var nog utan vi MÅSTE börja med gröt och ge mat oftare. Jag svarade att vi precis börjat med att smaka på annat än mjöllk och att hon inte var jätteintresserad samt att jag har mjölk i överflöd, svårt att mata oftare när hon inte är hungrig.
BVC ringde tillochmed dagen efter detta samtal för att tillägga att om det var svårt att få i dottern gröt så kunde vi börja med ersättning!
Även i början när vi kommit hem så ville BVC att vi skulle väcka dottern för att äta fast hon var nöjd och glad och ökade i vikt, vi gjorde inte det just för att hon var pigg och glad, dessutom var hon väldigt svårväckt :)

Nu är vi trygga som föräldrar så vi "struntade" i bvc och deras kurvor, vi avvaktade med maten/gröt och testade igen någon vecka senare och nu äter dottern det med god aptit, vi anser att vi märker själva när dottern inte mår bra.

Men om man inte är en trygg förälder:crazy:, tycker så synd om den unga mamman, hon missar ju själva njutningen av spädbarnstiden!

jag kan tyvärr delvis bekräfta det du skriver, här är bvc oehört fixerade vad gäller kurvor o diagram osv..
man får absolut inte ge någon smakportion före 4 månader osv...
en del sköterskor ser det även som en självklarhet att alla ska kunna helamma i 6månader..
även om de inte säger det så får de en att känna som en sämre mamma.. jag har inte brytt mig men tyvärr finns de de som tagit åt sig hårt av det...

min älsta son hade vattkoppor när han var cirka 7-8 månader, han fick koppor i munnen och kunde inte äta någonting... vätska gick få i honom men inget som skulle tuggas...
han gick ner 40gr under de veckor han inte kund äta.. bvc lyssnade inte alls på vad jag sa utan bokade ini läkartid o massa extrakontroller för att han inte följde deras linjer på papprena hette det.. men hallå, han har varit sjuk! när vi väl kom till läkaren var han inte speciellt orolig och tyckte att det var lite väl löjligt med så stor uppståndelse..
det är ju bra att det uppmärksammar men ibland är det överdrift...
jag som mamma känner ju mitt barn och vet när något är fel..

jag kan tyvärr delvis bekräfta det du skriver, här är bvc oehört fixerade vad gäller kurvor o diagram osv..

Fast vet vi om BVC ens är inblandade i situationen som beskrivs i tråden?

Min son är för tidigt född. Det var inte många dagar från att han var tvungen att genomgå en hjärtoperation för att han inte gick upp i vikt. Hade TS träffat mig för ett gäng månader sedan hade hon förmodligen upplevt mig som väldigt fixerad vid hans viktuppgång och ätande, men jag föredrar helt klart att han kunnat få hjälp att klara sig fram till och genom sin spädbarnstid före att jag skulle få "njuta" av att inte bli/vara oroad över hans vikt.

Nu vet jag ju inte hur gammalt barnet är, men om barnet haft en orolig start i livet är det nog lätt bli lite nojjig i början. Jag hoppas för hennes och barnets skull att hon vågar lämna det bakom sig.

Vad har mammans ålder med saken att göra?

Sen är det ju personalen på BVC som ska informera mamman + snappa upp om HON mår dåligt.

Jag har kommit i kontakt med en ung mamma med spädbarn, hon är så fruktansvärt stressad över vården av barnet så jag blir alldeles mörkrädd!

Barnet är född för tidigt men mår bra, dock är mamman helt fixerad vid kurvor och mililiter så jag tycker hon verkar ha missat lite av glädjen över att ha barn!

Vissa barn sover jämt, andra inte= fullt normalt!

Vissa barn är storätare, vissa inte= Fullt normalt!

Vissa barn vill ha smakportioner redan vid tre månaders ålder, vissa vid ett år= fullt normalt!

Varför lär inte man ut till nyblivna mammor att njuta, att om barnet blir apatiskt och rasar i vikt, DÅ är det dags å söka vård!

Barn är olika!

Tarmsystemet är ju inte nog utvecklat vid 3 mån ålder så jag skulle nog bli väldigt orolig över vad föräldern utsätter barnet för när den ger fast föda vid så späd ålder.

Jag är övertygad om att det är rätt stor skillnad på orosskalan beroende på vilken start barnet har. Prematurer är sköra och efter en tid på neo med slangar, sondning etc. så har man kanske en annan utgångspunkt än om man föder en frisk, fullgången unge.
Jag var betydligt oroligare över mina prematurbarns spädbarnstid än över min fullgångna bebis, han är stark på ett helt annat sätt.
Har mamman legat på neo har hon antagligen blivit upplyst om fler saker att tänka på, bvc är också (enligt min erfarenhet) mer noggranna och "varnar" mer.

Jag kan i min tur bli mer orolig över föräldrar som inte alls är oroliga. Här blandas det vilt egna vällingblandnngar som sötas med honung för det är ju så naturligt. Det är ju tyvärr botulism också.

Sedan finns det ju en måtta också när oron går över gränsen för att vara normal. Och då kan det ju vara läge att stötta föräldern, den kanske har fastnat i ett sådant beteende och det är knappast nyttigt för varken barn eller förälder.

Från att lyssna till en ung mamma vars barn hade en tuff start som är jätteorolig till att anta att samtliga mammor (unga) idag inte fått lära sig hur barn fungerar känns ju som ett otroligt konstigt antagande?

WHOs rekommendation idag är att man egentligen väntar tills barnet är runt sex månader innan man introducerar annan föda är bröstmjölk/ersättning och jag tror inte dom satt de rekommendationen för intet. Tremånaders bebisar har inte ett tillräckligt utvecklat tarmsystem.

man får absolut inte ge någon smakportion före 4 månader osv...
en del sköterskor ser det även som en självklarhet att alla ska kunna helamma i 6månader..

Här är det nästan så att det SKA börjas med smakisar direkt bebisen blir 4 månader, har även en bekant som på bvc's inrådan börjat ge gröt vid ca 3månader pga långsam viktuppgång.

och som jag tidigare skrivit tyckte de jag skulle ge ersättning trots att jag har mycket mjölk och att dottern är nöjd och glad på det.

Men om man inte är en trygg förälder:crazy:, tycker så synd om den unga mamman, hon missar ju själva njutningen av spädbarnstiden!

Jag formulerade mig nog lite fel där, vi är väldigt trygga i oss själva och har nog därmed lite lättare att känna oss trygga även som förälder, men visst tar man åt sig lite ändå när bvc uttrycker det som dom gjorde i vårat fall.

Jag tror att det beror på att föräldrar idag vill ha experter till sina barn, vi lever i en tid när det finns ett överflöde av information, och det kan vara svårt att greppa allt. Då är det lättare att hålla sig till något konkret, kurvor, diagram, ÄL-stickor, you name it. Om det är fel eller problematiskt vet jag inte, ibland kan jag tycka det, men samtidigt gillar jag att vara välinformerad.

Låter mer som ett kontrollbehov i en snabbt föränderlig värld. och om det behövs och gör en nöjd och glad, varför inte?

Är det synd om henne? Hon kanske VILL mäta, väga, anteckna och fylla i kurvor? Många går helt upp i det där och tycker det är meningsfullt.

Nej! Hon är helt fixerad vi mililiter, tycker synd om henne och jag hoppas att hon snart finner ett eget lugn å att hennes lille kille växer upp till en glad harmonisk person!

Jag tror att det också kan bero på vem eller vilka hon faktiskt möter på BVC. En väninna till mig har haft "oturen" att möta en BVC-sköterska som möjligen uttryckt sig både dumt och klumpigt gällande hennes sons tillväxt. Det ledde till onödig stress och fixering vid måltider.

När min syster fick barn, var det nästan skam om man inte gett barnet smakportion exakt när barnet fyllde 4 månader. Nu när jag fick barn, var det 6 månader - sen smakportioner. Jag har reagerat över att det är sådan fokusering på vid vilken ålder ett barn ska börjas introduceras i smakportioner - istället för att låta det vara individuellt och ett underbart äventyr.

Det är klart att de flesta av oss faktiskt påverkas av vad utbildade/rutinerade människor poängterar och upplyser om. Speciellt om det är första barnet!

Nej! Hon är helt fixerad vi mililiter, tycker synd om henne och jag hoppas att hon snart finner ett eget lugn å att hennes lille kille växer upp till en glad harmonisk person!
Det där minns jag från en bekant som fick barn ... Hon visste exakt på millilitern hur mycket barnet hade ätit och ofta oroade hon sig över att barnet hade ätit för lite. Fast barnet fick inte äta för mycket heller, för då kunde det ju kräkas ...

Jag minns att jag var oerhört fascinerad av detta ideliga millilitrande och vägande och mätande.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 047
Senast: lizzie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: Skorpion76
·
Övr. Barn 29 minuter sedan hej! nu vet jag ju inte om detta har något med denna sajt och göra, men nu är det ju så i mitt hästintresse att detta... 2
Svar
24
· Visningar
3 697
Senast: Vallmo
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 109
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka