Är det värt att försäkra?

Sv: Är det värt att försäkra?

Jag har min A1 livförskrad skulle aldrig ha råd att köpa ny häst annars om det värsta skulle hända...#hemska tanke#
Samma sak med vet.vården har den som inkl. det mesta. (medecin, vet resa, med mera)
Jag har försäkring i IF och hel nöjd med det.

Hur kan det komma sig :confused:
Vad har ni för försäkringsbolag?

Jag har aldrig ifrågasatt att de HAR försäkrat hästen, det var heller inga problem att försäkra in kallblodstraven (varken fullblodet eller kallblodet genomgick besiktning), inga reservationer.

Nu låg/ligger ingen av dem högt i livvärde, om det kan spela in.

Jag kan acceptera att försäkringsbolaget kräver mer omfattande undersökning för att försäkra utan reservationer (om man misstänker att hästen kan ha förslitningsskador), men att helt sonika sätta reservationer utan någon dialog känns ärligt talat väldigt oseriöst.

(vi har f ö Folksam)

Jag har mina hästar "oskattade och oförsäkrade". Ponnyns ligger på 8000:-/år. Betalar jag den i tio år har jag betalat min ponny en gång till. Storhästens ligger på 13 000:-/år. Lever han 8-9 år till så har jag även betalat honom en gång till..
Så, nej, jag chansar...

Är bundet till detta bolag i 10månader till :crazy: :mad:

"sälj" hästen till tex din mamma så har ju hon som ny ägare rätt att ändra försäkringen el byta bolag om hon vill.

agria e nästan dubbelt så dyra som folksam fast folksam har högre självrisk...

är de?

vilka raser då? går inte att generalisera så, då hade agria inte haft en enda kund.

ja om man lämnar in ett intyg på att hästen genomgått böjprov u.a + rid/kör/longerprov så är det ju klart att de försäkrar utan reservationer för hältor. Jag hann inte skicka in vet. besiktningen innan jag försäkrade, men gjorde det så fort som möjligt... men det har tagit 2-3 månader för dom nu att ta bort den där jäkla reservationen.

"sälj" hästen till tex din mamma så har ju hon som ny ägare rätt att ändra försäkringen el byta bolag om hon vill.

agria e nästan dubbelt så dyra som folksam fast folksam har högre självrisk...

Smart! Att jag inte tänkt på de ska ta ett snack med mamsen :)

Fast då måste jag andå iof göra en ny vet. besikning för att kunna försäkra henne utan reservationer.

Jag har mina hästar "oskattade och oförsäkrade". Ponnyns ligger på 8000:-/år. Betalar jag den i tio år har jag betalat min ponny en gång till. Storhästens ligger på 13 000:-/år. Lever han 8-9 år till så har jag även betalat honom en gång till..
Så, nej, jag chansar...

Ja, det är ju det... min häst var inte dyr i inköp. På 4 år har jag betalt hennes köpe summa och lite till... men om 4 år är hon kanske värd de 3 dubbla också om allt går som jag tänkt ;)

Som jag skrev tidigare; inga av de hästar jag försäkrat in har genomgått besiktning. Inte heller har någon representant från bolaget tittat på dem.

ok, läste för fort... såg nu att du skrev det... måste varit i helt andra tankar :angel:

Ja karens är inte så mycket att orda om. Jag såg till att han var försäkrad i god tid innan avresan. Jag köpte honom i England och det var lite speciella regler och tänka på när det gällde just försäkringsbiten inför och under transportering.

Att transportsjukan skulle tillhöra luftvägssjukdomar DET hade jag däremot aldrig godtagit för så är inte fallet.
Vad skulle transportsjuka vara om inte en sjukdom o andningssystemet. Jag kan inte se det som annat än självklart att transportsjuka går under karenstidsreglerna,
PL

jo, det är ju andningssystemet. Det är ju de som gör hästen sjuk! Att hästen får "smuts" i andningsorganen.
Men Detta bror ju på transporten och INGET annat! Hästen var helt frisk då hon lastades. Vet. besiktades ordentligt dagen före...

Därför tycker jag att det inte borde ingå i karrenstidsreglerna...

Men det är ju vad jag tycker, verkligheten ser tyvär annorlunda ut :smirk:

Jag har inte haft någon av mina hästar försäkrade på 17 år. Sätter av en summa varje år som vi investerar i aktier el.dyl. När man börjar så är det ju lite "gambling", har man otur så får man en storsmäll tidigt. :( Men klarar man sig bara över den fasen så går det bra. :)

I dagsläget så har jag råd att förlora ett par hästar och ändå gå med vinst. Mitt 16 åriga sto fick kolik nu i vinter och den vet. kost. landade på närmare 14 tusen. Det var bara att ta från intjänat kapital. Nu har jag haft tur och inte behövt lägga så mycket pengar på veterinär, men även om det blir mer så lönar det sig i längden.

Kicki :)

Kan man inte både ha försäkring och investera en liten summa i aktier eller vad det är. Det vore väl en god idé?
För då får man väl en liten buffert (kanske något långsammare, men ändå ;))

(nu tänker jag främst på de med endast 1 häst)

Jag tycker att aktier låter som en mycket du idé att förvara "försäkringspengarna" på, alltsom om man vill stoppa undan pengar istället för att betala försäkring. Aktier ska vara pengar man kan ha eller mista och som man inte kommer behöva akut.

Jag syftade på att man kunde ha försäkring och samtidigt hålla på med aktier och sånt (om man nu kan sånt), för då får man ju ihop pengar till försäkringen ;)

Men de problemen har jag inte riktigt ännu. Men hoppas att jag får snart ;) När jag väl blir hästägare...:banana:

Har besultat mig för att överklaga reservationen.
Men frågan är om det är lönt??!
Anledningen till att jag vill överklaga är att jag faktiskt har bevis på att hon var frisk när hon lastades (vetetrinär intyg). Strax före gjorde en vet. besiktning och i den står det att hästen är u.a på Respirationsorgan, vilket jag fått en reservation på.

Tror ni att det finns någon chans att reservationen kan upphävas eller är det att "bråka" i onödan?

Och vad ska man skriva till försäkringsbolaget om man vill överklaga?

Vad tycker ni om detta? Kan jag skaicka in det till försäkringsbolaget eller bör jag ändra något?

Överklagan ang. reservation på respirationsorgan

******** insjuknade den 9/2-07 i transportsjukan. Enligt era vilkor skall inte någon ersättning utbetalas och en reservation i försäkringen är påförd.

******** veterinär besiktades innan resan som orsakade transportsjukan och var då utan anmärkningar på respirationsorgan och bröstkorg (se punkt 9 på bifogat vet. intyg). Hästen transporterades med ett svenskt transportbolag och var helt frisk då hon lastades.

Enligt Agrias allmänna bestämmelser för häst och smådjursförsäkringar punkt 1.4. så kan en reservation påföras i försäkringen om hästen tidigare visat symtom. Hästen var fullt frisk enligt veterinärtintyg innan transporten och därför bör inte någon reservation påföras försäkringen.

Självklart ska du överklaga, går det så går det och går det inte har du ju iaf försökt. :idea:

Precis! Tycker du de låter bra de jag skrivit ihop?? :angel:
Har ingen som hellst aning om hur man ska skriva :confused:

När försäkrade du henne? Före eller efter transporten?
Var hon försäkrad innan du köpte?
(annars kan det vara karens dagar)

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 200
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och... 2
Svar
36
· Visningar
5 208
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 959
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla... 2
Svar
38
· Visningar
4 241
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka