Är det värt att försäkra?

Sv: Är det värt att försäkra?

har hsten försäkrad i IF o är hitintills väldigt nöjd, de styår för medeciner vilket är väldigt bra då de är dyra! En veterinärvårds försäkring skulle jag inte våga vara utan.

Jag har mina lågt försäkrade men med dubbel resp obegränsad veterinärvård för att just slippa sjukt höga premier. Känner att som student så har jag inte råd med hur mycket som helst. Betalar dock mer än 8000:-

Jag har min häst försäkrad och kommer fortsätta med det. Visst, försäkringar täcker inte allt, men hjälper i alla fall en bit på vägen. Vill inte riskera att det händer min älskling något och jag blir tvungen att ta bort honom av den enkla anledningen att jag inte har råd med vård. :crazy:

Jag har inte mina hästar försäkrade. Det lönar sej inte har jag kommit fram till. Men så har jag fler än ett par stycken.

Har man många hästar och en god ekonomi för övrigt så kan man kanske välja bort försäkringar men annars hade jag inte gjort det. Däremot har jag sett över mina försäkringar mer än en gång, bytt bolag när det gamla har gjort någon höjning eller försämrat villkoren, strulat vid skadeersättningar m m. Tror att det är jätteviktigt att vi djurägare sätter blåslampan i arslet på försäkringsbolagen genom att byta vid försämringar.

Jag har mina hästar i två olika bolag som det är nu, Folksam och Agria. Det förstnämnda valde jag från början för att de var det enda bolag som hade 0%. En något högre självrisk, hyfsat billiga premier och sen om hästen behövde behandlas så visste jag att det inte tillkom några 10 eller 20% som alla andra bolag hade då.

Nu har Folksam ändrat och lagt till 10% men behållt sina självrisk och premienivåer medans Agria har behållt o% men höjt självriskerna och premierna rejält. Därför så sa jag upp en försäkring nyligen, på huvudförfallodagen, och la över den på Folksam. Kommer att flytta alla dit så snart de förfaller. Ett ex på premiehöjning var över 500 kr/år och häst PLUS självriskhöjning med lika mycket. Hutlösa höjningar m a o.

Jag nosar upp billiga tillägg som t ex Folksams rehab eller Agrias plustillägg, båda är billiga tillägg som ger mycket i form av reseersättningar, medicinersättningar etc. På shettisarna, särskiilt de äldre, tar jag bort livdelen helt och höjer hellre vet vårdsdelen.
På de unga ridhästarna håller jag en hög nivå på liv och andvändbarhet men även på vet vården. Försöker istället hitta den billigaste premien. Bemötandet från bolaget är också väldigt viktigt.

Folksam ersatte vård för transportsjuka utan problem, Agria verkar strula med det då? Agria har varit kanonbra på hund medans Folksam varit mindre bra.

Mitt råd är att behåll försäkringarna men gå igenom dem ofta!

kl

Just i norrland är det ju knepigt med avstånden, att era räkningar blir höga beror ofta på resorna (vilket oftast inte ersätts).

Jag har hästen försäkrad, mest för vetvårdens skull. Hade jag henne inte försäkrad skulle jag kanske kunna fixa en rejäl olycka med vård på sjukhus men händer det nästa år igen är jag körd.

Vill inte behöva välja häst eller pengar.

Jeeves har annars helt rätt, läs på om era försäkringar och kolla vad som passar er bäst. Det skiljer som sagt mellan Norrland och Sthlm.

Jag har inte haft någon av mina hästar försäkrade på 17 år. Sätter av en summa varje år som vi investerar i aktier el.dyl. När man börjar så är det ju lite "gambling", har man otur så får man en storsmäll tidigt. :( Men klarar man sig bara över den fasen så går det bra. :)

I dagsläget så har jag råd att förlora ett par hästar och ändå gå med vinst. Mitt 16 åriga sto fick kolik nu i vinter och den vet. kost. landade på närmare 14 tusen. Det var bara att ta från intjänat kapital. Nu har jag haft tur och inte behövt lägga så mycket pengar på veterinär, men även om det blir mer så lönar det sig i längden.

Kicki :)

problemet är väl om hästen går o blir rejält dålig o måste stå på klinik i flera dagar eller kanske tom opereras, sånt är rejält snordyrt...

Vilket var det som hände mig och jag är överlycklig över att ha försäkringen just då.

Röntgade hela hästen ben, rygg mm lyste ryggen ex antal ggr, invärtesundersökningar, Bukoperation flera ggr återbesök med några dagar på klinik. Listan kan göras lång. :crazy:

I dagsläget skulle jag inte våga. OM det skulle hända något när jag köpt hästen hur skulle jag ha råd att betala en så dyr grej? Självrisken och annat är ju en helt annan femma. Man måste ju hunnit spara upp till en buffert ifall det skulle hända något med hästen..

Jag är en fegis och har kvar försäkringen.

(obs inte riktiat till dig personligen lizan ;) )

Folksam ersatte vård för transportsjuka utan problem, Agria verkar strula med det då?

Ja, de ville inte betala ut nån ersättning iaf! :mad: Eftersom hästen bara varit försäkrad i 3 dagar då hon insjukande. De hade en karrenstid på 20 dagar för skador som ej orsakats av yttre våld. Transportsjukan räknades tydligen som luftvägsproblem. Men det var ju transporten som orsakade det!! Pratade med min bror (som kör lastbild) Om han transporterar något och de går sönder så räknas det som yttre våld. Då tycker man ju nästan att en häst som blir sjuk av resan, att de också borde räknas som yttre våld! Jag har ju vet. intyg på att hästen INTE hade några problem med luftvägarna innan hon lastades. Kanske borde ta upp det med agria också? ringde bara och frågade varför jag inte fått nån ersättning. Är något förbannad, har inte den bästa eknomin i nuläget!

Man får vad man betalar för, det finns alternativ där även resor ersätts. Karens vid tecknande har alla bolag vad jag vet, så det är inget som är unikt för just Agria.

Läser inte folk vad som ingår i respektive försäkring innan/när de tecknar? :confused: Tycker det är många som gnäller på sina försäkringar trots att det är de själva som väljer vad de ska teckna för något, vad som ska ingå och vilken självrisk som gäller. Är det på samma vis med hem-, bil- och olycksfallsförsäkringarna, man tecknar utan att ens läsa vad de gäller för och jämnför inga bolag utan bara blundar och pekar mer eller mindre? :crazy:

Ja karens är inte så mycket att orda om. Jag såg till att han var försäkrad i god tid innan avresan. Jag köpte honom i England och det var lite speciella regler och tänka på när det gällde just försäkringsbiten inför och under transportering.

Att transportsjukan skulle tillhöra luftvägssjukdomar DET hade jag däremot aldrig godtagit för så är inte fallet.

Jag har A***A, har aldrig haft några problem att få ut pengar. Nu senast var det djurambulansen, fixade intyg att det var befogat och vips så var pengarna insatta på mitt konto.
Betalar varje månad min försäkring.
Vist kan man skippa försäkringen och spara pengar själva och annväda dem.
Men jag skulle aldrig göra det och jag har exempel på det.
Föl på 6 månader, allvarlig sparkskada in till benet, två stora blodkärl sönder, musklen sönder osv. Operation samt två veckor på djursjukhuset. Dyyyr räkning.
Samma häst på sin 1 års dag. Kunde ej resa sig i boxen, fick upp henne vägrade stå på bakbenet, Djurambulans in (5000 kr). Visar sig vara ett sticksår igenom HELA bak knäet (leden). Operation + 10 dagar på djursjukhuset.....

Har haft en häst som gjorde 3 buköppningar (tar som hänger sig i magen) (runt 40-50 tusen kr per gång), medicinerat ner tarmen som har hängt sig ett flertal gågner/ runt en - två veckor vistelse på djursjukhuset per gång.
Ett år tog försäkringspengarna slut då hon blev sjuk innan en ny försäkringsperiod började. Fick då bla betala en livsavgörande operation för henne (Den 2:hästen i sverige att göra operationen, skulle varit den förste), som hindrade hennes jäkla tarm att hänga sig.
Fick då ett ryck att kolla hur mkt pengar vi hadde lagt på henne ( itne det försäkringsbolaget har betalat), och det var en ENORM summa pengar. Men vad gör man inte för sina älsklingar!

Så jag tycker man ska tänka både en och två gånger innan man avslutar sin försäkring. Se till att man har en kassa innan försäkringen blir uppsagd.
Sedan så kan man ha som vi har med de andra hästarna, att de aldrig har haft annvänding av sina försäkringar (Peppar, peppar ta i trä...)

Att transportsjukan skulle tillhöra luftvägssjukdomar DET hade jag däremot aldrig godtagit för så är inte fallet.

Precis, det är det jag är mest förbannad över! Att de har karrens tid kan jag förstå och accepterar. Men Transportsjukan beror ju inte på att hästen HAR problem med luftvägarna utan det är ju något hästen FÅR om den inte transporteras "rätt". Var helt säker på att de räknades som "yttrepåverkan" när jag skickade iväg papperna, men istället fick jag en reservation. Ska ringa och prata med Agria imorgon igen. Har ju vet.besiktning på att hennes luftvägar var helt bra när hon lämnade sitt förra hem.

Jo, jag läste klart och tydligt och frågade när jag teckade försäkringen! Vet att Agria ska vara bra, har aldrig haft problem med dem innan och då har jag haft några djur försäkrade. Vet att de är dyrare än många andra. men de har många andra fördelar också. Just denna gång blev jag förbryllad över hur transportsjukan inte räknas som en skada/sjukdom som beror på yttre påverkan. Hur deras veterinär resonerat förstår jag inte. För det är väl ändå en självklarhet att hästen INTE skulle blivit sjuk om hon inte behövt göra resan?!

Och det som gör mig ännu mer arg är att de la till en reservation. Så nu har hästen en reservation mot hältor (som jag fick ta bort min ponny för) och luftvägsproblem (min andra häst fick astma för 1år sedan)...

Eftersom jag också bor i norrland, och vårt närmsta djursjukhus med dygnet-runtvård ligger väl 70-80 mil härifrån, har jag valt att inte ha obegränsad vet.vård eftersom det knappast lönar sig. Jag räknar iskallt med att ta bort min häst om den har tarmvred t ex. Här kan man ju ändå inte buköppna den.
Jag bytte från Agria till Folksam, och har haft Folksam förut, och är helnöjda med dem.
Det finns ju flera faktorer att ta hänsyn till, ofta är det ju livbeloppet som kostar. Är det något du kan sänka? Hur pass stabil ekonomi har du OM det skulle hända något imorgon typ? Kan du sänka vetvården, jag har 50000 nu på Folksam och det är ju helt ok med tanke på var jag bor någonstans.
En av anledningarna att jag bytte ras från halvblod till en annan, var faktiskt att försäkringen skulle bli sååå mycket billigare. Något du kanske kan ta hänsyn till vid nästa hästköp kanske?

Byta hästras ser jag inte som en möjlighet. Har just nu fullblod, MYCKET billigare i inköp än halvbloden men dyrare att försäkra.
Livbeloppet är inte så högt egetligen 29 000:-. Vet inte om det skulle göra så stor skillnad om jag tog bort det. aja, ska iaf kolla igenom försäkringen och seom det är lönt att ha kvar.

Ja, de ville inte betala ut nån ersättning iaf! :mad: Eftersom hästen bara varit försäkrad i 3 dagar då hon insjukande. De hade en karrenstid på 20 dagar för skador som ej orsakats av yttre våld.

Men, var inte hästen försäkrad när du köpte den? Jag skulle aldrig byta bolag på nyinköpt häst...

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 200
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och... 2
Svar
36
· Visningar
5 208
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 959
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla... 2
Svar
38
· Visningar
4 241
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka