Är detta ok? - typ av "skamvrå" på dagis

Lupino

Trådstartare
Jag har fått veta att ett barn som varit busigt på vårt dagis satts ensamt vid ett bord och skulle sitta där tills fröken satt att fick komma och vara med de andra (de övriga satt på golvet i närheten och hade samling eller liknande).

Min första känsla är att det inte är ok, samtidigt är jag novis på hur man ska hantera busiga barn. Hade ni reagerat eller hör det här till normal uppfostran enligt er mening?

Tacksam för lite input!

Sv: Är detta ok? - typ av "skamvrå" på dagis

Hmmm..jag får samma första känsla som du. Det känns lite hårt att låta ett litet barn "sitta och skämmas" inför de andra barnen. Känner dock att jag vet för lite om situationen för att komma med ett uttalande.

KL
Hade en incident på våran skola för några månader sen. Inget allvarligt öh, det slutade med att läraren fick sparken och måste betala skadestånd. Hur jäkla överdrivet är inte det?

Har det verkligen ändrats så OTROLIGT mkt sen jag var barn ? När jag var barn (med risk för att låta riktigt gammal, det är jag dock inte) så hade man respekt för sin lärare och sina föräldrar, något som verkar vara mkt sällsynt nu.

KL
Har det verkligen ändrats så OTROLIGT mkt sen jag var barn ? När jag var barn (med risk för att låta riktigt gammal, det är jag dock inte) så hade man respekt för sin lärare och sina föräldrar, något som verkar vara mkt sällsynt nu.

Jag är inte heller lastgammal, men jag måste hålla med. Vad är det som gör att det blir så här egentligen? Brist av tid för sina barn tror jag är en faktor. De gör dumheter för att få uppmärksamhet helt enkelt. Sen kan jag i många fall tycka att man går för långt vad gäller rättigheter barn har. Skyldigheter då, precis som vi vuxna? De förväntas välja själva istället för att bli vägledda av oss vuxna.

Jag tycker att det beror alldeles på hur det läggs fram för barnet.

Till exempel. Anna är dum mot ett annat barn och slutar inte fastän fröken säger till och förklarar " man får inte slåss, det gör ont på Lisa" Om fröken då säger " Nu får du sätta dig här borta en liten stund och så är du välkommen tillbaka när du känner att du kan sitta i ringen utan att slåss" Då har barnet själv valet att bestämma sig för att: "Nu känner jag att jag klarar av att sitta i ringen"

Däremot om samma situation uppkommer och fröken säger "Så säger jag till när samlingen är klar och då får du vara med igen." Då tycker jag inte det är ok. Barnet ska ha möjlighet att komma tillbaka och vara med när hen känner att han kan.

Ska "bråkiga" barn aldrig "lyftas bort". Tänk om ditt barn aldrig får ha samling för att det finns ett barn som sitter och skriker och stör hela tiden. Varenda samling dag efter dag. Ska man alltid låta det bråkiga barnet få styra och bestämma att de andra aldrig får ha samling?

Jag säger inget om den specifika händelsen du skriver om om det var rätt eller fel. Jag säger inte heller på något sätt hur man ska "lyfta bort" ett bråkigt barn (eller t.ex. ett barn som mobbar andra)

Utan min fråga är om det alltid är viktigast att gruppen håller samman oavsett resultat?

Utan min fråga är om det alltid är viktigast att gruppen håller samman oavsett resultat?

Det är en intressant fråga.

Jag tror på "förvisning" till viss del. Blir barnet ignorerat så vinner det inget på att bråka och stöka. Först och främst bör man kanske försöka se vart problemet ligger och vad som är anledningen till beteendet.

Nej det tycker jag inte är okej.
Det är ju ett litet barn och att utelämna det så känns helt fel.
Hur får det barnet att må? Vad sänder det för signaler till de andra barnen?
Att det är okej att frysa ut någon?:crazy:

Ska "bråkiga" barn aldrig "lyftas bort". Tänk om ditt barn aldrig får ha samling för att det finns ett barn som sitter och skriker och stör hela tiden. Varenda samling dag efter dag. Ska man alltid låta det bråkiga barnet få styra och bestämma att de andra aldrig får ha samling?

Jag säger inget om den specifika händelsen du skriver om om det var rätt eller fel. Jag säger inte heller på något sätt hur man ska "lyfta bort" ett bråkigt barn (eller t.ex. ett barn som mobbar andra)

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tycka, det är därför jag frågar. Spontant tycker jag det känns fel att utesluta barn (vi pratar 1-3 år där barnet ifråga är knappt 3). Samtidigt har jag inget svar på hur man löser problemet med ett upprepat störande beteende... Vad jag har läst mig till verkar många barnpsykologer avråda från skamvrå/timeout, men det kanske bara gäller när man lämnar barnet utom synhåll?

Det finns ju andra sätt. Kanske TRE barn ska måla och de andra får ha samling osv. Men ibland kan det bli akut också. Att de andra barnen VILL ha lugn och ro. Barn står heller inte ut med vad som helst dag efter dag. Jag försvarar inte på något sätt händelsen för jag var inte där. Men för mig är det inte alltid det mest ultimata att hela tiden låta den stora gruppen lida för att något barn är stökigt. Sen hur man löser det kan ju variera på mer eller mindre lämpligt sätt.

Men visst blir det olika lösningar om man är en föräldrer med två barn eller en pedagog som har tjugo barn. Det blir helt enkelt många fler barn att ta hänsyn till. Innan lunch är kanske en personal iväg och dukar och en bäddar madrasser. (Säger fortfarande inget om den lösningen de tog till)

Senast ändrad:

Jag tror att det är få barn som verkligen förstår detta med "när du är klar med ditt skrikande är du välkommen tillbaka" och lär sig något på det. Jag åkte ut i korridoren ett par gånger när jag var liten och då var jag betydligt större än 3 år och jag minns det inte som att jag förstod vad som hände eller att jag lärde mig något av det förutom att känna mig ännu mer distansierad från de vuxna som fanns runt mig. Jag tror att man måste kunna vara mogen nog att förstå fröknarnas perspektiv och detta med gruppens behov för att fatta och då är man nog snarare 15+ och inte 3 år... Så min uppfattning är att metoden kan säkert "funka" men den tar i så fall bara bort symptomet (alltså skrikandet), den hjälper inte till att lösa problemet som barnet har. Jag tror mycket på Jesper Juuls devis att barn vill samarbeta och varje gång de inte samarbetar så finns det nån vibb eller signal som barnet känner av men inte kan kommunicera utan i stället då reagerar med att strula. Kanske tycker en av fröknarna att det är jobbigt med tex samlingar (om det är då han bråkar). Kanske gör man ett för tvärt avbrott i övriga aktiviteter som den bråkande pojken inte hänger med i när det ska bli samling. Kanske har hans föräldrar på nåt sätt gett signaler om att vissa barnaktiviteter är jobbiga. Det kan ju vara vad som helst, men det finns garanterat en anledning.

Jag har fått veta att ett barn som varit busigt på vårt dagis satts ensamt vid ett bord och skulle sitta där tills fröken satt att fick komma och vara med de andra (de övriga satt på golvet i närheten och hade samling eller liknande).

Min första känsla är att det inte är ok, samtidigt är jag novis på hur man ska hantera busiga barn. Hade ni reagerat eller hör det här till normal uppfostran enligt er mening?

Tacksam för lite input!

Generellt sett skulle jag säga att det inte är OK. Istället för att skriva en roman här hänvisar jag till Growing People som har bra info.

Att lyfta ett barn ur en situation han/hon inte kan hantera är en helt annan sak än att sätta den i "skamvrån", "time outa" eller vad man nu väljer att kalla det. Ett bråkigt/stökigt barn behöver sannolikt inte isoleras och sitta och fundera i sin ensamhet utan någon form av stöd. Handlar det om barn 1-3 år anser jag det vara helt förkastligt med skamvrå/time out.

Jag hade tagit ett ordentligt snack med personalen. Tänkt igenom vad jag ska säga, skrivit upp relevanta frågor och tagit med material som visar på tveksamheterna med sådana metoder och försökt ge bättre alternativ.

Jag tycker att det beror alldeles på hur det läggs fram för barnet.

Till exempel. Anna är dum mot ett annat barn och slutar inte fastän fröken säger till och förklarar " man får inte slåss, det gör ont på Lisa" Om fröken då säger " Nu får du sätta dig här borta en liten stund och så är du välkommen tillbaka när du känner att du kan sitta i ringen utan att slåss" Då har barnet själv valet att bestämma sig för att: "Nu känner jag att jag klarar av att sitta i ringen"

Däremot om samma situation uppkommer och fröken säger "Så säger jag till när samlingen är klar och då får du vara med igen." Då tycker jag inte det är ok. Barnet ska ha möjlighet att komma tillbaka och vara med när hen känner att han kan.

Helt rätt! Det var sagt i äkta Anna Wahlgren-anda - hoppas du tar det som ett beröm och inte kritik? Det exemplet du tog här ovan tycker jag är helt okej och handlar inte om att straffa eller förnedra barnet, utan att visa barnet att man inte kan bete sig hur som helst ihop med andra, då får man gå åt sidan en stund och gorma och sparka på döda ting utan att skada någon, men att man alltid är välkommen så snart man uppträder schysst mot kamraterna!
Vi får hoppas det var så det gick till i TS fall, inte att det handlade om nån slags skamvrå, för DET är inte alls bra...

vi vet ju inte vad som föranledde att barnet blev placerad där den blev placerad, men jag tycker att det är helt rätt att lyfta bort barn från situationer de inte kan hantera, men då måste man ju som vuxen vara med, förklara varför den får sitta åt sidan och vad den ska göra för att få komma tillbaka.

att ge barnet möjligheten att själv välja vad den ska göra.
"om du vill sitta med oss, så måste du vara lugn och lyssna. Kan du inte vara lugn och lyssna får du sätta dig därborta till du är lugn och kan vara med oss igen."
och som vuxen stötta, men inte uppmuntra.
ett litet barn bör väl inte lämnas själv och känna sig övergiven, men den bör känna sig utesluten pga av sitt beteende....
då får den själv välja hur den vill vara och lär sig hur man fungerar i grupp.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tycka, det är därför jag frågar. Spontant tycker jag det känns fel att utesluta barn (vi pratar 1-3 år där barnet ifråga är knappt 3). Samtidigt har jag inget svar på hur man löser problemet med ett upprepat störande beteende... Vad jag har läst mig till verkar många barnpsykologer avråda från skamvrå/timeout, men det kanske bara gäller när man lämnar barnet utom synhåll?

Jag tycker inte att det är ett ok sätt att hantera situationen.

Barn i den åldern du nämner här är inte mogna att förstå orsak och verkan.
Det finns andra vägar att gå, där barnen har en chans att förstå och lära sig vad det handlar om.
Men jag förstår också personelns begränsade resurser, men dom har utöver normalt sunt förnuft även en pedagogisk utbildning där man borde fått lära sig konflikthantering - eller? :angel:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 925
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 570
Senast: lizzie
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 654
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
4 036
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka