Är detta skadligt?

taccotad

Trådstartare
Min fjordhäst går i en stor hage dagtid med mkt gräs, nattetid åker hagsällskapet in och jag vill inte ha han inne och inte heller ensam i sin hage. Därför släpper jag in honom hos några andra hästar som går i en mindre hage som är rejält nerbetad, där finns lite att plocka med.
Min häst är tjock för tillfället...håller på att jobba med det.
Är det skadligt för honom att gå i denna hage på nätterna med pyttelite gräs för att dagtid kunna äta så mkt han vill?
(Hoppas tråden ligger rätt :o )

Nej, det skall inte vara skadligt. Snarare så är det väl bra att kunna begränsa betandet om hästen är tjock! Vi gör på liknande sätt, fast flyttar över hästarna i grushage på natten + ger lite hö att "plocka" med. Fungerar bra - har gjort så i flera år.

då behöver man inte känna så alldeles hemsk! I vår sk lilla hage finns det ändå en del att plocka med.

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
685
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 573
Senast: lundsbo
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
931
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 932
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka